Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matpakketips til et kresent barn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-09, 09:41   #1
Klemmen
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2009
Klemmen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Matpakketips til et kresent barn?

Jenten vår på 5 år er så inn i hampen kresen, og jeg merker på matboksene hennes at hun får en alt for dårlig start på dagen. Lunsj får hun i bhg, så der tror jeg hun spiser sånn noenlunde.
Men jeg trenger tips til ting å putte i matboksen som gjør at hun danner et godt startgrunnlag for dagen!
Noen som kan komme med noen gode tips?

Klemmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:02   #2
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Matpakketips til et kresent barn?

Mange tips finner du her:
http://soffensmatside.blogspot.com/

Gammel 10-09-09, 10:18   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Det er frokosten som er problemet? I såfall ville jeg forsøkt å stå opp 15 minutter før og latt henne spise frokost hjemme. For det første kan du følge henne opp og se hva hun spiser og hva hun ikke spiser (samt minne henne på at hun må spise), og for det andre kan du i større grad lage varm frokost, f.eks. egg, grøt, osv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 10:48   #4
Klemmen
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Mange tips finner du her:
http://soffensmatside.blogspot.com/

Denne siden har vi sett igjennom sammen. Vi har bestilt laptop lunsjboks, for å kunne ha store variasjonsmuligheter, men problemet er jo hva vi kan variere med
Vi har prøvd å sette opp lister sammen, men det er egentlig fantasien som stopper oss.

Gammel 10-09-09, 10:52   #5
Klemmen
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er frokosten som er problemet? I såfall ville jeg forsøkt å stå opp 15 minutter før og latt henne spise frokost hjemme. For det første kan du følge henne opp og se hva hun spiser og hva hun ikke spiser (samt minne henne på at hun må spise), og for det andre kan du i større grad lage varm frokost, f.eks. egg, grøt, osv.

Litt av grunnen til at hus piser frokost i bhg er at hun faktisk spiser bedre der enn hjemme. Vi samarbeider veldig godt med bhg på dette punktet og de er veldig flinke på å følge med på hva og hvor mye hun spiser. De lar alltid restene ligge igjen i matboksen, slik at vi også kan se hvor mye som er borte.
Far i huset står opp en time før meg, så han varmer/tilbereder om nødvendig enkelte "retter", men variasjonen blir jo veldig dårlig.
Så vi trenger egentlig bare litt mer inspirasjon og tips til hva vi kan putte i laptop'en

Så forresten en tråd her om spaghettipølser, og det skal testes ut!

Gammel 10-09-09, 11:02   #6
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Det som fungerer her er rett og slett litt kornblanding med enten melk, biola, youghurt el.l. på.
Jeg har også en meget kresen gutt, så jeg skjønner godt fortvilelsen. Min gutt spiser faktisk bedre til frokost i barnehagen enn hjemme av en eller annen grunn. De er veldig flinke i vår barnehage til å passe på at barna faktisk spiser av frokosten sin.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 11:10   #7
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har jeg svart i en annen tråd med en liste med tips - men det er kanskje mer lunsjmat da, men du kan jo ta en titt! Lillegutt har også laptop lunsjboks!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 11:12   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grove matvafler
Matmuffins
Kokt egg
Instant havregrøt (hvis barnehagen kan stille med varmt vann)
Bare pålegg i stedet for pålegg på brød: ost i biter, skinke, morrpølse. (Ingen av mine er sultne på brød om morgenen, så ofte spiser de bedre hvis de kan velge å spise bare ost eller kjøtt.
Kalde kjøtt- eller fiskekaker.
Syltetøy i et lite glass og brødskiver med smør ved siden av.
Gulrot- og agurkstenger
Oliven

Alt sammen pakket pent i små bokser eller i pene aluminiumsfoliepakker i matboksen.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 12:19   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pizzasnurrer, minipizzaer, små pølseomeletter og hamburger (grovt hamburgerbrød/rundstykke med karbonade, osteskiver og ketchup inni) er ting som Poden har satt stor pris på i matboksen. Og rester av ekstra god middagsmat, f.eks. biter av marinert kylling eller kjøttboller. Hardkokt egg i skiver med en liten tube majones til har han også hatt med.

Gammel 10-09-09, 12:31   #10
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Grove matvafler
Matmuffins
Instant havregrøt (hvis barnehagen kan stille med varmt vann)

Litt oppskrifter og forklaringer?

Gammel 10-09-09, 12:40   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Turi:
Matvafler lager jeg med utgangspunkt i vanlig vaffelrøre, men med ekstra egg, grov og fin sammalt hvete, samt litt havregryn, i stedet for hvetemel, og uten sukker. Smøres med godt med smør og pålegg etter barnets ønske. (Det går fint med pålegg som ikke er søtt, for eksempel skinke eller ost.)

Matmuffins finnes det masse oppskrifter på på nett. Jeg lager røren og heller denne i muffinsformer om kvelden og steker dem om morgenen. Deretter pakker jeg muffinsen inn i et rent kjøkkenhåndkle i matboksen, så holder den seg smålunken til lunsjtid.

Instant havregrøt får du kjøpt i enkeltpakker. Bland med varmt vann eller melk, rør rundt og la stå i tre minutter. Møllerens har en type som jeg har kjøpt på kantina på jobb et par ganger. Nå ryktes det at den bare selges gjennom storkjøkken, men jeg antar at det finnes andre typer på markedet også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 14:33   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

dagensmuffin.se f.eks har masse oppskrifter på matmuffins (og andre muffins!)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 17:05   #13
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Turi:
Matvafler lager jeg med utgangspunkt i vanlig vaffelrøre, men med ekstra egg, grov og fin sammalt hvete, samt litt havregryn, i stedet for hvetemel, og uten sukker. Smøres med godt med smør og pålegg etter barnets ønske. (Det går fint med pålegg som ikke er søtt, for eksempel skinke eller ost.)

Matmuffins finnes det masse oppskrifter på på nett. Jeg lager røren og heller denne i muffinsformer om kvelden og steker dem om morgenen. Deretter pakker jeg muffinsen inn i et rent kjøkkenhåndkle i matboksen, så holder den seg smålunken til lunsjtid.

Instant havregrøt får du kjøpt i enkeltpakker. Bland med varmt vann eller melk, rør rundt og la stå i tre minutter. Møllerens har en type som jeg har kjøpt på kantina på jobb et par ganger. Nå ryktes det at den bare selges gjennom storkjøkken, men jeg antar at det finnes andre typer på markedet også.

(Litt i lys av alle smilytråder, denne er vel hyggelig? )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:34.