|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Dramaqueen
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fisk til frokost, fisk til frokostDet hyler måken i Elias-filmen. (sånn bare som en digresjon) Sist redigert av Ingrid-lille : 07-01-07 kl 12:37. Årsak: klikket litt fort og vipps så var diskusjonen startet med kun en setning.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: fisk til frokost, fisk til frokostVi spiser alt for lite fisk. Litt av grunnen er at gubben ikke spiser fisk, og når det er han som lager middag, så blir det litt sånn ja.
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: fisk til frokost, fisk til frokostSpiser man to fiskemåltider i uken så har man dekket det ernæringsmessige behovet for omega-3-fettsyrer. Spiser man mer enn to måltider i uken med fet fisk så kan det medføre en moderat overskridelse av tolerabelt inntak av dioksiner og PCB.
![]() |
#4 |
Dramaqueen
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: fisk til frokost, fisk til frokost
Fisk har langt flere helsemessige fordeler enn omega 3 fettsyrene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
frakoblet
|
![]() Sv: Fisk til frokost, fisk til frokostJeg har ikke svart i ukemenytråden, men her spises det fisk mer enn 1 gang per uke, iallefall. Fiskepinner er det sjelden vi har, det er ikke spesielt sunt. I tillegg til fiskemiddager (gjennomsnittlig 2 pr uke), spises det mye fiskepålegg. Vi voksne spiser peppermakrell, sild, ansjos, makrell i tomat, fiskepudding med kaviar etc. Barna er ikke så glad i den fete fisken, men spiser gjerne fiskepudding.
![]() |
#6 |
Viser tenner
|
![]() Sv: Fisk til frokost, fisk til frokostVi spiser fisk to ganger i uken - i snitt i alle fall. I tillegg spiser vi mye makrell i tomat, tunfisk og laks på brødskiven. Ungene mine spiser mye heller fisk (uansett type) enn kjøtt (utenom kylling som er en favoritt).
![]() |
#7 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Fisk til frokost, fisk til frokostVi spiser oftere fisk nå enn før, men guttene vil helst ikke ha det. Jeg tror vi har fisk to til tre ganger i uka. Hurtigmiddagene våre er gjerne fisk, siden vi har masser av ferdige fiskekaker, baill og grateng liggende. Filet har vi også en del av, og jeg prøver å bli flinkere til å lage gode gryter og panner der jeg får brukt litt av den. Fiskepinner har vi sjelden, men fiskeboller i saus har vi en gang i mellom som kompromissløsning. Sist redigert av Kaija : 08-01-07 kl 00:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: fisk til frokost, fisk til frokost
Joda, men de andre næringsstoffene kan også andre matvarer levere. Omega-3-fettsyrer har fet fisk "monopol" på.
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: fisk til frokost, fisk til frokostVi pleier å ha to fiskemiddager i uka, og så spiser vi ganske mye fiskepålegg alle mann.
![]() |
#11 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Fisk til frokost, fisk til frokostJeg er ikke noe glad i fisk, men etter at vi begynte å ha en liten ztjerne til bords har vi økt antallet fiskemiddager. Målet er å ha mest mulig ren fisk - et par ganger i uka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fisk til frokost, fisk til frokostJeg kommer fra kysten, og er vant til at fiskemiddag er normalen. Men etter jeg flyttet hit, har det blitt lite fiskespising. Jeg er bortskjemt, og griner på nesa av fisk som ikke har levd den dagen den skal spises. Heldigvis begynner jeg nå å akseptere at frossenfisk har en helt annen kvalitet i dag enn da vi var små, og egentlig funker helt fint å spise. Guttungen elsker fisk, og han er jo den beste motivasjon for alt jeg skjerper meg på.
![]() |
#14 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: Fisk til frokost, fisk til frokost
Kjenner meg igjen i dette. Vet ikke helt hvordan og hvor man kjøper fisk. I tillegg er jeg vokst opp med at fisk serveres kokt/dampet, med flatbrød, potet og grønnsaker. Med mindre vi snakker lutefisk, torsketunger eller andre lekkerbiskener innenfor kategorien. Inntil nylig har dermed også fisk vært kjedelig mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
kåt vikingbrud
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fisk til frokost, fisk til frokostJeg liker forresten torskerogn. Fersk er best, men den på boks som pappa steker til kveldssnacks er egentlig også herlig.
![]() |
|
|