|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hersens mandelpoteter!Jeg klarer ikke å koke maldelpoteter uten å ende opp med potetmos! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flax
Hvor: Bergen
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Må ikke de nesten kokes med skall for å holde seg hele? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Jeg pleier å koke opp vannet, legge i potetene, la det koke opp, og deretter slå ned varmen og la potetene trekke i vannet 15-30 min avhengig av størrelse.
![]() |
#5 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Mandelpoterer bør ikke skrelles før koking. Vannet må kokes opp først også legger du potetene oppi og dampes/kokes under svak varme. Pass på å ha like store poteter eller ha de minste øverst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Mandelpoteter kan godt spises med skallet på ja.
![]() |
#7 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!:smask: Endelig en som er i potetmosklubben min.
![]() |
#8 |
X First Lady
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!
Ang å lage potetbåter av de så halvkoker jeg dem først. De er utrolig gode til viltstek, kalkun, stekt laks eller grillmat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hvor: oppi der :peker:
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!:noterer tips: |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Vi prøvde trekke-på-lav-varme-tipset, og fikk delvis moste poteter. I år insisterte jeg på at vi kokte andre typer poteter også (på julaften altså), og det er jeg glad for at vi gjorde. Mandelpotetene var mjølne og ekle, og de andre ble faste og "fuktige". Akkurat slik jeg liker dem. Jeg synes mandelpoteter egner seg best til gratinering, grilling i folie og ovnssteking.
![]() |
#11 |
Erfaren nok
|
Klart man kan koke de litt først, men uansett tar det bare ca 30 min i ovnen, og ofte lager jeg det sammen med indrefilet av svin - og da skal det stå like lenge
![]() |
#12 |
Erfaren nok
|
Og sodd, for da er det praktisk at de er litt kokt istykker
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Min mor lærte meg et triks og det har funket brillefint.
![]() |
#14 |
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Har hørt at man kan ta en t-skje med eddik/vineddik i vannet for å unngå sprekking... men vet ikke om det funker. Har prøvd det selv, og ikke hatt sprukne poteter, men kanskje jeg passer bedre på når jeg skal sjekke effekten av eddiken?
![]() |
#15 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Jeg skrelte mine mandelpoteter først.
![]() |
#16 |
X First Lady
Det går fint ann å skrelle de før servering og etter at de er kokte. Det gjør vi alltid når vi har gjester og ved fest. en fordel å være to om å skrelle om det er mange poterer slik at de ikke blir klade.. Ta de skrellede potetene tibake i den varme gryten og setter den på den vame platen slik at de varmes litt opp. Sist redigert av Michelle : 01-01-07 kl 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Epikur
|
![]() Sv: Hersens mandelpoteter!Mandelpoteter kokes med skall, og selv Arne Brimi serverer dem med skallet på. Sett utover små tallerkner til skallet og sett gjestene i arbeid!
![]() |
#19 |
godt brukt
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|