Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Barn på nazifilm?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-09, 12:18   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Barn på nazifilm?

Jeg har bestemt at storebror bør bli politisk bevisst for det var jeg på den alderen.

Neida - jeg har ikke det. Men det ble vitset litt om Hitler og nazisme forrige dagen. Jeg klikka jo og måtte puste ned i magen ti ganger før jeg spurte rolig om han hadde minste idé om hva han snakket om.

Han hadde ikke det. Han ble en smule forskrekket over reaksjonen. Det er ingen som leer et øyelokk over f-ordet eller slektninger av samme hjemme hos oss.

Nå lurer jeg på å ta ham med på Boy in the striped pyjamas.

Han er 11 år, lillebror er åtte. De er filmvante, men med fantasysjanger ala Star Wars, Ringenes Herre, Harry Potter og ved en ren glipp Van Helsing . De har aldri sett krim og sånt.

Filmen handler om en liten nazioffisers sønn som utvikler vennskap med en jødisk gutt som er fanget i leiren faren hans jobber i.

Er det totalt overkill dramatisk for mye for en på 11? (Filmen har 11 års grense).

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:25   #2
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Med mindre gutten er veldig moden, er den filmen ikke noe for han. Jeg lar meg sjelden affisere av ting, men den filmen var sterk, veldig sterk. Nå kan det jo riktignok være at jeg syns det fordi jeg ser ting fra en voksens perspektiv med noe historiekunnskaper, men jeg er veldig tvilende til om jeg syns dette var en god idé. Van Helsing er a walk in the park i forhold, syns jeg.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:27   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Takk - det avgjør saken - han ser den ikke.

Jeg var usikker på om den var dempet en del siden det var 11 års grense, men er den sånn jeg ser for meg så blir den for sterk for denne krabaten her.

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:30   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Det er jo ikke vold og blod og gørr og faenskap, som gjør at grensen ville blitt satt høyt. Men slik jeg ser det, så er det de mentale bildene i sammenheng med at man faktisk vet noe om det som foregikk, som gjør at den blir sterk. Men som sagt, det kan jo være fordi jeg er voksen at jeg ser den slik.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:33   #5
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Jeg skal se den selv. Men da ser jeg den uten ham i utgangspunktet. Jeg har snakket med ham om krigen i og med den fleipen. Det er visst hipp stil på skolen å si Heil Hitler nå.

Jeg skal imidlertid ikke overreagere totalt med å skremme ham fra vettet heller. Han har ikke sagt det etter at han fikk en forklaring på hva det betyr.

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:35   #6
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Går det an å ta det opp med skolen og foreslå at de opplyser ungene litt om hva "Heil Hitler" står for? Det er jo synd at det skal blande seg inn såpass frastøtende uttrykk i ungdomssjargongen.

Dessuten finnes det vel både litteratur og filmer som kan passe for 11-åringer.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:35   #7
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Hva med å la han se The wave?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:39   #8
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Går det an å ta det opp med skolen og foreslå at de opplyser ungene litt om hva "Heil Hitler" står for?

Det tenkte jeg også.

Anne Franks dagbok, da? Den leste lærer høyt for oss i matpausen da jeg gikk i 5./6. klasse.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:39   #9
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Den med en lærer som blir diktator eller noe i den stilen? Er den bra i anti-nazi sammenheng? Har ikke sett den selv.

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:39   #10
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Jeg husker vi så "The Wave" på ungdomskolen (1981?), og den gjorde sterkt inntrykk. Å finne den rette filmen tror jeg har mye for seg for å vise en 11-åring at dette er alvor - og noe som kan skje igjen. Men hvilken film?

Og nå ser jeg Sitron har foreslått "The Wave".

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:40   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Det er nok meget mulig at jeg nevner det for læreren ja.
Jeg går ut fra at det er noe som er dukket opp etter at enkelte av ungene har sett Max Manus uten å ha skjønt greia med nazistene og krigen.

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:41   #12
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er nok meget mulig at jeg nevner det for læreren ja.
Jeg går ut fra at det er noe som er dukket opp etter at enkelte av ungene har sett Max Manus uten å ha skjønt greia med nazistene og krigen.

Helt sikkert. Og høyst sannsynlig er dette en av de tingene som lett lar seg snu fra kult til skikkelig ukult.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:41   #13
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Den med en lærer som blir diktator eller noe i den stilen? Er den bra i anti-nazi sammenheng? Har ikke sett den selv.

Det er en lærer som gjør et forsøk med studentene sine, for å vise at selv om man vet hva som skjedde da, så kan det fremdeles skje igjen. Og nettopp derfor kan den være bra å vise, for den viser at man MÅ vøre bevisst, det går ikke an å la historie være historie.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:45   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Helt sikkert. Og høyst sannsynlig er dette en av de tingene som lett lar seg snu fra kult til skikkelig ukult.

Det tror jeg absolutt!
Det er egentlig et problem med Max filmen - den forteller jo ikke historien om krigen så hvis man ikke kjenner noe til andre verdenskrig så blir det veldig lett, ren actionfilm ut av det. Og da er ikke avstanden så lang mellom nazistene og Anakin eller andre kule, onde filmfigurer.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er en lærer som gjør et forsøk med studentene sine, for å vise at selv om man vet hva som skjedde da, så kan det fremdeles skje igjen. Og nettopp derfor kan den være bra å vise, for den viser at man MÅ vøre bevisst, det går ikke an å la historie være historie.

Ah - SJENIALT!!! Den filmen skal vi se. Det er MIDT I BLINKEN av noe jeg er veldig opptatt av.
Tusen takk

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:46   #15
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

The Wave:

Sitat:

"A thought-provoking dramatization of an actual classroom experiment on individualism vs. conformity in which a high school teacher formed his own "Reich" (called "The Wave") to show why the German people could so willingly embrace Nazism. This unflinching yet sensitive 1981 Emmy Award-winner raises critical questions: When does dedication to a group cross the line from loyalty to fanaticism? Does power corrupt? What is the nature of propaganda and mass persuasion? Can something like the Nazi Holocaust happen again? Grades 7-12. Color. 46 minutes."

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:49   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er egentlig et problem med Max filmen - den forteller jo ikke historien om krigen så hvis man ikke kjenner noe til andre verdenskrig så blir det veldig lett, ren actionfilm ut av det. Og da er ikke avstanden så lang mellom nazistene og Anakin eller andre kule, onde filmfigurer.

Sett fra et voksenperspektiv så syns jeg det er en av de tingene som nettopp er bra med den filmen, den setter fokus på det indre, men det som du sier veldig avhengig av at man kjenner historien. Så jeg syns egentlig ikke det er en barnefilm, hvertfall ikke når den taes ut av sammenhengen.

Syns det er et godt forslag å ta det opp med skolen, slik at man kan få en kjapp innføring i det hele.

Jeg husker også the wave, men er litt bekymret for at den er velidg datert og blir sett på som skikkelig teit av dagens ungdommer?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:51   #17
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.


Jeg husker også the wave, men er litt bekymret for at den er velidg datert og blir sett på som skikkelig teit av dagens ungdommer?

Har det ikke nettopp kommet en nyinnspilling av denne? Mener å ha lest det et sted.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:52   #18
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Fant nyinnspilling på imdb. Dette skal jeg til bunns i etter jobb i dag - her kommer det mer.
http://www.imdb.com/title/tt1063669/

  Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:53   #19
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg husker også the wave, men er litt bekymret for at den er velidg datert og blir sett på som skikkelig teit av dagens ungdommer?

Hva mener du? Kan noe vi ser på som kult bli utdatert? Er det ikke vi som bestemmer hva som gjelder?

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-09, 12:57   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Barn på nazifilm?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Hva mener du? Kan noe vi ser på som kult bli utdatert? Er det ikke vi som bestemmer hva som gjelder?

Jeg anbefaler sterkt å ikke se igjen gamle favoritter.

De blekner for oss som likte dem dengang da også. :erfart:

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no