Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kjeks og ost

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-10, 11:05   #1
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Kjeks og ost

Hva er dine beste tips til en kjeks og ost kveld?

Svigers kommer bort til oss i kveld på kjeks og ost og jeg trenger tips til å gjøre det litt spennende. Vin drikker vi ikke så det trenger jeg ikke tips til.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:08   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjeks og ost

I hvert fall ikke gyselige Tine smøreoster på Ritz.
Jeg er veldig glad i de fleste blåmuggoster og brie, og da på disse nye spelt-kjeksene fra Sæthre eller sånne Melbatoast. Selbu blå er en av mine favoritter. Med valnøtter i honning til, det er fantastisk godt! Svindyrt å kjøpe, så jeg lager det selv. Rister nøttene litt i ovnen og blander dem med flytende honning.

Gammel 26-02-10, 11:12   #3
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hei, det hører jo til på hvert ett respektabelt ostebord, iallfall i følge en kresen samboer.

Gammel 26-02-10, 11:13   #4
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig g lad i hvitløk, pepperost og dillost.
Vi bruker paprika, druer og epler til.

Gammel 26-02-10, 11:16   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Et varierende utvalg hvit - og blåmuggoster. Det er godt med ristede valnøtter i honning, som Iset nevner. Jeg synes også ulike typer marmelade er et must. Finnes mange ulike til de forskjellige ostene i delikatessene.

Sånne store poser med tørket mango som man får kjøpt på Smart CLub er også godt til. Det finnes mange ulike kjeks/ brød også nå som man kan eksperimentere med. Chevre og honning er godt. Mmm, ble sulten.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:16   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er svigers glad i mat med masse smak? Mine foreldre ville nok helst hatt litt forsiktige ostar også på fatet. Jarlsberg er ein god all rounder! Litt blåmugg til meg sjølv, og så er brie deilig...

Der finst å få kjøpt små krukker med gele/syltetøy som skal brukast på ost og kjeks. Dei er dyre, men gode. Smaksatt med krydder.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:19   #7
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Standard

Jeg og svigersene er villige til å prøve det meste. Eller svigerfar må prøve alt svigermor spiser. Jeg har aldri spist muggost men kan kansje forsøke en snill slik en.

Ja husket jeg å nevne at jeg bor på landsbygda så er kansje ikke all verden å velge i, har Helgø da men.

Kansje jeg må handle på vei hjem fra jobb

Gammel 26-02-10, 11:19   #8
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Dra til Helgø.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:21   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Marmelade
det finnes flere marmelader som passer godt til ost og kjeks. Prøv for eksempel en god fikenmarmelade.
Nøtter
Hele eller grovt hakkede nøtter er veldig godt til kjeks og ost. Prøv for eksempel valnøtter, hasselnøtter eller pinjekjerner, gjerne sammen med honning.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:38   #10
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg bakte en gang valnøttbaguetter som var nydelige til ost. Dessuten er det litt moro med noe nytt og annerledes, og fersk bakst digger jo alle! Mange år siden sist jeg prøvde dem, så det skal jeg sannelig prøve meg på igjen om ikke lenge. Slenger inn oppskriften i tilfelle du er intr.

25 g gjær
5 dl lelttmelk
1 ts salt
1 ts malt anis
1 dl lys sirup
1/2 dl olivenolje
1 1/2 dl hakkete valnøtter
2 dl grovt rugmel
6-8 dl hvetemel

Gjær - lunken melk, tilsett salt, olje, anis, sirup og valnøtter. Elt først inn grovt mel, så hvetemel til løs deig som ikke kladder. Heve 45 minutter.

Ta deigen til melet bakebord, klappp eller kjevle den ut til rektangel ca 20 x 60 cm. Skjær deigen i 4 striper og snurr hvert emne litt rundt og legg på bakepapir på platen. Dryss litt mel på, etterheve 20 min, steke 200 grader i 25 min.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:47   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke er vant med blåmuggoster ville jeg prøvd Selbu Blå, den er ganske mild. Seksåringen min elsker den.

Gammel 26-02-10, 11:47   #12
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

EEY
Frekk er du og

Tine hvitløk og pepperosten er jo det eneste som er spisende

Gammel 26-02-10, 11:50   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Grøss, hver sin smak. Jeg bruker dem til fyll i stekt kyllingfilet, det er ganske snadder. Men til kjeks foretrekker jeg "skikkelige" oster. Årh, må snart ha skikkelig ostekveld med Interference!

Gammel 26-02-10, 11:52   #14
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Grøss, hver sin smak. Jeg bruker dem til fyll i stekt kyllingfilet, det er ganske snadder. Men til kjeks foretrekker jeg "skikkelige" oster. Årh, må snart ha skikkelig ostekveld med Interference!

Sikkelige oster? Ala blåmuggelost som smaker ræva?

Gammel 26-02-10, 11:54   #15
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Tine smøreoster på Ritz må du ha. Og litt gulost og brunost, så er saken biff. (Det er sånn det ville vært hos meg!)

Gammel 26-02-10, 11:54   #16
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Brie med marmelade! Det skal jeg ha bare denne ungen er ute.

Jeg mener å ha lest at mange oster fungerer bedre med brød framfor kjeks, så det er kanskje kjekt å ha et lite utvalg baguetter og brød til også, sånn i passe serveringsbiter?

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-10, 11:59   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Sikkelige oster? Ala blåmuggelost som smaker ræva?

Blåmuggost er himmelrike.

Gammel 26-02-10, 12:11   #18
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk smake en ost som det va valnøttsmak i, kjempe god. Ellers så liker jeg hvitløksmak, peppersmak og krisebærsmak på ostene. Brie oster er også godt.

Gammel 26-02-10, 15:46   #19
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

En god brie holder for meg! Husk bare å ta den ut av kjøeskapet i tide. Minst en time så den får temperert seg, da kommer smaken bedre frem.

Stangselleri er godt til blåmuggoster.

Gammel 26-02-10, 15:48   #20
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøp akasiehonning (flytende honning). Blåmuggost og chevré toppet med akasiehonning er nydelig (jeg må ha sånt oppå - eller marmelade eller noe sånt).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.