Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-08, 13:24   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Utrop

Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Jeg holder på med en skoleoppgave, og trenger å få satt inn noen danske ord. Ord som er forskjellig fra norsk til dansk, men som vi bruker daglig. Gjerne tall, eller noe annet.

På forhånd takk.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:26   #2
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Kartoffel = potet
Morgenmad = frokost
Frokost = Lunsj
Dreng = gutt

Sånn for eksempel....

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:27   #3
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.750
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Jeg synes det danske ordet for rushtid er så sjarmerende: Myldretid.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:28   #4
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Rykke = Purre (som i å purre på en regning)

Tall:

Halvtress = femti
Halvfirs = sytti
Halvfems = nitti

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:29   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.854
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Teenager = tenåring

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:30   #6
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Norsk - Dansk
55 - femogtres
91 - enoghalvfems

le - grine
søt - rar
barnehage-vuggestue(0-3år)
potet-kartoffel
kan-må

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:30   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Å tøve betyr å nøle. Det lærte jeg da jeg leste Ringenes Herre på dansk da jeg var rundt 9. Å ånde er å puste, sint heter vred, frosk heter frø, og dansk frokost betyr lunsj på norsk.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:32   #8
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

"Tatt av vinden" heter forøvrig "Borte med blæsten" på dansk.

Tellemåten går på å gange med 20.
Tress er 3*20
For å få 10 mindre så blir det halvtress f.eks.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:36   #9
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.787
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

å bæsje - at lave pølser...

(Her dreit jeg meg skikkelig ut når jeg møtte mannens familie for første gang som 20 åring. Han er dansk, og vi skal grille med hele hans familie. Mannens niese på 3 år kommer løpende og roper: "Faaaar, jeg har lavet pølser." Jeg tror hun leker at hun griller akkurat som faren og skal prøve å vinne hennes hjerte ved å leke med henne og sier: "Åh, kan jeg få smake?" Gjett om hun så rart på meg.)

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:44   #10
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Jeg digger ordet "snafsete" Det blir brukt om noe som er skittent. De selger vaskemidler som tar "snafs".

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:47   #11
Tertit
Stort sett blid
 
Tertit sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 3.503
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

"Tatt av vinden" heter forøvrig "Borte med blæsten" på dansk.

Tellemåten går på å gange med 20.
Tress er 3*20
For å få 10 mindre så blir det halvtress f.eks.

Endelig skjønner jeg det der. Takk Mams.

__________________
Mamma til hifigutten 95 og hestejenta 97
Tertit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:50   #12
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

og helg er jo Weekend, må vite.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:52   #13
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Brusebad - dusj
Sjov - moro

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 13:52   #14
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

å bæsje - at lave pølser...

(Her dreit jeg meg skikkelig ut når jeg møtte mannens familie for første gang som 20 åring. Han er dansk, og vi skal grille med hele hans familie. Mannens niese på 3 år kommer løpende og roper: "Faaaar, jeg har lavet pølser." Jeg tror hun leker at hun griller akkurat som faren og skal prøve å vinne hennes hjerte ved å leke med henne og sier: "Åh, kan jeg få smake?" Gjett om hun så rart på meg.)

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 17:52   #15
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Tusen takk alle sammen!!!

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 18:01   #16
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Norsk - Dansk
55 - femogtres

femoghalvtres blir det.

Det å gange med 20 har med snes å gjøre. Tres = tre snes.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 18:17   #17
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

å bæsje - at lave pølser...

(Her dreit jeg meg skikkelig ut når jeg møtte mannens familie for første gang som 20 åring. Han er dansk, og vi skal grille med hele hans familie. Mannens niese på 3 år kommer løpende og roper: "Faaaar, jeg har lavet pølser." Jeg tror hun leker at hun griller akkurat som faren og skal prøve å vinne hennes hjerte ved å leke med henne og sier: "Åh, kan jeg få smake?" Gjett om hun så rart på meg.)

  Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 18:57   #18
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

En kompis av meg tasset opp på landbrukskontoret i kommunen han bodde i og spurte "må vi ha høner?" Må og må svarer han på andre siden, dere må nå ikke, men dere kan hvis dere vil". (De hadde nettopp flyttet inn på et nedlagt gårdsbruk. )

Likeledes på besøk i Danmark og jeg fikk retningsbeskrivelser i forhold til hvor jeg skulle kjøre. "Så køre du så lige ud..."...Hæ..skulle jeg kjøre i grøften.. ( Kjøre rett frem..ehem.)

Dansk er ikke så enkelt...

Lavekake...feks. Det betyr bløtkake.

Jeg har virkelig måttet vri hodet enkelte ganger for å henge med, men merker nå at hvis jeg leser mye dansk så begynner jeg også å skrive det.

Morsomste norske ordet min danske venninne vet er "artig"....

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 19:08   #19
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Kneppe - Pule

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-08, 21:25   #20
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp meg, jeg trenger noen danske ord

Hun sliter med kjolen. Han tilbyr galant: "Skal jeg kneppe deg bak?"

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no