Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Omgangstone og høflighet i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-07, 10:58   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Omgangstone og høflighet i barnehagen

Like før påske var det foreldremøte i barnehagen, hvor omgangstonen ble tatt opp. I dag dumpet jeg over denne artikkelen:

http://www.dagen.no/artikkel.asp?Artid=4610

Den tar jo forsåvidt opp litt av det samme som ble sagt på foreldremøtet.

Men i tillegg ble det på foreldremøtet nevnt blant annet at mange foreldre ikke hilser når de henter og leverer i barnehagen. I tillegg er det mange av barna som ikke verken sier hei eller hade. Og altså i tillegg stygg språkbruk, kalling, osv. Og på toppen har de fått et problem med "voldsbruk" i barnehagen. God, gammeldags dytting, sandkasting og biting er erstattet av karatespark, grove skjellsord, innestenging i skuret, kvelertak, osv.

På foreldremøtet ble det rimelig taust da temaet kom på banen. Personlig ble jeg taus allerede da de sa at mange foreldre ikke hilser. Går det an, liksom? Hilser de virkelig ikke? Og i såfall hvorfor? Styrer mente det ikke skyldtes at de ikke ville, men at foreldrene hadde det travelt og ikke tenkte seg om.

Barnehagen uttrykte usikkerhet om hvordan problemet skulle løses og etterlyste samarbeid med foreldrene.

Etterpå snakket jeg med styrer på tomannshånd, og hun sukket oppgitt over at "det har vel bare blitt sånn i samfunnet" - både det med voldsbruk og språkbruk og foreldrenes likegyldiget og manglende høflighet.

Hva mener dere andre? På generell basis, først og fremst, jeg er ikke på jakt etter "i vår barnehage er alt perfekt", men mer - er det "sånn i samfunnet"? Er det blitt råere, tøffere, hardere, mer likegyldig? Hvorfor i så fall? Og hva kan man gjøre for å snu utviklingen? Kan man i det hele tatt gjøre noe? Innspill?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:01.