Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kautokeino

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-06, 09:59   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kautokeino

Noen som så Brennpunkt 28.11.06?

Det handlet om den såkalte Kautokeino-saken, der 12 menn i bygda er siktet for overgrep mot/seksuell omgang med jenter under 16 år. Noen av jentene er til og med under 14.

Kautokeino er en kommune på 3000 m2 og 2000 innbyggere. I utstrekning er det Norges største kommune, i folketall en av de minste. Det er en hovedsaklig etnisk samisk kommune hvor man driver med reindrift. Alders- og kjønnssammensetningen i kommunen er slik at menn fins i alle aldre, menn flytter ikke fra kommunen. Kvinner/jenter derimot er nærmest fraværende i aldersegmentet 16-30. de over 30 er gjerne etablert. Dermed driver menn/gutter mellom 16-30 (og eldre) og sjekker opp de eneste ledige jentene i bygda, som er ungdomsskolejenter.

Jenter vil jo gjerne være/virke eldre enn de er, og stæsjer og styrer for å gjøre seg lekre. Dette tolker de eldreguttene/mennene som beregnende seksuell adferd, og at jentene er tilgjengelige og villige. Ikke at de eksperimenterer med voksenrollen. Det foregår også en byttehandel omkring sex. Mennene skaffer seg tilgang til sex med disse unge jentene i bytte med kontantkort, øl, adgang til puben osv.

Dette har vært kultur i Kautokeino i mange år. Demografien har vært den samme over lang tid. Jentene blir ansvarliggjort for overgrepene, fordi de er tilgjengelige, fordi de spiller på sex, fordi de trenger kontantkort, øl og adgang til puben. Men så var det ei som anmeldte det, og flere fulgte etter. Ukulturen ble avslørt, skandalen var komplett. Lensmannen var innblandet, varaordføreren, i tillegg kom det for en dag at en medarbeider i kirken hadde vært pågående overfor konfirmantene. Nå er bygda i opprør, det er dannet en mannsgruppe som skal slåss mot ukulturen innenfra, det har vært folkemøter, på bedehusene driver de forbønn. De første rettsakene er like rundt hjørnet.

------

Grunnen til at jeg vil skrive om dette, er at for min del er det ingenting nytt ved dette. Jeg kommer fra en kommune som er Norges tredje største i utstrekning, men en av de minste i folketall. Folk er sysselsatt hovedsaklig innen primærnæring. Demografien er den samme. Det finnes ikke jenter i bygda mellom 16 og 30. Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde halvparten av jentene debutert seksuelt før de hadde begynt i niende. I matfri sto det en rekke med biler for å hente jenter og kjøre en runde og ha sex med dem, før de ble kjørt tilbake til 4. time. Jenter på 13, 14, 15 år hadde kjærester som var 5, 10, 15 og 20 år eldre enn dem. I bytte med sex fikk de øl, sprit, røyk, skyss osv.

Det rare var at i likhet med Kautokeino, var ikke foreldrene til de aktuelle jentene negative til disse relasjonene. Når man var konfirmert var man voksen ("fri" på samisk) og man kunne feste på lokalet og bli sluppet løs i større grad. Disse jentene ble også ansvarliggjort for de uheldige relasjonene, de var jo de som gikk utfordrende kledt, de som bød seg frem, de som var tilgjengelige.

Flere jenter i ungdomsskoleklassen min ble gravide før de var 18, to av dem har til og med barn med samme fyr, bare med noen mnds mellomrom. bare en av dem greide å fullføre videregående, de resterende har hatt en svært tøff og tidlig start på voksenlivet og foreldrerollen. Nå går deres barn i klassen over eller i klasse med min yngste bror. Han er 13. I hans klasse er det flere jenter som har kjærester som har gått i min klasse (32 år), i min søsters klasse (30 år) og mine brødres klasser (27, 23, 18 år). Hva ser en 32-åring i en 13-åring? Hvordan kan foreldrene, lærerne og samfunnet ellers ikke reagere på det som skjer?

Dette er ikke bare en Kautokeino-problemstilling. Dette er en primærnæringsbygdeproblemstilling. Når demografien blir skjev, når ikke guttene tar viodere utdanning, når jentene ikke kommer hjem igjen, når ikke foredlre og lokalsamfunn reagerer, da går det galt. Og da lever jentene farlig, så sant de ikke har ressurssterke strenge foreldre, som lærer jentene å være sterke, som forklarer ungene sine hvor skjeve disse relasjonene er. Jeg blir trist på bygde-Norges vegne av å se et slikt program og tenke over dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.