Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvor store kjøper dere dressene til ungene

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-08, 23:27   #1
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Hvor store kjøper dere dressene til ungene

Altså. Jeg har handlet i 98 til poden. Reima vinterdress og høstdress, Troll med fast for og troll med løst for i.
Poden er nå 98 lang.
Han har god plass i reimadressen høst synes jeg (babymodell), bortsett fra at den alltid glir opp på bena og da får han en glippe mellom dress og støvel og blir kald/våt. Dressen sklir opp overfor støvelen, har hentet han sånn flere dager i barnehagen.
Det samme skjedde med troll sin dress.
Så i dag i manko på rene klær hadde vi på en trolldress i 104 i mange timer, og den skled ikke opp.
Er dressene for små?
Er det derfor det sklir opp?
Og den med fast for har vi ikke begynt å bruke engang, den ser passe ut når han har den på, altså ikke for kort på ben og armer, men det er jo heller ikke de to andre dressene.

Dere guruer. Hvor mye bevegelsesfrihet trenger han?
Bør jeg bytte ut dressene i 98 kansje?
Jeg vil ikke at han skal ha på seg noe som er ubehagelig og hemmer han i lek.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 23:30   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor store kjøper dere dressene til ungene

Det høres ut som om dressen er et nummer for liten, ja, både i forhold til lengden hans og det at den glir opp.

Jeg kjøper "neste størrelse" i parkdress til mine unger, i alle fall mens de fortsatt går i barnehagen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 23:32   #3
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror er 96/97 cm. Jeg kjøpte vinterdress i 104. Rett og slett fordi lengden i kroppen må ha litt å gå på. han skal få til å ta hendene over hodet uten at dressen stopper han. Den er litt lang i ermene, men ellers er den helt fin.

Gammel 02-11-08, 23:32   #4
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

ingen erfaring med akkurat Reima.
Jeg kjøper alltid en størrelse mer enn de er i lengden der og da. En dress bør kunne brukes en hel sesong, og i den alderen vokste iallefall mine 9-11 cm på et år (eller, 4-5 cm på en vintersesong). Har sluppet å bruke to dresser på en sesong. Så jeg hadde hatt større hvis den "kryper opp" allerede nå.

Gammel 02-11-08, 23:35   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden har vår/høstdress og vinterdress fra Reima i str. 98. Han er 94 cm lang, og de er en tanke romslige, men ikke alt for store. Hvis han følger kurven sin så er han 98 cm neste vinter, og jeg ser for meg at dressene blir i snaueste laget da. Samtidig som 104 sikkert blir en tanke for romslig igjen. Han havner alltid midt mellom to størrelser.

Gammel 02-11-08, 23:36   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg ikke Reima jeg da. Har jeg skullet kjøpt Reima eller TTH, så har ejg nok kjøpt 98 jeg også. De er jo store i str.

Gammel 02-11-08, 23:39   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av PrinsesseChiefen, her.

ingen erfaring med akkurat Reima.
Jeg kjøper alltid en størrelse mer enn de er i lengden der og da. En dress bør kunne brukes en hel sesong, og i den alderen vokste iallefall mine 9-11 cm på et år (eller, 4-5 cm på en vintersesong). Har sluppet å bruke to dresser på en sesong. Så jeg hadde hatt større hvis den "kryper opp" allerede nå.

Poden har strukket seg i underkant av 7 cm fra 2 til 3 år. Og følger han kurven han ligger på så er han bare 4 cm lenger neste år?

Gammel 02-11-08, 23:39   #8
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Det virker faktisk litt som om reimaen er større en troll på han. Kanksje pga babyfasongen. Men den glir jo opp den og da.

Gammel 02-11-08, 23:40   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg følger knyttnevetesten:

Ifør barnet dressen, ta deretter tak i ryggen og sjekk at du har minst en knyttneve å "gå på". Det er en fordel om det er mansjetter som kan strammes på bena, litt ekstra lengde er ikke noe problem.

Gammel 02-11-08, 23:41   #10
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Poden har strukket seg i underkant av 7 cm fra 2 til 3 år. Og følger han kurven han ligger på så er han bare 4 cm lenger neste år?

Her brukte poden 86 i rema og 92 i troll i fjor, samt 24 i vinterstøvler.
Nå er vi oppe i str 28 og 29 i støvler og det ser ut som dressen må opp i 104. Fatter ikke at en unge kan vokse så mye.

Gammel 02-11-08, 23:41   #11
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvor store kjøper dere dressene til ungene

Strikk under foten?
Vi har aldri hatt problemet, pga. strikken, og sikkert passe dresser da. Vi kjøper dem så de har litt å gå på i ryggen når de bøyer seg og at de er lange nok på armene når de strekker hendene over hodet.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 23:42   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snuppa er omtrentlig like lang som poden din, nin. Altså 97 cm. Vi har kjøpte Reima i str 98, men kan foreløpig ikke bruke den siden den er ALTFOR stor. Hun bruker fremdeles dressen fra i de to foregående sesongene i str 86.

Min erfaring er at reimadressene er veldig store i størrelsen. Jeg synes det jo er rart at dressen glir opp, men fester du den ikke med stroppene under føttene?

Gammel 02-11-08, 23:42   #13
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Jeg følger knyttnevetesten:

Ifør barnet dressen, ta deretter tak i ryggen og sjekk at du har minst en knyttneve å "gå på". Det er en fordel om det er mansjetter som kan strammes på bena, litt ekstra lengde er ikke noe problem.

Jeg får sjekke ordentlig i morgen. De sitter ikke oppe i rumpa på han i alle fall. Men jeg har ikke sjekket hvor mye det er å gå på.

Gammel 02-11-08, 23:44   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Snuppa er omtrentlig like lang som poden din, nin. Altså 97 cm. Vi har kjøpte Reima i str 98, men kan foreløpig ikke bruke den siden den er ALTFOR stor. Hun bruker fremdeles dressen fra i de to foregående sesongene i str 86.

Min erfaring er at reimadressene er veldig store i størrelsen. Jeg synes det jo er rart at dressen glir opp, men fester du den ikke med stroppene under føttene?

Joda jeg fester den under bena, skjønner ikke hvorfor den glir opp. Var redd det var at dressene var for små, de ser ikke for små ut.

Gammel 02-11-08, 23:46   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper 1-2 størrelser mer enn det hun bruker, alt etter hvor stor/liten den aktuelle dressen er i størrelsen. Heller for stor enn for liten.

Gammel 02-11-08, 23:53   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Men har du strammet stroppene inn? De er alltid på det ytterste hakket, og da er de så løse at de glipper av skoene.

Gammel 02-11-08, 23:55   #17
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men har du strammet stroppene inn? De er alltid på det ytterste hakket, og da er de så løse at de glipper av skoene.

Går det å stramme de?

Gammel 02-11-08, 23:56   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Går det å stramme de?

Ja, de er knappet på, og så er det to knappehull på hver side. Tar man det "innerste" knappehullet på begge sider så blir strikkene mye kortere. Jeg må alltid gjøre det på podens Reimadresser, ellers glir de av skoene.

Gammel 02-11-08, 23:57   #19
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Går det å stramme de?

Jeg sjekket nå. De er på innerste hakket.
Mulig han klatrer en del og herjer mye, han er rimelig aktiv.
Det var bare så rart at dressen ikke skled opp i dag, og i og med at den var en størrelse større enn de andre så tenkte jeg at kanskje..

Gammel 02-11-08, 23:58   #20
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan hjelpe å stramme stroppen under skoen litt. Ellers så ville jeg kjøpt 104 nå ja.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:22.