|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Noen medisinske uttrykkJeg sitter her med en oppgave i økonomi. Skal vurdere en artikkel som inneholder endel medisinske termer. Men siden jeg ikke studerer helsefag så er ikke alle termene. Men skulle gjerne ha oversatt de til norsk uten å gjøre en dum feil pga. uvitenhet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Noen medisinske uttrykk
Det blir omtrent det samme:
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Er det en spesifikk sykdom, eller er det en fellesbetegnelse, som "hjerte-kar-sykdom"?
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Det er synonym, så man kan godt bruke hjerte-kar-sykdom om man føler seg folkelig ja.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen medisinske uttrykkTusen takk. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Noen medisinske uttrykkHvis du har iskemisk hjertesykdom, så har du vel trange blodårer til hjertet? |
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Takk. Jeg skal huske på det en dag jeg føler meg folkelig.
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Iskemisk hjertesykdom betyr at som oftest at man har redusert blodtilførsel til hjertet, og den vanligste årsaken er at blodårene er trange (pga arteriosklerose f.eks) men det finnes også andre årsaker som karspasmer og rytmeforstyrrelser. Men man kan også ha hjertemuskeliskemi fordi man har for stort oksygenkrav, som f.eks ved aortastenose (trang aorta som gjør at muskelen må jobbe hardere for å få pumpet blod ut), systemisk hypertensjon (høyt blodtrykk), og hypertrofisk kardiomyopati.
|
![]() |
|
|