Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Babysyk - skal vi gå for barn nr. 3?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-08, 00:35   #1
Cheerilee
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2008
Cheerilee har et hav av muligheter foran seg
Standard

Babysyk - skal vi gå for barn nr. 3?

Jeg er skikkelig babysyk for tiden. Men fornuften sier at jeg har mer enn nok med de to barna jeg har fra før, i tillegg til jobben og familie.

Hvordan er det å ha tre barn, i forhold til to (minstemann er tre år)? Det lurer jeg på

Cheerilee er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 00:38   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Babysyk - skal vi gå for barn nr. 3?

Jeg synes det var stor forskjell fra 2 til 3, men det er selvsagt individuelt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 00:41   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det var veldig stor overgang fra to til tre, men ønsket om en til var der, og da tror jeg bestandig at jeg ville tenkt på det uansett og aldri blitt helt ferdig med tanken. Også var jeg redd for at jeg plutselig skulle være for gammel så ville jeg angre for at vi aldri fikk nr.3 når jeg allikevel hadde lyst på en til. Så vi bare hoppet i det, og angrer ikke et sekund.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 00:42   #4
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Når me er to så syns eg ikkje det er så stor forskjell fra to til tre. Det er når me er aleine med alle me merkar forskjellen størst. Det går fint men overgangen når ein er aleine var størst. Våre er no 7, 5 og 2.

Gammel 06-10-08, 00:47   #5
Cheerilee
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2008
Cheerilee har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg synes også det var veldig stor overgang fra to til tre, men ønsket om en til var der, og da tror jeg bestandig at jeg ville tenkt på det uansett og aldri blitt helt ferdig med tanken. Også var jeg redd for at jeg plutselig skulle være for gammel så ville jeg angre for at vi aldri fikk nr.3 når jeg allikevel hadde lyst på en til. Så vi bare hoppet i det, og angrer ikke et sekund.

Ja, det er akkurat det der jeg også går rundt å tenker på... Jeg har alltid hatt lyst på mange barn (minst 3), og vet at jeg kommer til å angre om vi ikke får en til... iallefall prøver...det er jo ikke gitt at vi får flere da...

Og jeg blir jo ikke yngre med årene heller da...

Cheerilee er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 00:50   #6
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Me tok og ein bestemmelse da vesla var 1 1/2 år, no eller aldri. Ville ikkje ha ein attpåkladd elle bli for gamle. Den satt nesten før me fekk sukk for oss så kom nesten litt brått på.

Gammel 06-10-08, 01:00   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Me tok og ein bestemmelse da vesla var 1 1/2 år, no eller aldri. Ville ikkje ha ein attpåkladd elle bli for gamle. Den satt nesten før me fekk sukk for oss så kom nesten litt brått på.

Vår nr. 3 kom også litt brått på. Vi hadde bare såvidt begynt å snakke om det, og som tidligere ufrivillig barnløse så tok vi ingeting for gitt. Jeg sa bestemt ifra at jeg kom aldri til å gå gjennom det samme vi gjorde for å få nr.1 en gang til. Da fikk vi heller være fornøyd med to barn. Vi rakk i alle fall å begynne å snakke om det, og ta ut spiralen, men vi rakk aldri å starte offisiell prøving.

Gammel 06-10-08, 01:06   #8
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Vår nr. 3 kom også litt brått på. Vi hadde bare såvidt begynt å snakke om det, og som tidligere ufrivillig barnløse så tok vi ingeting for gitt. Jeg sa bestemt ifra at jeg kom aldri til å gå gjennom det samme vi gjorde for å få nr.1 en gang til. Da fikk vi heller være fornøyd med to barn. Vi rakk i alle fall å begynne å snakke om det, og ta ut spiralen, men vi rakk aldri å starte offisiell prøving.

Samme her ja. Trur eg må ha hatt eggløsning idet me bestemte å kutte ned på prevensjon (brukte kondom da). Ca to veker etter var det positiv test.
Me brukte litt tid på første og hadde ikkje prøvd veldig lenge på siste nei.
Rakk nesten å få siste før fylte 30, ho kom to dagar etter...

Gammel 06-10-08, 01:08   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes overgangen fra 1 til 2 barn var større en overgangen fra 2 til 3 barn.
1, 2, mange....
Ellers heter det seg jo at har man lyst har man lov.

Gammel 06-10-08, 10:39   #10
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har du lyst har du lov. Hjertet ditt vet hva som er riktig.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 10:54   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter med det samme. Jeg og mannen har alltid sett for oss 3 barn, det har liksom aldri vært noe snakk om å "bare" få to. Nå har vi to og jeg synes allerede det er en smule uoverkommelig, men det er nok fordi minsten bare er 6 måneder gammel.
Jeg skal ha bukplastikk og brystløft, og det vil jeg jo heller ikke vente med til jeg er 40. I tillegg er ikke økonomien på sitt beste, og som sagt synes jeg det allerede er travelt med to, spesielt med tanke på at de skal følges opp på skole osv. Babytiden varer jo ikke evig. Dyrt er det også, bare SFO og barnehage blir jo 5000,- kroner i måneden for TO! Så jeg er helt rådvill her. Hjertet sier 3 barn, fornuften sier 2. Og så langt har fornuften vunnet de fleste diskusjoner.

Gammel 06-10-08, 11:03   #12
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg sliter med det samme. Jeg og mannen har alltid sett for oss 3 barn, det har liksom aldri vært noe snakk om å "bare" få to. Nå har vi to og jeg synes allerede det er en smule uoverkommelig, men det er nok fordi minsten bare er 6 måneder gammel.
Jeg skal ha bukplastikk og brystløft, og det vil jeg jo heller ikke vente med til jeg er 40. I tillegg er ikke økonomien på sitt beste, og som sagt synes jeg det allerede er travelt med to, spesielt med tanke på at de skal følges opp på skole osv. Babytiden varer jo ikke evig. Dyrt er det også, bare SFO og barnehage blir jo 5000,- kroner i måneden for TO! Så jeg er helt rådvill her. Hjertet sier 3 barn, fornuften sier 2. Og så langt har fornuften vunnet de fleste diskusjoner.

Eg har fått meg jobb så me slepp sfo, betalar no 2200 for to i barnehagen og fra neste år blir det kun 1500 i barnehageutgifter.
Dei går deltid da.

Gammel 06-10-08, 11:09   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra. Vi måtte jo også funnet ut et eller annet slik at vi slapp de høye utgiftene. Nå går det greit siden kontantstøtten eksisterer, heldigvis, for da slipper vi SFO og barnehage til høsten og i 2 år fremover! Hadde ikke kontantstøtten vært her hadde vi slitt mer ja (jeg jobber kveld). Etter den får vi se hva som skjer. Men huff, jeg har SÅ lyst på en tredjemann, men jeg tror ikke vi klarer det. Skulle ønske jeg var 20.

Gammel 06-10-08, 11:13   #14
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Nei det er ikkje lett. Eg var ikkje klar før mellomste var 2 år så det er nok litt tidleg å bestemme seg for deg enda. Vent og sjå. Du har vel enda god tid du?.

Gammel 06-10-08, 11:14   #15
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så bra. Vi måtte jo også funnet ut et eller annet slik at vi slapp de høye utgiftene. Nå går det greit siden kontantstøtten eksisterer, heldigvis, for da slipper vi SFO og barnehage til høsten og i 2 år fremover! Hadde ikke kontantstøtten vært her hadde vi slitt mer ja (jeg jobber kveld). Etter den får vi se hva som skjer. Men huff, jeg har SÅ lyst på en tredjemann, men jeg tror ikke vi klarer det. Skulle ønske jeg var 20.

Er ikke du fremdeles i tjueårene da, Iset?

Gammel 06-10-08, 11:16   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Når det gjelder barnehageutgifter, så er det i alle fall ikke dyrt i vår kommune å ha tre barn i barnehage samtidig. Vi betalte kr 500 pr. måned i full plass for lillebror i et helt år. Altså ca. kr 5000,- totalt for 3 barn inkl. mat. I år ble det litt dyrer når største har begynte på SFO og vi ikke får søskenmoderasjon for to av ungene, men akkurat den 1000,- lappen i måneden overlever vi en periode når vi har valgt tre barn.

Gammel 06-10-08, 11:19   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syntes overgangen fra to til tre gikk veldig lett, men jeg fikk en ekstremt fredelig baby og de andre barna var 7 og 3,5. Jeg ser for meg at kombinasjonen nyfødt med kolikk, ettåring og treåring er noe verre.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 11:22   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Er ikke du fremdeles i tjueårene da, Iset?

Jo, jeg er straks 29, men pga. bukplastikk og brystløft, jobbsituasjon, at jeg ikke kan få to tette pga. vektoperasjonen osv, så går tiden fra meg, føler jeg. Så jeg tror i grunnen toget er gått for min del, men jeg skal snakke med legen om operasjonene og se hva vi kommer frem til. Jeg kan jo risikere å få et handicappet barn også, og selv om jeg SELVFØLGELIG hadde elsket barnet overalt på jord, så er ikke det en situasjon jeg tør å sette meg i akkurat nå, jeg tror jeg skal si meg fornøyd med de to jeg har. Men jeg kommer aldri til å gi slipp på tanken om det tredje barnet som aldri fikk bli født, tror jeg. Det irriterer meg grenseløst at jeg skal tenke sånn! *omprogrammerer hjernen*

Gammel 06-10-08, 12:04   #19
Lyra
Gizmor

Lyra sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Lyra har et hav av muligheter foran seg
Standard

Her i heimen har vel egentlig mannen lyst på tre barn, men jeg kan ikke mer. Pga PCOS så sliter vi litt med å få laget disse små, og mine bekkenløsninger har ført til en forsiktig "du bør nok ikke få flere" fra manuellterapauten og legen.
Sånn fra et økonomisk synspunkt så syns jeg ofte at ferier er beregnet på 2 voksne og 2 barn. Mine foreldre har også poengtert dette (etter jeg sa det var nok for oss med 2) - vi er nemlig 3 søsken, og det har ofte ført til at mamma og pappa ikke har kunne reist med vennene like lett.
Så konklusjonen min er at en må se på helheten fremfor kun ønsket/babysyken. Alle er vel litt babysyke innimellom?

Lyra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 12:58   #20
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke forskjellen på to og tre er så uoverkommelig. Det er fint å ha en liten flokk.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.