Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Svinestek - trenger tips

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-09, 10:23   #1
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svinestek - trenger tips

Jeg har kjøpt en stor svinestek til i morgen. Vil gjerne ha tips til spennende og godt tilbehør!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 10:39   #2
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Svinestek - trenger tips

Jeg må innrømme at jeg liker best ganske tradisjonelt tilbehør. Det består av poteter, surkål hvis det er jul, kokt brokkoli og gulrot, saus, tyttebærsyltetøy og svisker. Når hverdagsmaten består mye av wok, ris, karri og kokosmelk blir det jo det tradisjonelle som blir uvant og spennende.

Men, jeg har et tips på krydring av skinkesteken, og det er bruke ingefær. Moren min bruker vanlig tørt ingefærkrydder fra pose, men fersk ingefær som du finhakker fungerer litt bedre, men blir sterkere på smak.

For å få mye kraft til saus pleier jeg å legge skinkesteken i en stekepose, lager et lite hull i toppen for slippe ut damp. Kraften som renner ut av steika samles i posen og er fortreffelig til en god saus. Hvs du gnir inn kjøttet med salt, pepper og ingefær blir sausen ganske godt krydret, men må smakes til selvfølgelig. Svisker og epler kan pakkes inn i aluminiumsfolie og stekes litt i en halvtimes tid, da blir de myke og gode.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 11:46   #3
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg pleier å hakke sopp, bacon og rød paprika og steke sammen til baconet er sprøtt, og soppen brun. Det er kjempegodt til alle sorter stek.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 11:54   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi og delvis Kirsebær, her.

Jeg pleier å hakke sopp, bacon og rød paprika og steke sammen til baconet er sprøtt, og soppen brun. Det er kjempegodt til hva som helst. Det er kjempegodt helt for seg selv også, man trenger ikke bruke det som tilbehør en gang.

Jeg signerer Fibi så veldig!

Gammel 04-04-09, 14:31   #5
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg må innrømme at jeg liker best ganske tradisjonelt tilbehør. Det består av poteter, surkål hvis det er jul, kokt brokkoli og gulrot, saus, tyttebærsyltetøy og svisker. Når hverdagsmaten består mye av wok, ris, karri og kokosmelk blir det jo det tradisjonelle som blir uvant og spennende.

Men, jeg har et tips på krydring av skinkesteken, og det er bruke ingefær. Moren min bruker vanlig tørt ingefærkrydder fra pose, men fersk ingefær som du finhakker fungerer litt bedre, men blir sterkere på smak.

For å få mye kraft til saus pleier jeg å legge skinkesteken i en stekepose, lager et lite hull i toppen for slippe ut damp. Kraften som renner ut av steika samles i posen og er fortreffelig til en god saus. Hvs du gnir inn kjøttet med salt, pepper og ingefær blir sausen ganske godt krydret, men må smakes til selvfølgelig. Svisker og epler kan pakkes inn i aluminiumsfolie og stekes litt i en halvtimes tid, da blir de myke og gode.

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg pleier å hakke sopp, bacon og rød paprika og steke sammen til baconet er sprøtt, og soppen brun. Det er kjempegodt til alle sorter stek.

Takk for gode tips, fint med inspirasjon! Ingefær har jeg, så det skal prøves. Og så kjøpte jeg masse forskjellig sopp, så jeg skal lage noe godt med det også. Sånn stekepose høres lurt ut.

Gammel 04-04-09, 17:17   #6
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bruker aldri stekepose, men langtidssteker kjøttet. Gnir det med salt/pepper, og legger det i en ildfast form med litt løk, gulrot og evt. sellerirot i bunnen, og et par dl vann. Så lar jeg det stå på 100 grader fra ca åtte-ni om morgenen, og gasser det opp til 200 den siste halvtimen slik at svoren blir sprø. Kjøttet blir da så mørt at det kan deles med skje, fettet smelter sakte og renner gjennom kjøttet og setter smak, og kraften blir nyyydelig å lage saus på.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 17:30   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde denne sausen til svinestek i fjor, og har aldri fått så mye skryt for en saus før. Det er ingefær i den, forresten. Mannen var veeeldig skeptisk, men måtte gi seg ende over. Hadde tradisjonelt tilbehør ellers. Stekte med gulrøtter, løk og litt hvitløk i bånn, og puttet over kraft i sausen når steken var ferdig.

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7249

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-09, 22:02   #8
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg gnir steken inn med grov sennep, salt og pepper.
Tilbehør:
Ovnsstekte mandelpoteter med basilikum og hvitløk.
Rosenkål, bacon og pinjekjerner surret til baconet blir sprøtt, blander i en dæsj seterrømme og litt fløte.
Og saus laget på kraften fra steken.

Gammel 05-04-09, 20:57   #9
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Her var det mange gode forslag! Jeg droppet å lage det i dag, men i morgen tidlig setter jeg den til langtidssteking.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.