|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Din beste brune saus?Hvordan er din beste brune saus? Jeg skulle hatt en god til kjøttkaker. Skal ha hele familien på kjøttkaker på søndag.
|
|
|
#2 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Din beste brune saus?Da koker du kjøttkakene i vann tilsatt salt, pepper og smør og lager saus av den krafta. Mulig du må ha litt magisk kraft i i tillegg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Din beste brune saus?Solbærsirup? Interessant. Jeg har pleid å ha litt tyttebærsyltetøy oppi, det blir kanskje noe av det samme?
|
|
|
#4 |
|
Ferdig!
Sv: Din beste brune saus?Solbærsirup er veldig godt i. Ikke mye. Bare en liten dæsj. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Din beste brune saus?Brun saus bør lages i jerngryte, smelt margarin og tilsett mel til passende konsistens og dette skal brunes under omrøring til det er en mrøk brun farge.
|
|
|
#6 |
|
Off the map.
|
Sv: Din beste brune saus?Du kan jo koke skikkelig kraft på ben, det blir jo veldig godt, men helt ærlig, det er veldig mye styr, en svær kasserolle blir kanskje kraft til et par store middager når det er kokt inn som det skal. Evt du kan bruke litt mindre, men da får du jo ikke all den gode smaken.
|
|
|
#7 |
|
Off the map.
|
Sv: Din beste brune saus?de som skal ha kjøttfri saus, de kan du lage saus av samme brune meljevning, men med en grønnsaksbuljong. (terning altså - er vel grenser for hvor mange kjeler med kraft du skal koke for en middag)
|
|
|
#8 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Din beste brune saus?I følge Mim er det nesten ingen som får til å brune smør og mel uten å svi det, men jommen meg får jeg det til hver gang. :supergod kjøttkaker med brunsaus-fikser:
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Din beste brune saus?
Jeg vet ikke, det bare setter en spiss på sausen. Prikken over i-en. Jeg var skeptisk først, men var helt frelst da jeg prøvde det selv. Så nå lager jeg aldri brun saus uten eddik i.
|
|
|
#10 |
|
Ferdig!
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Din beste brune saus?Jeg lager alltid brun saus ved å brune smeltet smør og mel, og har til gode å oppleve at det blir brent.
|
|
|
#12 |
|
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hver sin favorittsyre. Jeg joiner deg med den vinen.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Din beste brune saus?En skvett Worchestershiresaus er himmelsk i brun saus. |
|
|
|
#14 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Din beste brune saus?Hvordan lager man brun saus uten å brune smør og mel?
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Din beste brune saus?Veldig godt spørsmål. Man MÅ ha bruning. |
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Din beste brune saus?Jeg bruker jerngryte. Smelter smør, har i mel og lar det såvidt mørkne. Så sper jeg med vann og har i sukkerkulør jeg da. Også slenger jeg kjøttkakene oppi og lar dem stå og trekke i sausen mens potetene koker, smaker til med salt og pepper. Blir kjempegodt synes jeg, men det er jo ikke akkurat avansert cuisine. Og jeg registrerer at man ikke bruker sukkerkulør på fp. |
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Din beste brune saus?Helst skal bruningen være så mørk at man ikke trenger sukkerkulør, men faren for at den brenner seg er såpass stor at jeg avslutter litt før jeg egentlig skal og har i en dæsj med SK. Da beholder jeg den deilige bruningssmaken og får fargen jeg ønsker meg. |
|
|
|
#18 |
|
Fortynnet
|
Sv: Din beste brune saus?Hvis jeg lager stek og denslags så blir det jo veldig god kraft som jeg bruker i sausen. Det får man ikke når man lager kjøttkaker, men det fins mange alternativer å få kjøpt av diverse fond/kraft på flaske, buljongpulver og blokker. Det må være ett eller annet som gir smak, syns jeg da. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Din beste brune saus?Min saus lages helst på denne måten: |
|
|
|
#20 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Din beste brune saus?Jeg bruner heller aldri smør og mel. Jeg jevner kraften jeg har, og den er ofte nokså mørk av seg selv. |
|
|
|
![]() |
|
|