Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gi meg litt inspirasjon til mat i ovn

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-09, 03:49   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gi meg litt inspirasjon til mat i ovn

Foreløpig så har vi bare en bil her i Uniten (og eventuelt så kommer vi å fortsette med det med tanke på at mannen skal reise veldig mye). Dermed kjører jeg ham til og fra jobb, med Herremannen på slep.

Når vi skal hjem så kan det være greit at maten mer eller mindre er ferdig da jeg henter ham kl 17. Det beste og sikreste føles det da er å ha mat i ovnen. Gi meg litt inspirasjon til gode retter der det som tar litt tid gjøres i ovnen!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 21:43   #2
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Gi meg litt inspirasjon til mat i ovn

Da passer det bra å legge inn min nye favoritt: langtidsstekt kylling med pastinakk og rosmarin

Den lagde jeg i dag, bare at den sto på grillen under lokk istedet for i ovn, og jeg fulgte ikke temperatur- og tidsanbefalinger pga. tidsbrist. Det ble likevel veldig godt. Neste gang blir det perfekt. Du kan fint legge oppi potetbåter også, som et alternativ til potetstappen. Det skal jeg gjøre neste gang. Men altså: NAM!!

Gammel 25-04-09, 04:44   #3
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres kjempegodt ut Eia! Takk, Skal prøves!

Gammel 25-04-09, 04:48   #4
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
Inka er populærInka er populærInka er populærInka er populærInka er populær
Standard

Sjekk Jamie Olivers oppskrifter, han har masse i-folie-i-ovnen-greier.

Frøken Bollefjes november 2011
Inka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-09, 04:53   #5
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inka, her.

Sjekk Jamie Olivers oppskrifter, han har masse i-folie-i-ovnen-greier.

Ja, det er sant! Nå er bare spørsmålet om jeg har pakket de to jeg har eller om de ligger lagret i Norge. Flyttlasset kommer i mai.

Gammel 25-04-09, 22:58   #6
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Standard

De to foliene, eller de to oppskriftene?
Eller bøker, kanskje?

Finner man ikke greiene hans på nett? Vil tippe BBC kanskje har ute noe.

Gammel 25-04-09, 23:03   #7
Inka
New kid on the block

Inka sin avatar

Standard

BBC har denne, hvor du kan velge kokk og ingredienser.

Og www.jamieoliver.com ser ut til å inneholde veldig mye.

Gammel 26-04-09, 01:20   #8
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

De to foliene, eller de to oppskriftene?
Eller bøker, kanskje?

Finner man ikke greiene hans på nett? Vil tippe BBC kanskje har ute noe.

Bøkene

BBC har denne, hvor du kan velge kokk og ingredienser.

Og www.jamieoliver.com ser ut til å inneholde veldig mye.

Takk!

Gammel 26-04-09, 02:07   #9
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje litt mer i kategorien söndagsmiddag eller gjestemiddag, men siden jeg hadde det i dag, maa jeg bare slaa et slag for denne retten med svinefilet:

Bland to-tre spisesskjeer haddede, friske krydderurter (jeg brukte basilikum, persille, timian og oregano blandet) i en pakke Philadelphia med krydder. Dette fylles i svinefilet (vi hadde to ganger 400 gram til 5-6 personer) som skjaeres nesten gjennom. Saa surrer man bacon rundt filetene og fester baconet med tannpirkere uten smak. De surrede filetene brunes i panne og stekes deretter i ovnen ca. 15-20 (litt avh. av tykkelsen) minutter paa 220 grader. Vi serverte med gnocci og smörstekte aspargues. Herlig!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 02:20   #10
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Taco i form:

Stekt kjøttdeig, tacokrydder og bokstomat legges i form.

Oppå legger du rødløk, avokado, mais og cremefreshe, samt ost. Stekes på 220 grader til osten har smeltet.

Serveres med nachos.

Gammel 26-04-09, 09:29   #11
DollyDuck
Superduperaktiv

DollyDuck sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
DollyDuck er litt kulDollyDuck er litt kul
Standard

Ta så mange kylling fileet du trenger. Skjær et hakk i hver og fyll i litt smøreost etter ønske. Selv har jeg brukt krydderost, hvitløkost, mandarinost. Surr bacon rundt fileen og stek i ovnen på 200 grader i ca 25 min.

Serveres med ris/pasta/salat/hvitløksbaguetter.

Gammel 26-04-09, 09:36   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lager nå en del av noe jeg har lært her inne. Skjær poteter i båter og del også opp en del grønnsaker (særlig gulrøtter synes jeg blir godt). Salt og krydre etter smak. Legg nakkekoteletter rett oppå grønnsakene. Stekes på 160 grader i 2 timer.

Veldig godt og enkelt.

Gammel 26-04-09, 09:40   #13
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Pølsegrateng
Fiskegrateng
Gratinert blomkål med bacon biter
Hjemmelaget moussaka variant:
- kutt opp poteter i skiver, legg i bunnen av en form
- Hell over fløte sånn at det dekker potetene, krydre med ønsket krydder
- Legg over en oppskåret løk
- Hell over kjøttdeig med tomatsaus
- Stø med ost på toppen
Fisk med grønnsaker
- Kutt opp ønskede grønnsaker og legg dem i bunnen på en form. (Gulrøtter, brokoli, purre ++)
- Legg over fiskefileer (fri for skinn og bein)
- Krydre fisken med godt krydder
- Legg på noen dæsjer med rømme og smør
- Serveres med poteter eller ris

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 15:50   #14
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Takk dere! Man blir så insnevret i sine "egne" gamle vanlige retter og det er godt å få litt inspirasjon!

Gammel 27-04-09, 22:24   #15
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Torsk i form.

Ca. 400gr fisk (kjøper sånn frossen blokk)
En purre
Liten kartong matfløte
Boks hakkede tomater
Jasminris

Kutt fisken i passelige terninger, kutt purre i skiver, legg dette lagvis og krydre
med salt og pepper.
Hell en boks med kakkede tomater over fisk og purre, hell så fløten over dette.
Stekes i ovnen på ca 200 grader i 30 min.

Kok ris

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-09, 15:47   #16
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Laksefileeter synes jeg er lettvint og god ovnsmat. Jeg pensler med oliveolje og har på salt og pepper, evt også et par dråper sitron eller balsamico (men det er ikke mannen så glad i). Ca 20 minutter i ovnen, og serverer med ønsket grønnsaker/poteter/ris/pasta/saus.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-09, 18:35   #17
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Torsk i form.

Ca. 400gr fisk (kjøper sånn frossen blokk)
En purre
Liten kartong matfløte
Boks hakkede tomater
Jasminris

Kutt fisken i passelige terninger, kutt purre i skiver, legg dette lagvis og krydre
med salt og pepper.
Hell en boks med kakkede tomater over fisk og purre, hell så fløten over dette.
Stekes i ovnen på ca 200 grader i 30 min.

Kok ris

Fy søren så godt dette var, alle spiste som hester. Men minsten ville ha uten ris da.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.