Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mat som ikke råtner eller mugner (www.db.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 22:57   #1
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mat som ikke råtner eller mugner (www.db.no)

Kilde, Dagbla's Magasinet.

Sitat:

ETT ÅR GAMMEL: Denne cheeseburgeren har ligget i romtemperatur i ett år. - Vi skal se med kritisk blikk på mat som ikke mugner i det hele tatt, sier svensk forfatter. - Naturlig inntørkingsprosess, svarer McDonalds.

Jeg får helt kvalmebyger bare ved tanken, og tenker at det nok ikke er uten grunn at kroppen min skriker etter å ha inntatt diverse ymse junkfood som Peppes pizza og burger fra McD eller BK.

I artikkel henvises det til burgere som er opptil flere år gamle - og fortsatt ikke det spor mugnet.
Nei, takke meg til mat som råtner som den skal!

Opprinnelig lagt inn av Dagbla, samme artikkel

Mange i Skandinavia har allergier og andre plager som kan skyldes at vi inntar mye steril mat med konserveringsmidler. Studier fra Baltikum (PDF, side 4) viser at der har flere har fått allergier etter at de fikk en mer «vestlig» matkultur og gikk bort fra tradisjonelt konserverte matvarer som surdeigsbrød og syrnede melkeprodukter, forteller han.

- Og flere allergiforskere sier de har sterke indisier for at inntak av store mengder konserveringsmiddel og «sterile» produkter ødelegger den naturlige bakteriefloraen i tarmen, avslutter den svenske forfatteren og mataktivisten

Og det kjenner jeg at jeg så gjerne tror. Jeg tror ikke det er noe særlig smart å fore kroppene våre med helt steril mat, og i hvert fall ikke bøttevis med konserveringsmidler. Ja, jeg vet at flere av konserveringsmidlene er naturlige, men det gjelder vel slett ikke alle.
I tillegg har man jo debatten om smaksforsterkere/glutamater - tilfører vi kroppene våre helt ukritisk hva som helst i jakten på god (?) og kjapp mat?
Selv merker jeg, som nevnt, helt klart forskjell når jeg stapper i meg det jeg kaller møkkamat. Riktignok begynte jeg ikke å merke forskjell før vi gikk over til mer og mer hjemmelaget og fra bunnen av mat, med andre ord når kroppen ble kvitt det daglige tilsiget med ekkelskap. Det er muligens en annen diskusjon om vi blir helt ødelagt av Toro og Knorrs fabelaktige forsøk på å gjøre det enklere i husmorhverdagen?

Nei, nå ble det mye fjas og mas. Jeg tusler og spiser sushien min. Den vet jeg at vil stinke grusomt om jeg lar den ligge til i overimorgen.

Gammel 02-09-09, 23:11   #2
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mat som ikke råtner eller mugner (www.db.no)

Oh My God. Den cheesebureren.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 23:11   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har sett det der i et TV-program. Det er ganske motbydelig. Jeg lurer på om kroppen i det hele tatt greier å trekke noe næring ut av det der, når det ikke brytes ned.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 23:13   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, med den formen jeg har etter å ha intatt en nylaget sånn en, så tviler jeg på at det er så mye Glitter. Jeg blir helt gåen i magen i et døgn etterpå.

Gammel 02-09-09, 23:14   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg så den der. Det er aldeles ufyselig.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 23:14   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Æsj. (Også måtte jeg flire litt av ordet "ekkelskap" )

Jeg har ikke spist de helt grønne eplene (- er det Granny Smith de heter?) på ca 10 år, etter min mor hadde et halvt slikt eple stående på kjøkkenet sitt i et halvt år, og det fortsatt så ut som det var skåret over for 10 minutter siden ...

Gammel 02-09-09, 23:15   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Ikke si sånnt da, DM!
Granny Smith er jo de beste eplene! :hulke:

Gammel 02-09-09, 23:16   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ynsjyll. Det kan jo hende det er blitt bedre de siste årene?

Sist redigert av DM : 02-09-09 kl 23:16. Årsak: La til setning nr 2.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 23:16   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

:vurderer å gå inn og redigere DMs innlegg med spoilertagg:

Gammel 02-09-09, 23:17   #10
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Du har makten vettu.

Gammel 02-09-09, 23:17   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg leker ikke med Admin. :Pysa:

Gammel 02-09-09, 23:17   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Vel, med den formen jeg har etter å ha intatt en nylaget sånn en, så tviler jeg på at det er så mye Glitter. Jeg blir helt gåen i magen i et døgn etterpå.

Jeg blir også veldig dårlig i magen av McDonalds.

Du får spise økologiske granny smith-epler, de blir brune omtrent med en gang man biter i dem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 23:20   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Du får spise økologiske granny smith-epler, de blir brune omtrent med en gang man biter i dem.

Det var godt å høre! Waldorfsalat er ikke waldorfsalat uten granny-smith-epler. (Ikke at jeg hadde laget uten, det er ikke så ofte det inntas, men likevel er det godt å vite at det finnes et alternativ som er bra. )

Gammel 02-09-09, 23:20   #14
DM
Live and let live

DM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg leker ikke med Admin. :Pysa:

Pyse!

Gammel 02-09-09, 23:29   #15
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg blir også veldig dårlig i magen av McDonalds.

Men er gode da.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 23:31   #16
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Men, ellers. Jeg synes dette er sjokkerende. Nå er det flere år siden jeg spiste McDonalds mat, men at det var så gale var jeg ikke klar over.
Virkelig skummelt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 00:07   #17
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Det er ikke lenge siden vi spiste Mcdonaldsmat, men nå skal jeg jammen lage nuggets selv.

Hva er det med Granny Smith? Full av sprøytemidler?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 00:10   #18
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Veldig glad jeg ikke spiser sånn mat mer enn et par ganger i året.
Nå ble det antagelig nedgradert til null.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 00:16   #19
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er i allefall garantert å ikke mugle fra innsiden og ut. :glaimcdonnalds:

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 01:13   #20
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Granny Smith råtner da som bare det her i alle fall. Tar jo tid, men ikke snakk om månder..

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.