Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jentemobbing

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-09, 15:27   #1
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jentemobbing

Har dere noe forhold til det?
Da jeg var liten husker jeg godt usikkerheten rundt dette med å holde på hemmeligheter, redselen for å bli forrådt ved at fortrolige samtaler skulle bli spredt videre.
Jeg husker også godt et par episoder med sarkastiske kommentarer av typen, "så pen du er på håret" hvor sarkasmen skinte klart igjennom for de involverte men hvor ingen kunne sagt noe på den ytre handlingen. Maktbalansen i venninneflokken, de mest populære og kuleste måte å forholde seg til de andre på. Jenters ønske om å nå opp til de populære, å bli innlemmet og få lov til å være med.

Jeg var aldri plaget av dette selv og ikke tror jeg at jeg har tråkket på andre heller. Jeg var priviligert og hadde nære og trofaste venner, men det er ingen tvil for meg om at dette er noe mange jenter har følt på i større eller mindre grad.

I dag er dette et økende problem og jeg har fått kjenneskap til i hvilket omfang det foregår. Jenters ønske om å være tøff i trynet og for å ha makt og posisjon kan virke som om det bare øker på. Har dere noe erfaring med dette, eventuelt eksempler på hva som kan hjelpe?

http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/205069

Gammel 31-03-09, 15:37   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentemobbing

Jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for utrykket "jentemobbing". Jeg syns ikke det er så stor forskjell på guttemobbing og jentemobbing at det trengs å deles opp i kjønnede begreper.

Sitat:

Mobbeforskinga i Skandinavia har i hovudsak teke for seg gutar som mobbar. Dei har ofte ein open og fysisk måte å mobbe på, medan jenter har ein meir indirekte form for mobbing.

Dette tror jeg rett og slett ikke stemmer, jeg mener det er en fordomsfull måte å se oppførsel på, hvor jentene baksnakker og gutta er direkte. Min erfaring er at gutta baksnakker like mye, det eneste som kanskje er annerledes er at jentene har blitt mer fysiske enn før.

Jeg tror en slik inndeling kun vil føre til at man overser mye mobbing, f.eks. gutter som baksnakker og jenter som slår, fordi det ikke passer inn i malen for hvordan deres kjønn mobber.

Det er selvsagt hensiktsmessig å se på skjult mobbing, men ikke knyttet opp mot kjønn.

Dette var også et utdrag jeg reagerte på:

Sitat:

- Jenter som blir mobba vil sjeldan seie frå til lærarar om det – det er altfor mykje skam knytt til det. I slike situasjonar må læraren vere ein god observatør. Han eller ho må klare å sjå det sosiale spelet mellom jentene, seier Kari Myklebust.

Det er like skamfullt for gutter å bli mobbet som jenter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:41   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Min erfaring er at jenter er sosialt sterke og de bruker det til å mobbe.

Gutter har en mer direkte måte å mobbe på i form av språkbruk og vold.

Ingen regel uten unntak. Man finner også "jentemobbing" blant gutta og motsatt, men det er nok unntaket, tror jeg...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:51   #4
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Min erfaring er at jenter er sosialt sterke og de bruker det til å mobbe.

Gutter har en mer direkte måte å mobbe på i form av språkbruk og vold.

Ingen regel uten unntak. Man finner også "jentemobbing" blant gutta og motsatt, men det er nok unntaket, tror jeg...

Signerer denne.

Gammel 31-03-09, 15:52   #5
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring fra egen barndom og fra Storesøsters skoletid er at jenter oftere er ekskluderende. Gjenger kan ekskludere enkeltindivider, eller så kan det være type "bestevenninner" som holder enkeltpersoner utenfor.

Storesøster forteller f.eks om klassevenninner som tar med bare to av et eller annet, sånn at flere ikke kan være med å leke (dukker, klistremerkebøker osv), og om jenter i klassen (2.klasse) som ikke har noen å leke med.

Ellers så trenger jeg ikke gå lenger enn inn hit til FP for å se at relasjonene mellom jenter (damer) er annerledes enn på fora primært for menn. Jeg vet vi har diskutert grupperinger og in-crowds til det kjedsommelige her inne, men jeg står på mitt og mener at dynamikken på FP kan likne det man ellers finner i jentemiljøer i ulike aldre.

Gammel 31-03-09, 15:53   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror dere virkelig ikke man vil finne det samme i guttemiljøer? Det syns jeg er en smule naivt i såfall.

Gammel 31-03-09, 15:56   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble mobbet, på godt infernalsk jentevis, stort sett gjennom hele oppveksten.
Guttene slengte med kjeften de også, men det var ingenting om den utfrysningen og hviskingen og tiskingen jentene holdt på med.
Jeg kommer til å sette himmel og jord i bevegelse om mitt barn blir utsatt for noe lignende, det kan dere trygt sette penger på.

Gammel 31-03-09, 16:01   #8
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Tror dere virkelig ikke man vil finne det samme i guttemiljøer? Det syns jeg er en smule naivt i såfall.

Mulig det, men erfaringen min er altså annerledes. Kanskje jeg rett og slett ikke fikk med meg utfrysingen av klassekamerater, eller at jeg ikke fanger opp hva som skjer blandt gutta i klassen til Storesøster?

Det er en grunn til at de aller fleste opplever at jenter og gutter mobber/erter på ulike måter, tenker jeg hvertfall.

Gammel 31-03-09, 16:02   #9
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Min erfaring tilsier at denne type mobbing/utfrysing mye skjer via nettet.
Jentegjengen i klassen til eldste har nettopp vært gjennom en runde med det der.
Jeg tok tilslutt kontakt med kontaktlærer for å be om råd, da ingen av de andre foreldrene syntes å bry seg nevneverdig. Jeg tror faktisk ikke de visste om det heller.
Det er nå tatt tak i og jentene er venner igjen.

Jeg innbiller meg at gutter kanskje ikke bruker slike kanaler så ofte som det jenter gjør og at mobbingen jentene imellom blir en mer "stille" konflikt og ikek så mye krangling ute som det kanskje gutter driver med.
Jeg vet ikke.
At gutter krangler og mobber hverandre også er helt klart, men jeg tror det er forskjell på måten det gjøres på. Gutter er kanskje mer tydelige. Ihvertfall er minsten og kompisene hans det.
Mens jenter driver med hvisking og tisking og kan bare være to jenter sammen uten at det blir krangling.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 16:08   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Mulig det, men erfaringen min er altså annerledes. Kanskje jeg rett og slett ikke fikk med meg utfrysingen av klassekamerater, eller at jeg ikke fanger opp hva som skjer blandt gutta i klassen til Storesøster?

Det er en grunn til at de aller fleste opplever at jenter og gutter mobber/erter på ulike måter, tenker jeg hvertfall.

Jeg tror litt av grunnen til at man opplever det sånn er fordi vi forventer at det skal være sånn. Ikke nødvendigvis fordi det er sånn. Jeg har både vært vitne til og opplevd mobbing fra gutter som har vært nøyaktig lik som det som blir beskrevet her. Men siden "alle" sier at det ikke er slik, gutter mobber jo ikke slik! De er så rett frem! så blir det enda vanskeligere å oppdage.

Jeg syns det er veldig bra at man får et fokus på skjult mobbing, men syns kjønnsfokuset bidrar til å gjøre det vanskeligere for barn som blir mobbet av gutter på denne måten.

Gammel 31-03-09, 16:12   #11
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Jeg tror litt av grunnen til at man opplever det sånn er fordi vi forventer at det skal være sånn. Ikke nødvendigvis fordi det er sånn. Jeg har både vært vitne til og opplevd mobbing fra gutter som har vært nøyaktig lik som det som blir beskrevet her. Men siden "alle" sier at det ikke er slik, gutter mobber jo ikke slik! De er så rett frem! så blir det enda vanskeligere å oppdage.

Jeg syns det er veldig bra at man får et fokus på skjult mobbing, men syns kjønnsfokuset bidrar til å gjøre det vanskeligere for barn som blir mobbet av gutter på denne måten.

Helt enig. Det er viktig å fokusere på alle former for mobbing, uavhengig av kjønn.

Gammel 31-03-09, 16:26   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har forresten lest intervjuer med forskere som innrømmer å ha "gått glipp" av økt fysisk vold blant jenter, fordi "det er jo ikke slik de mobber". Så jeg syns det er rart at man fremdeles driver med en slik foreldet måte å se oppførsel på.

Gammel 31-03-09, 16:29   #13
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i hvert fall opplevd de samme mobbemekanismene i sving i guttemiljøer (og ville nok stått for den typen selv, om jeg hadde mobbet :innser: ), selv om direkte konflikter nok var mer vanlig. Utsagn som «Det er så mye lettere med guttene, de krangler mer åpent» hjelper ikke akkurat på å fange opp at gutter bedriver utfrysning og baksnakking og lignende.

De fem hersketeknikkene til Berit Ås dreier seg jo om noe menn gjør, dog mot kvinner. Om ikke akkurat mobbing, så er jo dette en identifisering av noe tilsynelatende usynlig og «ikke åpent eller direkte» som menn er kapable til. Det synes jeg er en sterk kontrast til å tro at ikke gutter bedriver mobbing i mer skjulte former enn åpen konflikt.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 16:30   #14
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Selvfølgelig vil man også finne det i guttemiljøer.
I guttemiljøer går ekskluderingen mer i forhold til hvem som er god i fotball og hvem som ikke er det. De som ikke er det får ganske så klare meldinger om at de ikke er ønsket på fotballbanen.

Mens hos jentene er det hvem som er populær og ikke populær. Det går ikke på hva man mestrer, men hvem man er.

Gammel 31-03-09, 16:32   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Selvfølgelig vil man også finne det i guttemiljøer.
I guttemiljøer går ekskluderingen mer i forhold til hvem som er god i fotball og hvem som ikke er det. De som ikke er det får ganske så klare meldinger om at de ikke er ønsket på fotballbanen.

Mens hos jentene er det hvem som er populær og ikke populær. Det går ikke på hva man mestrer, men hvem man er.

Det her tror jeg er noe av det mest forenklede og sjåvinistiske jeg har sett på lenge, og syns det er litt foruroligende at du jobber med barn og unge hvis det er slik du ser på mobbing.

Gammel 31-03-09, 17:10   #16
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Der jeg vokste opp foregikk den type mobbing som beskrives her som jentemobbing. Jeg opplevde at jentene tok mye mer utgangspunkt i personlige egenskaper (personlighet) når de mobbet, enn evnen til å mestre, som noen sier at gutta gjør.
Men jeg har også sett at jenter kan mobbe på ordentlig guttevis, om man kan kalle det det.

Jeg tror kanskje det viktige her er hvordan mobbingen oppfattes. At jenter og gutter reagerer forskjellig på mobbing, men at metodene er de samme uavhengig av hvem som utfører det.

Mobbing er uansett en uting, og vi må alle gjøre hva vi kan for å forhindre det.

Gammel 31-03-09, 17:34   #17
Jessica
Pauset

Standard

Det her tror jeg er noe av det mest forenklede og sjåvinistiske jeg har sett på lenge, og syns det er litt foruroligende at du jobber med barn og unge hvis det er slik du ser på mobbing.

Skal du henge deg på meg igjen nå? Kan du holde deg til temaet?

Gammel 31-03-09, 17:45   #18
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Hun gjorde jo det.
Jeg reagerte på nøyaktig samme måte som Glitter på innlegget ditt.
Det var skrekkelig forenklet.
( Fotball? Så mobbing forekommer ikke blant gutter som ikke spiller fotball? )
Det Glitter og andre, også jeg, vil ha frem, er at det blir feil å kjønnsinndele mobbingen og spesielt forenkle det på den måten du gjør her.
Jeg skjønner hva Glitter mente med at det er litt skremmende med slike naivistiske holdninger hos en som jobber med barn og unge.
Om du velger å se det som et personangrep så go ahead.

Gammel 31-03-09, 17:48   #19
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Det er nok hevet over enhver tvil, i alle fall hos meg, at denne typen mobbing foregår i alle miljøer, også blant gutta.

Når det er sagt, så kjente jeg Manis hovedinnlegg langt inn i sjela.
Det er mellom 15 og 20 år siden nå, men minnene sitter sabla hardt fast.
Den skjulte mobbingen hun beskriver har jeg dessverre altfor god kjennskap til.

Gammel 31-03-09, 18:56   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Henge meg på deg igjen? Hva for noe tull er det?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:47.