|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() KautokeinoNoen som så Brennpunkt 28.11.06?
![]() |
#2 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kautokeino
Det er det. Men det er først og fremst en kjønnsproblemstilling. Og jeg tenker: Plassér ansvaret der det hører hjemme. Og det er hos godt voksne mannfolk som går etter mindreårige. Så ser jeg at moralsk indignasjon alene ikke kan løse et slikt problem. Men jeg synes det er viktig å presisere hvem som har ansvaret her. Og det er ikke kommune-Norge, lettkledde fjortiser eller eldre jenter/kvinner som flytter fra bygda - det er mennene. Jenter under 16 har ikke de store forutsetningene for å forstå hverken de praktiske eller følelsesmessige konsekvensene av å innlede tilfeldige forhold med eldre menn, basert på sex. Spesielt ikke hvis de er dårlig utrustet hjemmefra. Konsekvensene handler om et forkvaklet følelsesliv, et forvrengt bilde av sex, mulig graviditet, abort og kjønnssykdommer.
![]() |
#3 |
Free Toy Inside!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: KautokeinoFlott innlegg Mim!
![]() |
#4 |
Epikur
|
Helt enig i dette, dumt jeg ikke fikk det tydeligere frem. Godt voksne mannfolk skal ikke sjekke opp småjenter på ungdomsskolen. Det burde de vite. Voksne menn har ikke sex med barn.
![]() |
#5 |
Sær og kresen
Jeg skjønte at du skjønte det. Og at det egentlig ikke er det du vil diskutere - men mer i retning av distriktspolitikk.
![]() |
#6 |
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
![]() Sv: KautokeinoBra innlegg Mim. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶
Det er vel den fine lille balansegangen mellom å vise ungene tillit og stole på dem, og det å være naiv å ha skylapper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: KautokeinoEtter som jeg ser det handler dette om mange ting. Bl.a. skole. Det har blitt fokusert på at guttene er skoletapere, mange av de er urolige og ødelegger undervisningen for de andre. De studerer ikke videre, men blir igjen i disse kommunene, mens jentene som er "dritlei" de umodne guttene reiser bort for å gå på skole. Disse umodne guttene er jo på samme modenhetsnivå mentalt sett som en jente som er kanskje 10 år yngre. Så sånn sett passer de i sammen. Men seksuelt er de ikke i nærheten en gang, og synes også at det er kjempeviktig at ansvaret plasseres der det skal plasseres, på mennene! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Yes, we can!!
|
Foreldrene til gutta, da? Hvilke verdier har DE fått med seg hjemmefra?
![]() |
#10 |
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
HELT enig. Ikke særlig oppløftende. Jeg ville ikke vært stolt om det var min gutt (voksne sønn) som var anmelt for noe slikt. Men nå tror jeg, og kun tror, at samfunnsstrukturen i kautokeino og andre samiske samfunn er helt forskjellig fra jeg er vant med. Gutter og menn stiller automatisk mye sterkere enn jentene med at guttene blir tatt i forsvar nesten uansett hva de gjør. Jeg la særlig merke til en gammel same-kjærring i går på tv som uttrykte seg i retning: stakkar guttene, de har jo bare gjort det som naturlig er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Aktiv
![]() ![]() |
![]() Sv: KautokeinoDenne saken var omtalt i distriktsnyhetene i går også. De hadde blant annet intervjuet en eldre kvinne fra bygda, og hun påsto at ei jente som anmeldte tjente tusenvis av kroner på dette, og man burde heller tenke på den stakars gutten som satt igjen som taperen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
![]() Sv: KautokeinoJeg blir sjokkert når jeg leser innlegget ditt, Mim. Jeg kommer fra bygde-Norge selv, oppi samme høgget som Karasjok og Kautokeino, men jeg ante ikke at det var så ille, og har ikke sett lignende selv. Jeg har hørt om denne saken men så desverre ikke det aktuelle programmet.
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
Tretten år?!?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: KautokeinoGodt innlegg, Mim.
![]() |
![]() |
#15 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: KautokeinoFor et par år siden var det en artikkel i KK om det høye antallet unge alenemødre i Finnmark husker jeg. Det var ikke uvanlig at jenter fikk barn da de var 16, og barn nummer to og tre kom gjerne som perler på en snor, men med andre fedre. Jeg husker jeg tenkte over at både jentene og foreldrene deres hadde en veldig avslappet holdning til dette fenomenet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Sær og kresen
![]() Sv: KautokeinoDet har nok vært hovedsakelig et bygdefenomen. Men utviklingen med internett og chatting visker jo ut grensene mellom by og bygd i så måte. Så jeg mener det er naivt å tro at dette er noe som bare skjer i Indre Enfold. Yngre, mindreårige jenter som chatter med eldre gutter/menn og avtaler møter osv., uten å ane hva de begir seg utpå. Dermed ser jeg et mer universelt problem i dette enn bare bygdeproblematikk. Det handler om voksne som utnytter de mulighetene som måtte by seg.
![]() |
#17 |
Godt poeng!
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: KautokeinoJeg har tenkt mye over dette siden jeg så programmet. Det som sjokkerer meg mest i fht der jeg vokste opp var at disse jentene var uten grenser og bekyttelse. At samtlige lærere på ungdomsskolen bare lot dem bli hentet.
![]() |
|
|