|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
11-åringer med selvmordstankerDette er veldig trist. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: 11-åringer med selvmordstankerIngen som leste? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerJeg må innrømme at jeg ikke leste. Jeg får så vondt i magen og blir så redd for at det skal vise seg at jeg ødelegger ungene mine og ikke er flink nok med dem. :stikker hodet i sanden: |
|
|
|
#5 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: 11-åringer med selvmordstankerVi er nok alle flinke, men vi kan sikkert bli enda flinkere. Være enda mer sammen med ungene og prate enda mer med dem. Tror mye kan bli forebygget bare ved det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerJeg synes det var en interessant artikkel. Men mye i artikkelen var jeg klar over fra før av. Selvskading er for eksempel på vei opp, jeg vil kanskje kalle selvskading for spiseforstyrrelser på speed. Spiseforstyrrelser er jo også en form for selvskading, men selve prosessen tar lengre tid. Det at flere henvender seg på nett enn på telefon, synes jeg ikke betyr noe. At nye medier benyttes er spesielt oppsiktsvekkende tenker jeg.
|
|
|
#7 |
|
Leser
|
Sv: 11-åringer med selvmordstanker
Ja, jeg tror jo det er viktig å huske på at de fleste ikke har slike problemer. Det er mulig at samfunnet er slik at det påvirker barna i en bestemt retning, men generelt sett er det mindre problematisk å være barn i dag enn det var tidliger. Med det mener jeg at det var flere som hadde problemer før enn nå.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerIngen ny nyhet dette desverre. Det er barn som er med i diverse forum for selvskadere hvor det diskuteres hvordan man kan kan utføre de ulike formene for selvskading. Synd at tilbudet for disse barna er så dårlig. Man vet jo at det som regel ligger noe annet bak disse vanskene. Misbrukte barn selvskader som regel, barn av misbrukere gjør det, deprimerte barn, barn av foreldre med kronisk dårlig tid og veldig mange flere grupper. Man må imidlertid ikke glemme at også rusmisbruk, altså selvmedisinering, kan kalles en form for selvskading. |
|
|
|
#9 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 11-åringer med selvmordstankerUtrolig trist.
|
|
|
#10 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 11-åringer med selvmordstankerVi må fange dem opp tidligere sies det i artikkelen. Jaha. Og hva skjer så? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankergutten min prater om barn på skolen som kaller seg Emo? jeg vet forlite merker jeg. Men han "Emo" kaller seg det fordi han klorer seg til blods. Sønnen min har nevnt det at han gutten sier han skjærer seg med kniv. Jeg har sagt at de skal høre med ahn om han gjør dette, og om det er tilfelle skal jeg ta det videre. Nå sier sønnen min at han klorer seg tilblods han kameraten, og jeg merker jeg vet ikke helt hva jeg gjør videre.....
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Så leit.
|
|
|
#13 |
|
prøver å være tål***ig
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankeruff ja, det må gåes videre med. Problemet er at foreldrene ikke snakker norsk, så jeg tror kanskje det greieste er å snakke med skolen... kjenne rjeg er litt opprørt over at¨sånt er tema hos barn på den alderen....
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerDu er utrolig flink som går videre med det. All ære til deg.
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Snakk med helsesøster, eller få sønnen din til å gå til helsesøster og si at han er bekymret for kameraten. |
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Helsesøster er en ressursperson som man bør bruke i et slikt tilfelle. Dersom du ikke når frem der finnes det mer drastiske metoder. Flott at du tar tak i dette, det burde finnes flere voksne som deg. |
|
|
|
#17 |
|
Teller ned
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 11-åringer med selvmordstankerDet er fryktelig trist, alle disse barna som strever så fælt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 11-åringer med selvmordstankerÅ klore eller rispe seg til blods kalles i følge de som kan noe om dette ikke for selvskading. De sier barna gjør det for å få oppmerksomhet. Min sønn var i en periode innlagt ved en bup-klinikk og begynte å rispe og klore seg til blods mens han var innlagt der. Etter han kom hjem igjen har han ikke drevet med mer "selvskading". |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Av fagmiljøene blir også dette kalt for selvskading men det er motivasjonen for denne formen for selvskading som man kan betegne annerledes. Dersom det er for oppmeksomhet ligger det ofte noe annet bak denne rispingen. Det som gjør at de som bare risper seg en liten periode får minimalt med hjelp er at man ikke dør av å rispe seg. Man kan holde på med risping daglig uten at det utgjør en fare for en selv. Det som imidlertid kan være lit verre er når det er underforliggende depresjoner, personlighetsforstyrrelser, seksuelt misbruk o.l. |
|
|
|
#20 |
|
Pauset
|
Sv: 11-åringer med selvmordstankerSamfunnet vårt har blitt langt mer "avansert" og den nærheten man hadde til familien har nok blitt fjernere nå enn for 20-30 år siden. Foreldre for 20 år siden hadde god oversikt over sine barns liv. Dagens foreldre bruker mindre tid med sine barn og barna bruker mer tid i en "verden" foreldrene ikke kjenner, altså internett. |
|
|
|
![]() |
|
|