Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Å begynne et svar med "Nei, ..."

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-08, 16:53   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Å begynne et svar med "Nei, ..."

Det er jo helt normalt her i landet å starte et svar med "Nei, jeg ..." eller "Nei, det ...". Vi ser det for eksempel stadig i OL-sendinger, der bortimot samtlige forståsegpåere og utøvere svarer med "Neeei, i neste omgang må vi skjerpe oss" eller "Neeei, jeg tror Dale Oen tar gull" eller "Neeei, denne kampen vinner vi lett". Hvor kommer dette egentlig fra? Hvilken oppgave har denne noe negative starten på svaret? Finnes det i andre språk?

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-08, 16:56   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."

Nei ... det kan du si. :hjelpsom:

Gammel 13-08-08, 16:57   #3
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er helt normalt.

Gammel 13-08-08, 16:58   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får litt spader, synes alle rundt meg starter svarene sine på den måten. Mannen min er FÆL med det, mamma også. Jeg gjør det nok selv også, men prøver å la være. Men nå er ikke det fullt så ille som hyppig bruk av "liksom". Jeg jobbet med ei som brukte "liksom" i stort sett hver eneste setning.

Gammel 01-09-08, 15:03   #5
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dette har jeg også tenkt mye på; veldig negativt ladet ja...og det er nok et veldig norsk fenomen, for det er ikke å spore opp en slik setningsbygging i veldig mange andre språk!

Nei, vi må nødt til å skjerpe oss!!

Gammel 01-09-08, 16:56   #6
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skal heretter starte med "ja", og så får vi se hva slags ville veier det kan føre meg på.

Jeg tror vi bruker "nei" som en slags pause når vi ikke er helt sikre på hva vi skal si, og trenger et lite sekund for å tenke oss om.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 17:13   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Ja, nei, det får du ikke, nei."

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 21:38   #8
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

"Nææææi, det..."
Jeg tror det var Oddvar Brå som startet trenden.

Gammel 02-09-08, 00:12   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg tror nok dette er et særnorskt fenomen.

Jeg og ei annen norsk jente delte forøvrig hus med et par finner i sin tid. De holdt på å bli sprø av oss nordmennene som til stadighet snakket i fortid.

M kunne spørre meg under middagen: "Nå, hva syns du om suppa jeg har lagd?"
Hvorav jeg svarte, "Jo, den var god."
R kunne spørre "Nå, liker du den nye kjolen min,"
og MG svarte: "Ja, den var fin."

Hallo - er ikke suppa god lenger, liksom, og når slutta kjolen å være fin?

Gammel 02-09-08, 00:26   #10
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nei, jeg tror nok dette er et særnorskt fenomen.

Jeg og ei annen norsk jente delte forøvrig hus med et par finner i sin tid. De holdt på å bli sprø av oss nordmennene som til stadighet snakket i fortid.

M kunne spørre meg under middagen: "Nå, hva syns du om suppa jeg har lagd?"
Hvorav jeg svarte, "Jo, den var god."
R kunne spørre "Nå, liker du den nye kjolen min,"
og MG svarte: "Ja, den var fin."

Hallo - er ikke suppa god lenger, liksom, og når slutta kjolen å være fin?

Har aldri tenkt over "problemet".

Men, det å starte setninger med nei er en underlig ting jeg har fundert på flere ganger. Spesielt når du spør: "Hvordan er det med deg?". "Neeeei, det går bra med meg."

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:36   #11
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, si det?
Huff, akkurat det sier jeg temmelig ofte.

Jeg kan også begynne en samtale med "Javel".

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 00:58   #12
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

"Nææææi, det..."
Jeg tror det var Oddvar Brå som startet trenden.

Og Ole Gunnar Solskjær fortsatte. Jeg husker ikke hvor jeg hørte/leste et intervju med Solskjær hvor bortimot samtlige svar begynte med "Nei, jeg...".

Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 01:07   #13
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Nei, si det?

Har dette en sammenheng med nordmenns tendens (og kanskje sørlendinger spesielt) til å spørre "negativt"?

F.eks; "du skal ikke ha litt kaffe?" "Du har ikke tilfeldigvis..." osv osv.

Stusset aldri over det før jeg flyttet til Oslo, men her har jeg jammen fått mange svar som tyder på at dette er uvanlig.

F.eks
"Jeg kunne ikke fått et glass vann av deg?" "Nei, du har helt rett, det får du IKKE", fremført med et litt irettesettende smil.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 01:23   #14
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Det høres litt negativt ut å starte et svar med "Nei". Eller skal vi si likegyldig?
Det er et rart fenomen, som jeg håper det bare er vi nordmenn som har. Jeg har i kke hørt det verken på engelsk, tysk eller spansk. Heller ikke på dansk eller svensk, tror jeg.

Men andre språk har da sitt å stri med. Hvor mange ganger sier en amerikaner "You know" i et intervju. Nesten ALLE amerikanere gjør det.
Det er en like stor uvane, mener jeg.

Her i Norge har vi også andre rariteter i språket. Ta f.eks. Kristiansandere som møter bekjente på gata og sier "Javel?". Det betyr "Hei" eller "Hallo". Forstå det den som vil.

Og så irriterer jeg meg litt over Rogalendinger som starter setninger midt inni. Som f.eks. unger som spør foreldrene "...om eg kunne få en is?" Det betyr altså: Kan jeg få en is?. De kutter altså vekk innledningen i setningen, som trolig er "Eg lurte på......"
Eller de irriterende spørsmålene overalt i landet som begynner på "at kan jeg få lov til å gå bort til...osv......". Helt meningsløs norsk.

Ser vi det i sammenheng med Nei....-innledning på svar er det omtrent like galt.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 01:28   #15
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Jeg skal heretter starte med "ja", og så får vi se hva slags ville veier det kan føre meg på.

Jeg tror vi bruker "nei" som en slags pause når vi ikke er helt sikre på hva vi skal si, og trenger et lite sekund for å tenke oss om.

Det tror jeg også. På samme måten som amerikanere og en del andre engelskspråklige starter setninger med "..Ehm..."........eller hvordan det nå skrives. Dere har sikkert hørt lyden i intervjuer. Et slags "Eh....på engelsk".

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:28   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den litt negative/defaitistiske tonen man får med "Nei, ..." minner meg om en nabo av min farmor som brukte "[ja/nei] stakkar" nærmest som standard fyll-ord. "Ja stakkar, han stakkar? Nei, stakkar ...".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.