Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Svineinfluensavaksinen anbefales til alle!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-09, 12:08   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svineinfluensavaksinen anbefales til alle!

De regner med å være ferdig med å vaksinere risikogruppene i midten av november, og da står resten av befolkningen for tur. De anbefaler den til alle over 6 måneder, og for å få et slags køsystem, anbefaler de husstandene med små barn og foreldre med barn under 6 måneder å oppsøke fastlegen først.

Noen her som til tross for anbefalingene velger å avstå all vaksinering? Hvis ja, gjelder det bare dere selv, eller barna også?

Jeg har et barn under 6 måneder, så jeg tar med familyen til legekontoret så snart som mulig. Jeg følger med andre ord anbefalingene. Helsemyndighetene kaller pandemien for mild, og ønsker ikke særlig oppstyr rundt det, men velger altså å gå ut med en slik anbefaling ettersom influensan også rammer friske mennesker.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:10   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Svineinfluensavaksinen anbefales til alle!

Betyr det at vi må betille time til hele familen da eller? Jeg tar den sikkert. Tror jeg.

Hva er små barn forresten? Mine er 3.5 og 7 år. Jeg får vel lese litt om dette. Jeg har hele tiden tenkt at dette er noe som ikke angår meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:11   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp!

Gammel 23-10-09, 12:12   #4
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å kun vaksinere astmatikeren vår (gutt på 13), men nå har vi bestemt oss for at vi skal vaksineres alle sammen. Har egentlig ikke noe valg, føler jeg - vi bør vaksinere oss både for å beskytte familiemedlemmet som er i risikogruppen, og fordi svineinfluensaen har vist seg å være skummel også for de utenfor risikogruppene.

Her bestiller man visst ikke time, man møter opp til "massevaksinering".

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:13   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal ta den. Min mor skal ta både influensavaksinen og svineinfluensavaksinen hos min fastlege, så hun skal si fra til meg når han kan tilby den.

Gammel 23-10-09, 12:13   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg har i utgangspunktet ikkje tenkt at nokon av oss skulle ta den. Men med dei siste meldingane så må ein vel kanskje revurderer det.

Gammel 23-10-09, 12:13   #7
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal vaksineres og barna skal. Ved å la meg vaksinere så unngår jeg mest sannynlig å bli syk, og jeg vil dermed ikke spre smitte videre. Det finnes jo dem som ikke kan vaksineres, og dermed må vi andre ta hensyn. Så lenge de anbefaler at alle vaksineres mot denne influensaen, så velger jeg å høre på det.

Sånn som jeg forstår dette med vaksnering, så finnes det vel ikke så mange motargumenter for å ikke la seg vaksinere.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:15   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

I vår bydel blir det massevaksinering på helsestasjonen fra ca en uke fra nå. Vi tropper nok opp der alle mann når det er klart.

Edit: 'massevaksinering' for de prioriterte, et par uker etter dette blir det massevaksinering for almuen.

Sist redigert av mkj : 23-10-09 kl 12:25.
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:19   #9
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Vi kommer til å vaksinere, har jeg bestemt. Jeg tror dog ikke at yngstejenta blir vaksinert. Hun er 8 måneder, og jeg satser på at hun blir vaksinert tilstrekkelig gjennom morsmelken.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:20   #10
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi vurderer vel å ta en tur alle tre ja.

Men ved siste sjekk klarte jeg ikke finne ut HVOR det er meninga vi skulle ta den, for på fastlegekontorets hjemmeside står det så pent at for friske pasienter utenfor risokogruppe er det kommunen (med link til kommunens hjemmeside) som har ansvar for vaksineringen. Men der står det slett ikke noe om vaksine av oss friske, bare om risikofolka (som kan få den hos fastlegen sin for 100 kroner mer enn om de oppsøker kommunens eneste (så langt) massevaksinersingssted)

Først må vi finne ut om vi skal ha den, og deretter hvor vi i så fall får tak i den!

Gammel 23-10-09, 12:21   #11
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan aldri tenke meg at det er meningen at alle som skal ha vaksine som ikke er i risikogrupper skal oppsøke fastlegen når det er vår tur til å få vaksine. Kommunen vår har i alle fall gått ut med faste tider og steder for massevaksinasjon når det gjelder risikogruppene, så da vil jeg tro at noe liknene vil gjelde oss andre.

Jeg vil nok gå for at hele familien vaksinerer seg når det er det de anbefaler. Men vi må nok vente noen uker siden ingen er i risikogruppe.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:22   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

OK, jeg forstod det slik at de satt inn ekstra ressurser på fastlegekontorene og at de som ønsker å vaksinere seg bestiller time. Jeg må ha misforstått.

Gammel 23-10-09, 12:24   #13
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Vi kommer til å vaksinere, har jeg bestemt. Jeg tror dog ikke at yngstejenta blir vaksinert. Hun er 8 måneder, og jeg satser på at hun blir vaksinert tilstrekkelig gjennom morsmelken.

Haddde minsten vært bare én dag over 6 måneder hadde jeg vaksinert ham.

Gammel 23-10-09, 12:27   #14
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

OK, jeg forstod det slik at de satt inn ekstra ressurser på fastlegekontorene og at de som ønsker å vaksinere seg bestiller time. Jeg må ha misforstått.

Det kan jo være forskjellig fra kommune til kommune også sikkert.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:27   #15
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det varierer nok fra kommune til kommune, men massevaksninasjon er somregel å anbefale da vaksinene kommer i to glass som må blandes, og brukesinnen en gitt tid etter blanding er gjennomført. Er det blitt meg fortalt.

Her er det, for risokofolka, enten å møte opp på massevaksinasjonsplassen, eller kontakte fastlegen. På mitt legekontor er det en eller to dager, etter normal paisenttid, at vaksinasjon av risikofolk finner sted.

Men jeg håper de ikke har tenkt at hele Bergen kommune skal dra seg til ETT felles massevaksinasjonssted når det er tid for "alle oss friske", for det må jo bli megakø...

Forholder meg avventende til kommunens hjemmeside inneholder mer info om dette.

Junior har forøvrig time på HS for MMR-vaksine 9. november, så vi må vel i det minste høre med dem om hvordan det er å ta disse for tett opptil hverandre, i forhold til å ikke vite hva bivirkningenene kommer av.

Gammel 23-10-09, 12:28   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, nå leser jeg at Norge fikk sitt 10. dødsoffer i går, et lite barn på 2 år.

Gammel 23-10-09, 12:29   #17
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Malama: Såg du ikkje bilder og tv-innslaga om køane i Bergen i går. Eg trur dei venta i opptil fleire timar der. Det såg kaotisk ut.

Gammel 23-10-09, 12:35   #18
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer nok alle til å ta vaksinen. Jeg er ikke spesielt redd for vaksiner, merker jeg.

Gammel 23-10-09, 12:36   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kommer til å vaksinere oss, alle mann. Jeg krysser bare fingrene for at vi ikke blir syke før den tid.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-09, 12:37   #20
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Spørsmål: Dersom ein får svineriet, er det då noko poeng i å vaksinerer seg etterpå ? Kan ein få det fleire gonger eller bygger ein opp eit imunforsvar mot dette då ?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.