|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Tidsklemma
|
![]() Spinoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Om man ammer, så får man kritikk for at man ammer for mye, for lite, for lenge, for kort...
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Jeg tror du har rett. Det vil alltid være noen som mener at det du gjør er feil, og som ikke har vett på å holde kjeft. Både om amming og veldig mange andre ting.
![]() |
![]() |
#3 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Veldig spesiell happening i livet for de fleste, derfor er vel terskelen for å komme med kommentarer og gi råd lav. Alle er eksperter i sitt eget liv, liksom. Så slår det muligens feil ut da, når de mindre empatiske og de med litt liten selvinnsikt, rammer de som akkurat da er sårbare |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Oh yes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Sugaraddict!
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?
Jeg kunne glatt ha fullammet tvillinger i vertafall 7 mnd med den produsjonen jeg har.
![]() |
#6 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Ikke la deg påvirke. Ta lærdom av det du leser her - folk kommenterer hinsides all fornuft når det kommer til babyer, og kanskje spesielt amming. Følg morshjertet ditt. Du vet best, du som er der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Jeg forsøker å amme så lenge jeg vil (les: orker). Men kjenner litt på det at noen kanskje overraskes litt nå. Hun er 21 mnd. Men forsøker å la det prelle av meg. Jeg synes det er viktig å forsøke. Det gjør jeg. Jeg klarer ikke å la være å reagere (omså bare inni meg) når noen ikke jobber litt for det. For noen gjør ikke det. Hun som lå i senga ved siden av meg nå sist på sykehuset, ønsket ikke å forsøke en gang, for hun var så trøtt og sliten. Spurte pleier om gutten kunne få flaske første dag der. Men andre ting styrte hun på med. Det er for viktig for meg til at jeg bare tenker "jaja". Jeg får helt vondt i meg. Den nærheten til barnet, den roen og tryggheten barnet finner der. Ja nei. Det er rart med det. Samtidig er det jo viktigst av alt at ungen får i seg mat. Jeg er da fornuftig og ser det. Men følelsesmessig så var/er ammingen også viktig - for meg. Jeg engasjeres derfor i forhold til det som til andre ting. Men det blir mest her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
er her
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Er det ikke det ene så det det andre. Men det har alltid vært innslag fra begge sider, altså når man sliter med ammingen, så var det noen som mente jeg måtte forsøke litt til, mens andre igjen sa det var helt ok å sette en strek. Når jeg ammer etter fyllte 1 år er det også noen som maser om at jeg skal slutte, mens andre sier det er greit så lenge jeg vil.
![]() |
#9 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Det er sikkert slik. Jeg får stadig vekk spørsmål om det ikke er på tide å slutte å amme lillebror som er 20 mnd. Med storebror fikk jeg kommentarer da vi slutta(fordi han ikke ville mere) når han var 8 mnd. Men jeg lukker igjen ørene, jeg gjør det som passer best for oss.
![]() |
#10 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Alt er galt når man har babyer.
![]() |
#11 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Mulig jeg omgås mange annerledese mennesker, men nei - jeg har ikke inntrykk av at folk rundt meg er spesielt engasjert i hvorvidt ungen puppes eller får kald NAN på flaske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?
Mens noen tror at folk som mener mye på et diskusjonsforum og deltar aktivt der, også forholder seg like engasjerte i det virkelige liv. At man ikke skiller diskusjonsforum i sitt vesen, der mange i større grad kan og våger uttrykke sin mening, fra "virkeligheten" med sine rammer, barrierer og forventninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Det er jo allerede snakk om temaet amming rundt meg selv om ejg ikke har født enda. Til nå har jeg fått veldig inntrykk av at folk mener jeg må ta det som det kommer og at det ikke er noen tragedie enten det blir det ene eller det andre.
![]() |
#15 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Jeg tror HI er inne på noe vesentlig. Og jeg har tenkt litt på at det er mye lavere terskel for å kommentere og mene ting om kvinners kropp når de skal bli/har blitt mødre enn det er ellers. Alt fra vekt, kostholdsvaner, pupper osv blir liksom "offentlig" eie. Mye av det kan forsvares av hensyn til barnet - jeg tenker da på kostråd fra det offentlige, ammehjelp på sykehuset osv. Men det er likevel en grense, og det kan oppleves som veldig invaderende. Skylapper og bomull i ørene funker sikkert bra til en viss grad, men jeg synes det er litt betenkelig ut fra et feministisk synspunkt at kvinners kropper i så stor grad er noe som både storsamfunnet og de rundt en skal ha "lov" til å kontrollere. Parallellen til abortdebatten er foreksempel nærliggende. Prinsippet om å ha råderett over egen kropp er på ingen måte selvsagt, det må kjempes for. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() Sv: Spinnoff: ammepress - ikke ammepress, er vi ute etter å finne feil uansett?Jeg tror at grunnen til at mange mener mye om dette og at mange tar seg nær av/irriterer seg over/tenker mye på kommentarer man har fått er at dette skjer i en periode der man har myyyye hormoner i omløp. Dessuten er det kommentarer om noe som er personlig og potensielt sårt. Da blir det lett et vepsebol å stikke hånden nedi...
![]() |
#17 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Ja, ikke sant. Det blir litt som at noen sier ungen er "rund og god" og vips så sitter mor noen timer senere og sutrer på et eller annet forum om at "de synes ungen min er FEIT!" |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Tidsklemma
|
![]() |
|
|