|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å begynne et svar med "Nei, ..."Det er jo helt normalt her i landet å starte et svar med "Nei, jeg ..." eller "Nei, det ...". Vi ser det for eksempel stadig i OL-sendinger, der bortimot samtlige forståsegpåere og utøvere svarer med "Neeei, i neste omgang må vi skjerpe oss" eller "Neeei, jeg tror Dale Oen tar gull" eller "Neeei, denne kampen vinner vi lett". Hvor kommer dette egentlig fra? Hvilken oppgave har denne noe negative starten på svaret? Finnes det i andre språk? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Rogaland
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."Nei, det er helt normalt.
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."Jeg får litt spader, synes alle rundt meg starter svarene sine på den måten. Mannen min er FÆL med det, mamma også. Jeg gjør det nok selv også, men prøver å la være. Men nå er ikke det fullt så ille som hyppig bruk av "liksom". Jeg jobbet med ei som brukte "liksom" i stort sett hver eneste setning.
|
|
|
#5 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."Dette har jeg også tenkt mye på; veldig negativt ladet ja...og det er nok et veldig norsk fenomen, for det er ikke å spore opp en slik setningsbygging i veldig mange andre språk!
|
|
|
#6 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."Jeg skal heretter starte med "ja", og så får vi se hva slags ville veier det kan føre meg på. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ...""Nææææi, det..."
|
|
|
#9 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."Nei, jeg tror nok dette er et særnorskt fenomen.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Og Ole Gunnar Solskjær fortsatte. Jeg husker ikke hvor jeg hørte/leste et intervju med Solskjær hvor bortimot samtlige svar begynte med "Nei, jeg...". |
|
|
|
#13 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."Nei, si det? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."Det høres litt negativt ut å starte et svar med "Nei". Eller skal vi si likegyldig? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det tror jeg også. På samme måten som amerikanere og en del andre engelskspråklige starter setninger med "..Ehm..."........eller hvordan det nå skrives. Dere har sikkert hørt lyden i intervjuer. Et slags "Eh....på engelsk". |
|
|
|
|
|
#16 |
|
flisespikker
|
Sv: Å begynne et svar med "Nei, ..."Den litt negative/defaitistiske tonen man får med "Nei, ..." minner meg om en nabo av min farmor som brukte "[ja/nei] stakkar" nærmest som standard fyll-ord. "Ja stakkar, han stakkar? Nei, stakkar ...".
|
![]() |
|
|