Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Abort grunnet tvillinger?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-08, 14:16   #1
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Abort grunnet tvillinger?

Er det "grunn god nok"? Jeg kom over denne debatten på et annet forum, men kunne tenke meg å høre litt hva dere her inne tenker, siden det er litt forskjell på ulike forum. Navnekalling og banning har en tendens til å ødelegge slike tråder for meg. Jeg har bare kopiert inn HI's innlegg, der hun først forklarer, og deretter svarer litt:

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne

Sist redigert av Albertine : 25-08-08 kl 20:50. Årsak: Innlegg hentet fra annet forum
slaraffen er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 14:19   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Man skal vel vokte seg vel for å dømme, men hva om hun blir gravid og det igjen viser seg å være 2?

Jeg kjente jeg ble litt uvel faktisk.

 
Gammel 24-08-08, 14:21   #3
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

En av konsekvensene ved å ha selvbestemt abort, er at folk selv får lov til å velge hva som er "god nok grunn". For min egen del ville jeg aldri valgt abort av en slik grunn, og jeg synes det virker som en veldig uforståelig ting å gjøre. Hadde det vært noen jeg kjente, som hadde tatt opp saken med meg i forkant, ville jeg prøvd å snakke vedkommende fra det. Utover det anser jeg det ikke som min sak.

Og jeg er 100 % for selvbestemt abort, selv om det av og til medfører at folk tar abort av grunner som for meg virker uforståelige.

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 14:23   #4
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

For henne så var det desverre grunn nok til å ta abort.

Tinka er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 14:24   #5
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Nei, det er ikke noen grunn.
Men jeg har respekt for at hun har gjort det, for det er ikke no lett valg.

Avelonia er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 14:25   #6
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En av konsekvensene ved å ha selvbestemt abort, er at folk selv får lov til å velge hva som er "god nok grunn". For min egen del ville jeg aldri valgt abort av en slik grunn, og jeg synes det virker som en veldig uforståelig ting å gjøre. Hadde det vært noen jeg kjente, som hadde tatt opp saken med meg i forkant, ville jeg prøvd å snakke vedkommende fra det. Utover det anser jeg det ikke som min sak.

Og jeg er 100 % for selvbestemt abort, selv om det av og til medfører at folk tar abort av grunner som for meg virker uforståelige.

Eg kan skrive under på heile innleget til Teo.

Det er for meg uforståeleg å ta bort to foster fordi det var eitt meir enn dei såg føre seg i utgangspunktet.

Alfa er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 14:25   #7
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

"Du om deg og meg om mitt", tenker jeg.

Klarer ikke å assosiere meg med argumentasjonen her, men respekterer at vi er forskjellige.

vimjer er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 14:38   #8
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Jeg for min del ville ikke klart å tatt det valget, men jeg er ikke henne.
Hun er heller ikke meg og har tatt sitt valg basert på egene tanker og følelser.

Vi er så heldige at vi har muligheten for selvbestemt abort her i Norge, og hun benyttet seg av sin rettighet til å ta et valg som for henne var det beste.

Ingen andre kan ta et valg for henne, ingen andre går i henes sko og tenker hennes tanker.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 14:45   #9
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Som mor til tvillinger blir jeg både opprørt og lei meg av dette innlegget. Vi studerte begge to når vi ble gravid første gang, og hadde aldri trodd vi skulle få to på en gang. Vi var unge (19 og 20 år), leide leilighet på 50 kv, ingen hadde jobb og alt ble kaos da vi fikk vite at vi gikk fra 2 til 4. Med alt det førte med seg. Men aldrialdrialdrialdri om jeg kan forestille meg å ha tatt abort på et sånt grunnlag og så prøvd igjen for å få riktig antall barn.

Jeg skjønner mange grunner for abort, men dette var nitrist lesning, kjenner klumpen i halsen bare ved å tenke på det.

Sitat:

Så utsagn som:"ufattelig heldig å produsere 2 barn på en gang" tror jeg stort sett kommer fra de som ikke har vært i situasjonen selv.

Det er ufattelig sjeldent jeg hører folk som angrer på at de fikk to barn, at hun i det hele tatt kan uttale seg før hun har vært i situasjonen... Jeg synse jeg er GRISEHELDIG som har tvillinger, og det synes de fleste jeg kjenner med tvillinger også.

Er dette i det hele tatt en reell person, eller er det et forumtroll?
Uff, får sikkert pes for å være så lite diplomatisk, men dette traff mellomgulvet mitt altså

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 14:56   #10
gnuri
Fru Jacobsen
 
gnuri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Som tvillingmamma må jeg jo bare si at jeg synes det er utrolig at noen kan velge abort pga at det er flere enn ett foster i magen.
Men det jeg mest sitter igjen med etter å ha lest innlegget, er at jeg lurer på om de har fått nok oppfølging på forhånd...Jeg mener, dersom noen hadde tatt seg skikkelig tid til å snakke med dem, og tatt frem fordelene med å få tvillinger , ikke bare ulempene, -så kanskje valget ville ha blitt annerledes ?
Hvis dette er et seriøst innlegg, så synes jeg utrolig synd på de..

gnuri er aktiv nå  
Gammel 24-08-08, 14:56   #11
leliane
madmanized
 
leliane sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 3.121
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En av konsekvensene ved å ha selvbestemt abort, er at folk selv får lov til å velge hva som er "god nok grunn". For min egen del ville jeg aldri valgt abort av en slik grunn, og jeg synes det virker som en veldig uforståelig ting å gjøre. Hadde det vært noen jeg kjente, som hadde tatt opp saken med meg i forkant, ville jeg prøvd å snakke vedkommende fra det.

Signerer på denne.

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Som tvillingmamma må jeg jo bare si at jeg synes det er utrolig at noen kan velge abort pga at det er flere enn ett foster i magen.
Men det jeg mest sitter igjen med etter å ha lest innlegget, er at jeg lurer på om de har fått nok oppfølging på forhånd...Jeg mener, dersom noen hadde tatt seg skikkelig tid til å snakke med dem, og tatt frem fordelene med å få tvillinger , ikke bare ulempene, -så kanskje valget ville ha blitt annerledes ?
Hvis dette er et seriøst innlegg, så synes jeg utrolig synd på de..

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Som mor til tvillinger blir jeg både opprørt og lei meg av dette innlegget. (...)
Jeg skjønner mange grunner for abort, men dette var nitrist lesning, kjenner klumpen i halsen bare ved å tenke på det.

Og disse...

__________________
A man is rich in proportion to the number of things he can let alone.
Henry David Thoreau (Walden, 1854).
2x02 og 1x08
leliane er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 15:09   #12
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Jeg forstår ikke hvordan man kan gå fra å ønske seg et barn, bli gravid og glad, også velge abort etterpå. Det skjønner jeg bare ikke, når man i flere uker har gått og kjent gode følelser for barnet i magen. Men det er mulig det er jeg som ikke klarer å sette meg inn i situasjonen deres.
Og la det være sagt: jeg er for selvbestemt abort i utgangspunktet.

På den annen side, så forstår jeg redselen for ikke å mestre/orke å ha 3 små barn, men de fleste av oss vokser med oppgavene, og det ville vel gått bra. Jeg må innrømme at dette syns jeg var en trist valg, selv om jeg overhodet ikke ønsker å dømme dem for valget de har gjort. Det har nok ikke vært gjort med lett hjerte.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 15:13   #13
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Jeg er for fri abort - og baksiden av det, er jo at man bare må akseptere at noen tar abort av grunner man selv ikke kan forstå.

Jeg ble uvel av å lese dette.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 15:15   #14
P.K.
Mjau
 
P.K. sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 651
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Til tross for at jeg er for selvbestemt abort og den enkeltes rett til å velge selv, så blir jeg både lei meg og noe provosert for at noen kan velge bort et planlagt, friskt barn fordi det er to og ikke ett.

Håper på nettroll.

P.K. er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 15:16   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Jeg blir skikkelig uvel. Og enda mer når jeg leser at de kommer til å prøve igjen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 15:21   #16
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Etter å ha tenkt og fundert litt så går det opp for meg at eg reagerer på dette på om lag samme måten som dersom ein hadde tatt abort fordi det var "feil" kjønn. Det er noko med det å henge seg for mykje opp i ei viss forventning om korleis ting skal vere/bli. Ein har ingen garanti for at det er ettare å få eitt barn enn to. Ein kan få eit kolikkbarn som skrik heile døgnet, og ein kan få eit tvillingpar som søv heile natta frå dei er 4 mnd. Slikt veit ein aldri.

Men eg synest kanskje det verkar litt umodent og naivt å ha så konkrete forventningar til korleis livet med barn vil bli at ein fjernar to barn, både eit ønska og eit "uønska" (for å setje det på spissen) i jakta på "den perfekte familien".

Alfa er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 15:24   #17
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Etter å ha tenkt og fundert litt så går det opp for meg at eg reagerer på dette på om lag samme måten som dersom ein hadde tatt abort fordi det var "feil" kjønn. Det er noko med det å henge seg for mykje opp i ei viss forventning om korleis ting skal vere/bli. Ein har ingen garanti for at det er ettare å få eitt barn enn to. Ein kan få eit kolikkbarn som skrik heile døgnet, og ein kan få eit tvillingpar som søv heile natta frå dei er 4 mnd. Slikt veit ein aldri.

Men eg synest kanskje det verkar litt umodent og naivt å ha så konkrete forventningar til korleis livet med barn vil bli at ein fjernar to barn, både eit ønska og eit "uønska" (for å setje det på spissen) i jakta på "den perfekte familien".

Enig med Alfa.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 15:56   #18
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.312
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Jeg fikk vondt av å lese dette. Når en velger å bli gravid, så vet en at det kan være både en, to og flere, og en har heller ikke noen garanti for at barnet/barna er friske. Selvsagt er det et sjokk å finne ut at det er to der inne. Jeg var selv redd for at jeg skulle være gravid med tvillinger, rett og slett fordi jeg syntes det var skummelt å få barn i det hele tatt, og tanken på å få to på en gang, skremte meg skikkelig. Hadde jeg fått beskjed om at jeg ventet to, så hadde jeg vært sjokkert en stund og så sett framover.

Jeg er for fri abort, men jeg sliter med abort på et grunnlag som dette. Noe av det verste synes jeg er at de nå prøver igjen. Holdningen at om det blir to igjen, så er det skjebnen, og da beholder de dem, er for meg ganske usmakelig ovenfor de to hun faktisk har abortert bort.

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 16:29   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Abort grunnet tvillinger?

Jeg blir bare uvel av å lese dette.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv  
Gammel 24-08-08, 16:35   #20
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Sv: Abort grunnet tvillinger?

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Etter å ha tenkt og fundert litt så går det opp for meg at eg reagerer på dette på om lag samme måten som dersom ein hadde tatt abort fordi det var "feil" kjønn. Det er noko med det å henge seg for mykje opp i ei viss forventning om korleis ting skal vere/bli. Ein har ingen garanti for at det er ettare å få eitt barn enn to. Ein kan få eit kolikkbarn som skrik heile døgnet, og ein kan få eit tvillingpar som søv heile natta frå dei er 4 mnd. Slikt veit ein aldri.

Signerer denne. Vil aldri kunne forstå hvorfor noen velger bort barn. Spesielt ikke to. Vi kjenner flere som har tvillinger, og alle får sjokk når de får vite at det er 2 små i magen, men ville aldri hatt det annerledes senere.
Senere støtter jeg selvbestemt abort, og synes hver enkelt må ta det valget de synes passer dem og deres situasjon.

Fikk en vond og ekkel følelse i magen av å lese innlegget

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no