Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bakt potet med tilbehør?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-09, 12:25   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Smil

Bakt potet med tilbehør?

Hei ( ny her.... men for en hyggelig portal!)
Så spørr dere damer : (håper noen (mange) gir meg svar)

Noen som kan gi meg oppskrift/framgangsmåte på baktpotet?
beregner man 2 poteter til hver person?

Og hva serverer man til???
(trenger helst alt detaljert.... er litt håpløs på nye retter...)

takk

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 12:33   #2
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Baktpotet med tilbehør?

Antall poteter kommer vel an på størrelsen, men to store er bra!
Jeg bruker og koke dem i ca. 20 min. før jeg har dem 15 min i stekeovn jeg, for det tar så himla lang til hvis du bare skal ha dem i stekeovnen...
Har rundt de aluminiumsfolie og steker på 200 grader.

Tilbehør vi bruker:
* Kokt skinke eller bacon
* Champinjong
* Revet ost
* Purre
* Mais
* Hvitløkssmør
* Creme Fresh

Gammel 27-10-09, 12:43   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakt potet med tilbehør?

Kryddersmør eller hvitløkssmør er et must. Ha masse oppi når poteten er glohet og klem sammen litt så det smelter godt nedi, det er snadder.
Vi bruker maiskorn, rømme, revet ost, hakket løk og purreløk, masse stekt bacon (av og til skinke eller kjøttdeig) og evt. salsa.

Gammel 27-10-09, 12:52   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

smårettbacon, rømme, kryddersmør, mais

Jeg synes de blir bedre av å bake dem uten alu-folie, men i form liggende på salt. (da blir de litt tørrere inni) Så kan man heller pakke dem inn etterpå hvis man vil.

Gammel 27-10-09, 12:52   #5
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har faktisk fått servert bakt potet med salat, brød, samt en blanding av rømme, agurk og reker i poteten. Veldig skeptisk, men det smakte nydelig.

Prøv deg frem med forskjellige typer fyll. Og deilig med salat til.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 13:36   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Jeg har faktisk fått servert bakt potet med salat, brød, samt en blanding av rømme, agurk og reker i poteten. Veldig skeptisk, men det smakte nydelig.

Prøv deg frem med forskjellige typer fyll. Og deilig med salat til.

Var alt sammen oppi poteten (altså brød og salat og), eller var det bare reke/agurk/rømmeblandinga?

Gammel 27-10-09, 14:16   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg skal lage til kun meg og gubben, så slenger jeg potetene i micron på et fat. Og lar de stå på full effekt i ca 20 min. Det funker veldig fint. Så pakker jeg de inn i folie.

Vi bruker skinke og/eller bacon og/eller rester av tacokjøtt, mais, ost, diverse kryddersmør og rømme. Samt en salat til.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 14:57   #8
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men dersom jeg skal servere det i et vennelag, hvordan serverer jeg det....?
hvordan er det greiest..?
og kryddersmøret, får man det kjøpt? eller lager selv? ( oppskrift event??)
rømme.., kan man bruke vanlig kesam eller er det best med rømme?

Gammel 27-10-09, 14:58   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om du skal servere til venner ville jeg gjort som noen nevnte her. Kokt de litt først, før jeg hadde lagt de i folie og putta de i ovnen et kvarters tid.

Så ville jeg hatt skåler med forskjellig innhold så de kan velge selv, og salat.

Det går fint an å kjøpe krydder og hvitløkssmør selv, men det er ganske enkelt å lage selv også. Bare ta Bremykt feks, og tilsett hvitløk og krydder.

Jeg synes rømme er best.

Gammel 27-10-09, 15:00   #10
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

Kan jeg feks servere mais, revet ost og bacon i skåler ved siden av?
Hva skal jeg putte i en event grøn salat som kan serveres ved siden av?
og har man kvitløksbaguetter til?

ah .. jeg er håpløs på å tenke ut meny og servering...Iallefall fortiden!

Gammel 27-10-09, 15:05   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Kan jeg feks servere mais, revet ost og bacon i skåler ved siden av?
Hva skal jeg putte i en event grøn salat som kan serveres ved siden av?
og har man kvitløksbaguetter til?

ah .. jeg er håpløs på å tenke ut meny og servering...Iallefall fortiden!

Du kan servere mais, revet ost, bacon, skinke i skåler ved siden av.
Og så lager du en helt vanlig enkel salat med litt ulike salattyper, tomater, fetaost evt annen snadder du liker i salat

Gammel 27-10-09, 15:06   #12
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=13507

Gammel 27-10-09, 16:00   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg serverer alltid tilbehøret i skåler ved siden av. Har aldri tenkt på å ha baguetter til, det blir for smør på flesk for meg, men man gjør jo som man vil. Hvitløksbaguetter er jo veldig godt da.

Gammel 27-10-09, 16:01   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kjøper på Egons. Har jeg hørt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 16:25   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Eller på Potetbakeren her i Stavanger eller Sandnes, deres bakte poteter er spiselig multiorgasme.

Gammel 28-10-09, 18:21   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

takker for svar alle sammen!

Gammel 28-10-09, 19:22   #17
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har Nessie introdusert til meg som min nye lørdagskveldfavoritt!

Gammel 28-10-09, 19:35   #18
Grøten
Ser fremover!

Grøten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Jeg pakker potetene i folie og stikker noen få hull i den med en spiss kniv. Ikke bruk gaffel, da kan folien bli med inn i poteten.
Stekes på 200 grader midt i ovnen i ca 2 timer. Synes det er veldig greit, jeg har somregel nok å henge fingrenen i mens dem ligger i ovnen.
Regner 2 stk til hver dersom dem ikke er VELDIG store.

Jeg har som tilbehør:
-Skinke
-Stekt bacon
-Mais
-Ost
-Hvitløksmør
-Kryddersmør, begge kjøpt i ferskdisk.
-Rømme
-Dressing
-Piffikrydder
-(Noen bruker margarin i, så har det på bordet innimellom)

Og skulle jeg hatt salat ved siden så hadde det nok blitt en med masse tomat, løk, feta, ruccola og div annet saftig og godt.
Brød hadde jeg droppe, men det er hva jeg synes. Poteten i seg selv er mektige så det holder.

Alt servers så folk kan forsyne seg selv, og svarte deg i den andre tråden i forhold til at potetene holder seg varme i mange timer. Legg et kjøkkenhåndkle i bunn av et fat, potetene som ligger i folie oppi fatet og et nytt kjøkkenhåndkle over der igjen. Det holder seg garantert varmt.

Dette blir 100 % sikkert vellykket. Lykke til.

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 13:46   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Standard

takk for svar!!

Gammel 29-10-09, 14:01   #20
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg legger dem på grovt havalt i en stor ildfast form og steker de på 200 C i litt over en time, gjerne mer, de kan liksom ikke stekes for lenge, så det er grei mat å gjøre klar i god tid.

• Skåler med revet ost (gjerne litt smakssterk, ridder, gruyere, lagret jarlsberg osv)
  • Kryddersmør (lag gjerne selv av mykt smør, hvitløk, urter, salt, pepper, litt hakket chili, kjør alt i kjøkkenmaskin med kniv og legg bortover et stykke gladpack, rull smøret inn som en pølse i plasten og legg i frysen. Ta det opp når du trenger det og skjær i passe biter.
  • Sprøstekt bacon, skinke, kjøttdeig med krydder, spekeskinkestrimer el.
  • Mais
  • Rømme
  • Purre
  • Salsa
  • Grønn salat ved siden av.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.