|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Bønna - ikke gi deg, selv om vi er litt uenig så synes jeg det er fint at man tør å lufte ting høyt. |
|
|
|
#162 |
|
Ringskrømt
|
Ikke dumt, mtp nivået man diskuterer på. Jeg trekker meg fra diskusjoner det sekundet motparten tar diskusjonen ned på jei-er-smart-og-du-er-domm-nivået. Synes du sier mye fornuftig, bønna! Pikk til deg.
|
|
|
#163 |
|
Ekvilist
|
Disse tingene forundrer meg også. Ikke bare i forhold til bensinpriser, men avgiftssytingen generelt egentlig. Når man hører folk syte over høye bensinpriser og alkoholavgifter, så snakker man som om politikerene stjeler av ens lommebok, og går på byen for dem. Det rare er at det gjerne er de samme som skriker høyt hvis taket for egenandel for medisinutgifter går opp med noen kroner, prisen på en legetime øker, man ikke lenger får tilbud om jordmoroppfølging i svangerskapet eller at en rusavhengig får et for dårlig behandlingstilbud. Man kan selvsagt gå over til en USA-modell hvor man må bruke store summer på å forsikre seg i hodet og rumpa i tilfelle man skulle bli syk eller finne på å føde eller noe slikt, et samfunn som dreier seg om den sterkestes rett. Jeg er svært glad for å leve i Norge, og betaler gladelig for å få tilgang til det brede og gode velferdstilbudet vi faktisk har.
|
|
|
#164 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes "de" deler masse med meg, jeg, i all den grad jeg også er en del av "staten".
|
|
|
#165 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det koster 38 kr for voksne fra Sandnes til Hinna. 19 for barn. 3 soner.
|
|
|
#166 |
|
Epikur
|
Er ikke det litt frekt, siden Bønna er ganske ny og alt? Kanskje du skulle starte med en vanlig prikk?
|
|
|
#167 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det er stort sett berre FrP som ikkje innser samanhengar i samfunnsøkonomien. Til og med Høgre er samde i at ein ikkje kan pøse inn pengar i privatøkonomien. Eg synest det er like sjokkerande strutsementalitet å tru at det å senke skattar og avgifter bidreg til ein betre totaløkonomi som å benekte at klimaendringane skjer. Om du synest det er jei-er-smart-og-du-er-domm-nivå, så får du heller synest det. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Veldig godt innlegg! |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Det innlegget likte jeg også, slike innlegg får meg til å hoppe i taket av glede over å bo i Norge.
|
|
|
#170 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Og dei minner meg på at eg betalar skatt med glede, og at avgiftene eg betalar til sjuande og sist er ei investering i min eigen kvardag. |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Ja (til en viss grad, for jeg synes endel avgifter er helt idiotiske, feks. arveavgift og toll-grensen), men jeg er fornøyd med det meste her i landet, egentlig. Synes det er forferdelig å tenke på at mennesker i andre land må selge alt de eier fordi de får kreft.
|
|
|
#172 |
|
Deltidsmamma
|
Det er sant. Vi har det ganske bra i Norge. Men distriktspolitikken?? Der er man jo helt avhengig av bilen. Ja; hus er billigere i distriktene; men hus er en engangsinvestering, (man betaler ned over mange år, ser det), men bilen er man er avhengig av hele livet hvis man bor sånn til. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Kollektivtilbudet enkelte steder har jo faktisk blitt dårligere, fordi dieselprisen er så høy, at selskapene ikke har råd til å opprettholde dagens rutenivå. |
|
|
|
#174 |
|
Tankefull
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg syns ikke vi har grunn til å klage på bensinprisene vi har nå.
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08. Sist redigert av Blåbær : 29-05-08 kl 14:58. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Hertuginne
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Bønna: Kommentaren min om at det går fint an å være samfunnsøkonomisk engasjert selv om en synes matte og fysikk er mer interessant var faktisk helt seriøst ment. Jeg har alltid likt realfag best, noe utdannelsen min også viser rimelig tydelig, men det går faktisk an å ha to tanker i hodet på en gang, for ikke å si to interesser. Og når man går såpass hardt ut i en diskusjon som det du gjør, så må du vente at du får svar på tiltale. Personlig så er jeg forsiktig med å være bastant om temaer jeg selv vet jeg ikke har mye peiling på eller faglig interesse av.
|
|
|
#176 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg reiste med buss i Stavanger i januar, og da betalte jeg rundt 30 kroner gjennom 1 sone. Det er 9 mil fra sentrum til der mine foreldre bor. Billigere å kjøre bilen frem og tilbake PLUSS parkeringen.
|
|
|
#177 |
|
Ringskrømt
|
Jeg skal være enig i at syting og klaging ikke lønner seg, og jeg (m.fl.) har strengt tatt aldri nevnt noe om at avgiftene bør reduseres, men jeg kaster meg lett inn i diskusjonen bare-å-parkere-bilen-og-ta-sykkelen-fatt, eller høye-avgifter-er-miljøvennlige-TM, da svært mange er avhengige av bilen for å komme seg til jobb, skole, barnehage og butikk og jeg registrerer hvor vanskelig det kan bli da de fleste kommer til å fortsette å kjøre bil, men stigningen kommer til å ramme de med dårlig økonomi knallhardt. Så jeg synes det er søkt å umiddelbart trekke konklusjoner, kaste FRP inn på banen og beskylde meddebattantene for å være lite samfunnsinteresserte. :tar det personlig:
|
|
|
#178 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg har aldri sagt at det berre er å parkere bilen og ta sykkelen fatt. Eg er fullstendig klar over at mange treng å bruke bilen ein del, men eg fastheld likevel at: |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Princess Skids and Scars
|
Huh?? De fleste jobber betaler vel mer enn 6000,- i mnd? |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Men se på debatten, den deler seg i to leire. Sist redigert av emm : 29-05-08 kl 20:18. |
|
|
|
![]() |
|
|