Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-08, 11:40   #161
TBM
Passiv

Standard

Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Sant nok. Men man bør hjelpe de som får problemer med å få økonomien til å gå i hop. *kjenner jeg er på linje med høyre i denne saken*.

Bønna - ikke gi deg, selv om vi er litt uenig så synes jeg det er fint at man tør å lufte ting høyt.

Jeg er helt enig med det du skriver i den første setningen i sitatet ovenfor. Systemet for å hjelpe de som får problemer økonomisk kan bli mye bedre. Det er ikke bare bedre hjelpetiltak fra NAV vi snakker om da, men bedre kunnskaper om økonomi blant folk, at folk tar større ansvar for sin egen økonomi osv. osv. Men - vi har familier hvor sykdom og arbeidsledighet fører til litt for mange utfordringer i dag - og der håper og tror jeg at NAV er på rett vei.

Så skal jeg opplyse deg litt i det du skriver om at du er litt på linje med høyre i denne saken. Det skal du ikke være. Det er nemlig ikke slik at det er HØYRE og partiene på borgerlig side som er eller noen gang vil være pådrivere for "man bør hjelpe de som får problemer med å få økonomien til å gå i hop". De ulike velferdsordningene våre ble ikke akkurat utvidet under forrige regjering, og dette sliter vi fremdeles med. Grenser for støtte ble endret slik at det ble vanskelig å få det osv. Faktisk er det i stor grad SV som er den største pådriveren for å ikke sette for store begrensninger på støtteordninger. Men det drukner vel litt i det store og hele.

Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 11:41   #162
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna

Jeg har tenkt å gi meg nå.

Ikke dumt, mtp nivået man diskuterer på. Jeg trekker meg fra diskusjoner det sekundet motparten tar diskusjonen ned på jei-er-smart-og-du-er-domm-nivået. Synes du sier mye fornuftig, bønna! Pikk til deg.

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

:synest at samfunnsøkonomi bør inngå som eit obligatorisk fag i grunnskulen:

Eg kjenner at eg mister trua på menneskeheita når "folk flest" ikkje forstår dette.

Gammel 29-05-08, 11:43   #163
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hva tror du «de» gjør med pengene da? Går på byen for dem?

Ben "left as an exercise for the reader" Murpyh

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Norge har skyhøye avgifter for å finansiere de enorme utgiftspostene som vårt velferdssamfunn krever. Norge kommer alltid ut blant de beste i undersøkelser som går på levekår. Slikt koster penger. Masse penger. Litt tabloid kan man si at om man kutter avgifter på bensin, må man kutte i velferdstilbudet. Uten å gå inn på diskusjon om offentlige besparelser, unødvendige tilbud etc., så er det ikke slik at at norske avgifter er høye fordi staten ønsker å tjene masse penger. Nivået på avgiftene reflekterer behovet for å dekke inn de utgiftene staten har.

Disse tingene forundrer meg også. Ikke bare i forhold til bensinpriser, men avgiftssytingen generelt egentlig. Når man hører folk syte over høye bensinpriser og alkoholavgifter, så snakker man som om politikerene stjeler av ens lommebok, og går på byen for dem. Det rare er at det gjerne er de samme som skriker høyt hvis taket for egenandel for medisinutgifter går opp med noen kroner, prisen på en legetime øker, man ikke lenger får tilbud om jordmoroppfølging i svangerskapet eller at en rusavhengig får et for dårlig behandlingstilbud. Man kan selvsagt gå over til en USA-modell hvor man må bruke store summer på å forsikre seg i hodet og rumpa i tilfelle man skulle bli syk eller finne på å føde eller noe slikt, et samfunn som dreier seg om den sterkestes rett. Jeg er svært glad for å leve i Norge, og betaler gladelig for å få tilgang til det brede og gode velferdstilbudet vi faktisk har.

Gammel 29-05-08, 11:47   #164
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er heller den enorme økningen i inntjeningen de får pga høy oljepris ,jeg synes de kanskje burde dele med forbrukerne.

Synes "de" deler masse med meg, jeg, i all den grad jeg også er en del av "staten".

Feks. betalte "de" for ekstremt mange gratis oppfølgingstimer da jeg var gravid (i motsetning til min vennine i UK som nylig mistet sin førstefødte til termin, hadde meget lite symfysemål og aldri hadde levert en urinprøve en gang), og "de" dekket lønnen min 100 % da jeg ble syk.

"De" ga oss gratis velferd for flere hundre tusen kroner da gutten vår ble født prematur. "De" betalte lønn til mannen min 100 % da gutten vår ble syk så vi alle tre kunne være på sykehus, "de" betalte for mat og losji for oss foreldre så vi kunne være med gutten vår så mye vi ville.

Videre betalte "de" for at vi kunne være et helt år hjemme med barnet vårt etterpå, og jammen med sponser "de" ikke han med gratis lege og tannlege en rekke år fremover også!! Ikke bare det, men jammen meg skal han ikke også få gå gratis på skolen og på gratis universitet om han vil det også!!

Og i dag sitter jeg hjemme fordi "de" har gitt ham gratis vaksine så han er syk, og i den forbindelse har "de" laget loven slik at jeg får betalt lønn likevel.

Gammel 29-05-08, 11:47   #165
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

120 kr tur/retur?? Du bor i nabobyen min, gjør du ikke? Det koster 23 kr for voksne og 12 kr for et barn hver vei. Det blir 70 kr. Har du reisekonto (fungerer som klippekort) får du 25% rabatt.

.

Det koster 38 kr for voksne fra Sandnes til Hinna. 19 for barn. 3 soner.

Gammel 29-05-08, 12:32   #166
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Synes du sier mye fornuftig, bønna! Pikk til deg.

Er ikke det litt frekt, siden Bønna er ganske ny og alt? Kanskje du skulle starte med en vanlig prikk?

"De" er ganske greie, egentlig, det er ingen nød i Norge og folk har det veldig bra. Sånn i snitt.

Gammel 29-05-08, 12:48   #167
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke dumt, mtp nivået man diskuterer på. Jeg trekker meg fra diskusjoner det sekundet motparten tar diskusjonen ned på jei-er-smart-og-du-er-domm-nivået. Synes du sier mye fornuftig, bønna! Pikk til deg.

Det er stort sett berre FrP som ikkje innser samanhengar i samfunnsøkonomien. Til og med Høgre er samde i at ein ikkje kan pøse inn pengar i privatøkonomien. Eg synest det er like sjokkerande strutsementalitet å tru at det å senke skattar og avgifter bidreg til ein betre totaløkonomi som å benekte at klimaendringane skjer. Om du synest det er jei-er-smart-og-du-er-domm-nivå, så får du heller synest det.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 12:50   #168
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Synes "de" deler masse med meg, jeg, i all den grad jeg også er en del av "staten".

Feks. betalte "de" for ekstremt mange gratis oppfølgingstimer da jeg var gravid (i motsetning til min vennine i UK som nylig mistet sin førstefødte til termin, hadde meget lite symfysemål og aldri hadde levert en urinprøve en gang), og "de" dekket lønnen min 100 % da jeg ble syk.

"De" ga oss gratis velferd for flere hundre tusen kroner da gutten vår ble født prematur. "De" betalte lønn til mannen min 100 % da gutten vår ble syk så vi alle tre kunne være på sykehus, "de" betalte for mat og losji for oss foreldre så vi kunne være med gutten vår så mye vi ville.

Videre betalte "de" for at vi kunne være et helt år hjemme med barnet vårt etterpå, og jammen med sponser "de" ikke han med gratis lege og tannlege en rekke år fremover også!! Ikke bare det, men jammen meg skal han ikke også få gå gratis på skolen og på gratis universitet om han vil det også!!

Og i dag sitter jeg hjemme fordi "de" har gitt ham gratis vaksine så han er syk, og i den forbindelse har "de" laget loven slik at jeg får betalt lønn likevel.

Veldig godt innlegg!

Gammel 29-05-08, 12:51   #169
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det innlegget likte jeg også, slike innlegg får meg til å hoppe i taket av glede over å bo i Norge.

Gammel 29-05-08, 12:55   #170
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det innlegget likte jeg også, slike innlegg får meg til å hoppe i taket av glede over å bo i Norge.

Og dei minner meg på at eg betalar skatt med glede, og at avgiftene eg betalar til sjuande og sist er ei investering i min eigen kvardag.

Gammel 29-05-08, 12:58   #171
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja (til en viss grad, for jeg synes endel avgifter er helt idiotiske, feks. arveavgift og toll-grensen), men jeg er fornøyd med det meste her i landet, egentlig. Synes det er forferdelig å tenke på at mennesker i andre land må selge alt de eier fordi de får kreft.

Gammel 29-05-08, 13:39   #172
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Er ikke det litt frekt, siden Bønna er ganske ny og alt? Kanskje du skulle starte med en vanlig prikk? .

Tar imot begge deler jeg
Har vært på matkurs hos deg, så så nye er jeg ikke

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

"De" er ganske greie, egentlig, det er ingen nød i Norge og folk har det veldig bra. Sånn i snitt.

Det er sant. Vi har det ganske bra i Norge. Men distriktspolitikken?? Der er man jo helt avhengig av bilen. Ja; hus er billigere i distriktene; men hus er en engangsinvestering, (man betaler ned over mange år, ser det), men bilen er man er avhengig av hele livet hvis man bor sånn til.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 14:07   #173
Left
Passiv

Standard

Kollektivtilbudet enkelte steder har jo faktisk blitt dårligere, fordi dieselprisen er så høy, at selskapene ikke har råd til å opprettholde dagens rutenivå.

Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 14:53   #174
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns ikke vi har grunn til å klage på bensinprisene vi har nå.
Selvsagt er det kjipt å måtte ut med mer penger, men de aller fleste har råd til å betale den kronen eller to ekstra for bensinen sin. Vi må ikke glemme helheten i dette heller. Norge er ett bra land å bo i. Vi har masse skatter og avgifter, men dette er jo for å dekke utgiftene vi har fordi vi har ett veldig bra velferdstilbud! Hvis vi ser på strømprisene her i landet så sparer vi nok inn det vi taper i bensin bare der.

Når det gjelder kollektivtrafikk så vil nok den aldri bli optimal her til lands.
Vi bor i ett ganske stort land med lite folk, og i distriktene er det store avstander mellom husene. Men vi kan sette opp gode rutetilbud fra sentrale plasser inn til byene. Folk trenger ikke kjøre inn til byene. De kan ta bilen til nærmeste sentrale tog/busstasjon og ta tog/busse derfra. Jeg fatter ikke at folk orker å stå timesvis i kø hver eneste dag jeg. Hvis jeg først skal stå i kø vil jeg ha muligheten til å lese eller sove iallfall. Selv om vi ikke kan ta tog/buss fra dør til dør betyr jo ikke det at vi må droppe hele kollektivtrafikken!

Sist redigert av Blåbær : 29-05-08 kl 14:58.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 17:23   #175
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bønna: Kommentaren min om at det går fint an å være samfunnsøkonomisk engasjert selv om en synes matte og fysikk er mer interessant var faktisk helt seriøst ment. Jeg har alltid likt realfag best, noe utdannelsen min også viser rimelig tydelig, men det går faktisk an å ha to tanker i hodet på en gang, for ikke å si to interesser. Og når man går såpass hardt ut i en diskusjon som det du gjør, så må du vente at du får svar på tiltale. Personlig så er jeg forsiktig med å være bastant om temaer jeg selv vet jeg ikke har mye peiling på eller faglig interesse av.

Gammel 29-05-08, 17:37   #176
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

120 kr tur/retur?? Du bor i nabobyen min, gjør du ikke? Det koster 23 kr for voksne og 12 kr for et barn hver vei. Det blir 70 kr. Har du reisekonto (fungerer som klippekort) får du 25% rabatt.

Jeg reiste med buss i Stavanger i januar, og da betalte jeg rundt 30 kroner gjennom 1 sone. Det er 9 mil fra sentrum til der mine foreldre bor. Billigere å kjøre bilen frem og tilbake PLUSS parkeringen.

Gammel 29-05-08, 19:13   #177
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er stort sett berre FrP som ikkje innser samanhengar i samfunnsøkonomien. Til og med Høgre er samde i at ein ikkje kan pøse inn pengar i privatøkonomien. Eg synest det er like sjokkerande strutsementalitet å tru at det å senke skattar og avgifter bidreg til ein betre totaløkonomi som å benekte at klimaendringane skjer. Om du synest det er jei-er-smart-og-du-er-domm-nivå, så får du heller synest det.

Jeg skal være enig i at syting og klaging ikke lønner seg, og jeg (m.fl.) har strengt tatt aldri nevnt noe om at avgiftene bør reduseres, men jeg kaster meg lett inn i diskusjonen bare-å-parkere-bilen-og-ta-sykkelen-fatt, eller høye-avgifter-er-miljøvennlige-TM, da svært mange er avhengige av bilen for å komme seg til jobb, skole, barnehage og butikk og jeg registrerer hvor vanskelig det kan bli da de fleste kommer til å fortsette å kjøre bil, men stigningen kommer til å ramme de med dårlig økonomi knallhardt. Så jeg synes det er søkt å umiddelbart trekke konklusjoner, kaste FRP inn på banen og beskylde meddebattantene for å være lite samfunnsinteresserte. :tar det personlig:

Gammel 29-05-08, 19:26   #178
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Så jeg synes det er søkt å umiddelbart trekke konklusjoner, kaste FRP inn på banen og beskylde meddebattantene for å være lite samfunnsinteresserte. :tar det personlig:

Eg har aldri sagt at det berre er å parkere bilen og ta sykkelen fatt. Eg er fullstendig klar over at mange treng å bruke bilen ein del, men eg fastheld likevel at:
A) For dei aller fleste så utgjer dei auka bensinprisane så lite av det totale månadsbudsjettet at det er ein vits å henge seg opp i det.
B) Dei aller fleste kan revurdere bilbruken sin, og kutte på ein del av den. Meir logistisk bruk og å gå dit ein kan er glimrande tiltak. Småkjøring sluker mest bensin.

Eg veit at du verken er dum eller lite samfunnsinteressert. Tvert imot. Men eg meiner likevel at dei som agiterer for å kutte skatter og avgifter (noko eg ikkje kan hugse å ha sett deg gjere?) utan å tenke på dei samfunsmessige konsekvensane av det minner mistenkeleg om FrP-strutsementalitet.

Gammel 29-05-08, 20:06   #179
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nemi80, her.

Skaff meg ein jobb der eg tjener såpass at eg har råd til 3 barnehage plasser. Det koster meg 6000,- i måneden

Huh?? De fleste jobber betaler vel mer enn 6000,- i mnd?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-08, 20:08   #180
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men se på debatten, den deler seg i to leire.
De som bruke bilen i det daglige er mot økt bensinpriser, de som ikke er avhengi snakker om at "dette utgjør så lite" eller "det er viktigere ting". Man kan ikke alltid sette den ene debatten opp mot den andre, det finnes omtrent alltid viktigere ting, men det betyr ikke at man kan forsøke å gjøre noe med de som ligger en nærmest.

Hvor tar dere regnestykket deres fra, hva baserer dere utsagnene på? Statistikk? Det blir bare tall som ikke betyr noe for den enkelte familie. Det er derfor folk fyrer seg opp.

Jeg tror faktisk politikerene kunne svart på mye mer beroligene måter. Det hadde vært langt bedre å feks si at de forstår at dette kan bli tøft for noen, gjerne sammen med andre ting som blir dyrere, eller at "oljeprisene gir uventet et utslag i bensinprisene". "Vi følger nøye med på utviklingen, og vil hjelpe de som blir hardest rammet" Istedet velger de å blåse det av med fjas om prosenter og statistikk, der sikkert folk uten bil og midt i byen også er tatt med i regnestykket. Det er slettes ikke sikkert de hadde trengt å faktisk gjøre noe, men forsøk å føle litt på bekymringen "folk flest" har. Ha litt empati og tolke det sinne som bobler opp. (Det skremmer meg faktisk litt)

Det er tull at dette er småpenger for alle, for mange er det store penger det er snakk om. Endel følte nok at 12 kr literen alt var ganske mye, så snakker man om 17, 18 og til og med 20 kroner.
Mange i de store østlandsområdene får et bompengeøkning på 350 % på toppen, sammen med renta. Det er fortsatt ikke gratis å få seg hus selv om man flytter ut av Oslo.
Som Maxi fint påpekte i et av de første innleggene er det summen mange bekymrer seg for. Bensinprisen er bare den berømmlige tua tror jeg. Summen av alt sammen blir mye for hver enkelt husholdning. Mange vil måtte omstille seg, det kan være både tøft og vanskelig. Det gjør det ikke enklere å få høre at det er småtteri hele tiden, det skaper bare enda mer aggresjon og misnøye. Jeg frykter hvor det vil ende politisk.

Jeg fatter ikke at politikerene ikke ser muligheten til å berolige folket litt, det blir så riktig det Skremmeren sier at enkelte utsagn skaper bare mer avstand.

Sist redigert av emm : 29-05-08 kl 20:18.
emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.