Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan forholder du deg til organdonasjon?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-08, 11:09   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hvor får man tak i donorkort?

Det enkleste er å skrive det ut selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:17   #42
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

* Har du vurdert om dette er noe du vil gjøre?
* Har du tatt ett ja/nei standpunkt?
* Har du gitt bekjed til dine nærmeste om dine tanker rundt dette?
* Hvis du ønsker å være donor, har du noen begrensninger i forhold til hvilke organer du vil beholde. Eller ønsker du at de skal bruke det de kan bruke, uavhengig om det er innvendige organer eller synlige ytre organer (øyne, hud osv)

Jeg har vurdert det, og kommet til at jeg ikke vil være donor. Unntaket er dersom jeg f.eks. kan gi en nyre mens jeg fortsatt er i live. Men etter min død er det ikke aktuelt å donere organer.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:20   #43
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg har vurdert det, og kommet til at jeg ikke vil være donor. Unntaket er dersom jeg f.eks. kan gi en nyre mens jeg fortsatt er i live. Men etter min død er det ikke aktuelt å donere organer.

Hvordan stiller du deg da til å eventuelt ta imot organer?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:25   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Ellers sier era mye bra, og jeg tenker at barn er unntaket her, det er ikke det man tenker på når man akkurat har mistet barnet sitt.

Helt enig, men samtidig sitter det folk med dødssyke små barn som faktisk dør i kø mens de venter på nye organer, og for dem å vite at folk heller vil la organene gå til spille fordi det er for tøft å donere dem bort når barnet allikevel er dødt ... Jeg forstår så inderlig godt begge sider, det er en uutholdelig situasjon. Men jeg prøver å tenke så godt jeg kan på at jeg i løpet av et halvt sekund ville ha tatt imot organer til mitt eget barn, og da bør det også gå andre veien. Men det er ikke lett, jeg håper jeg aldri trenger å ta stilling til det.

Gammel 09-09-08, 11:25   #45
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvordan stiller du deg da til å eventuelt ta imot organer?

Saken er den at mine aller nærmeste (særlig mannen) absolutt ikke hadde ønsket at noen skulle "partert" meg etter min død. Fordi dette ville blitt svært vanskelig for han vil jeg ikke si ja til å donere organer. Det handler om følelser, sorgreaksjoner - ikke om det rent praktiske.

Jeg hadde gjerne tatt i mot organer. Tror jeg.

Gammel 09-09-08, 11:28   #46
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Dette har vi alle i familien tenkt nøye over for lenge siden og det er en selvfølge for oss å donere evnt organer bort.
Vi opplevde selv å være i den situasjon at vi ble spurt om organdonasjon da en nær yngre slektning omkom i ei ulykke. Det er faktisk en trøst i det å vite at han vi var så glad i har gitt livet videre til flere mennesker.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:30   #47
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Både jeg og mannen har donorkort i lommeboka, og det er en selvfølge for oss at det gjelder barna også.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:31   #48
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stiller meg selvsagt fullt og helt til disposisjon som organdonor, og de kan ta hva de vil av organer. Mannen min og jeg har helt sammenfallende tanker om og syn på dette.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:35   #49
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Saken er den at mine aller nærmeste (særlig mannen) absolutt ikke hadde ønsket at noen skulle "partert" meg etter min død. Fordi dette ville blitt svært vanskelig for han vil jeg ikke si ja til å donere organer. Det handler om følelser, sorgreaksjoner - ikke om det rent praktiske.

Jeg hadde gjerne tatt i mot organer. Tror jeg.

Jeg klarer ikke helt å skjønne dette jeg. Man vil svært gjerne ta imot andres organer men vil selv ikke gi.

Jeg liker ikke ordet partert men ja organene taes ut men det gjøres på en svært human og respektfull måte.
Ellers kan man faktisk risikere å bli obdusert, partert om du vil selv om en ikke gir bort sine organer. F.eks hvor dødsårsaken ikke er sikker eller av andre årsaker. Har selv vært tilstede ved en obduksjon.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:37   #50
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg ønsker å være donor, og jeg har gitt beskjed om dette til mine nærmeste. De kan ta alt som brukes kan.

Jeg har også skrevet ut donorkort, men når jeg tenker meg om, lå det i en lommebok jeg ble frastjålet, så det kan jeg jo gjøre om igjen...

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 11:39   #51
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man skal selvsagt respektere andres syn på død, sorg og ja, det meste. Men dersom jeg hadde syntes det var så vanskelig å tenke på at mine avdøde slektninger ble obdusert og lignende at jeg ikke ville donere av den grunn, hadde jeg nok jobbet endel med dette for å bli kvitt slike tanker. Donasjon er såpass viktig, synes jeg, at mine følerier rundt død og organer bør bli litt nedprioritert. Synes JEG, jeg skjønner jo at dette er et vanskelig tema og vil jo helst ikke støte noen.

Gammel 09-09-08, 12:58   #52
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Helt enig, men samtidig sitter det folk med dødssyke små barn som faktisk dør i kø mens de venter på nye organer, og for dem å vite at folk heller vil la organene gå til spille fordi det er for tøft å donere dem bort når barnet allikevel er dødt ... Jeg forstår så inderlig godt begge sider, det er en uutholdelig situasjon. Men jeg prøver å tenke så godt jeg kan på at jeg i løpet av et halvt sekund ville ha tatt imot organer til mitt eget barn, og da bør det også gå andre veien. Men det er ikke lett, jeg håper jeg aldri trenger å ta stilling til det.

Ja, og slik tenker jeg også nå.
Men jeg vet hvordan man tenker når man akkurat har mistet et barn også, så derfor tør jeg ikke å være sikker på hva jeg hadde gjort i den situasjonen (organdonasjon var ikke aktuelt pga. sykdom når vi mistet vårt ene barn). Man kan håpe at man hadde sett fornuftig på ting, men.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 13:00   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Samme her, egentlig. Jeg prøver å sette meg inn i situasjonen, men ser bare for meg at jeg helst ville ha sittet med barnet i armene til det ikke var mer igjen av det, ingen skulle fått tatt det fra meg. Nei huff, jeg orker ikke å tenke på det!

Gammel 09-09-08, 13:05   #54
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Vi har prata gjennom det, og går med organdonorkort i lommeboka begge to, og har informert våre foreldre og søsken om dette. Vi er også enige om at hvis vi noen gang blir spurt som pårørende og må ta avgjørelsen om noen av våre nære, vil vi si ja.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 13:35   #55
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi alle tatt diskusjonen - og vi er alle for organdonasjon.

Sånn egentlig ønsker jeg aller helst at organene mine skal redde liv og ikke brukes til legestudenter som skal tulle og tøyse meg kroppsdelene mine - men i og med at dette også er viktig for læringen, så er jeg vel åpen for å brukes i forsknings- og undervisningsøyemed også. såvidt...

Gammel 09-09-08, 14:21   #56
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

* Har du vurdert om dette er noe du vil gjøre? Ja

* Har du tatt ett ja/nei standpunkt? Ja, og det er bare å bruke det som brukes kan.

* Har du gitt bekjed til dine nærmeste om dine tanker rundt dette? Jeg har sagt det til mannen ved en anledning, men jeg bør kanskje si det igjen tror jeg. Og skaffe meg donorkort, og også si ifra til mamma og pappa.

* Hvis du ønsker å være donor, har du noen begrensninger i forhold til hvilke organer du vil beholde. Eller ønsker du at de skal bruke det de kan bruke, uavhengig om det er innvendige organer eller synlige ytre organer (øyne, hud osv)? Det er bare å bruke det som brukes kan, jeg er jo død uansett.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 14:55   #57
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelle, her.

Jeg klarer ikke helt å skjønne dette jeg. Man vil svært gjerne ta imot andres organer men vil selv ikke gi.

Jeg liker ikke ordet partert men ja organene taes ut men det gjøres på en svært human og respektfull måte.
Ellers kan man faktisk risikere å bli obdusert, partert om du vil selv om en ikke gir bort sine organer. F.eks hvor dødsårsaken ikke er sikker eller av andre årsaker. Har selv vært tilstede ved en obduksjon.

"Svært gjerne" var nå ditt uttrykk, da.

Slik jeg ser det, etter min død er det ikke hensynet til meg som veier tyngst, men hensynet til mine etterlatte. Min mann orker ikke tanken på organdonasjon. Enkelt og greit.

Gammel 09-09-08, 14:58   #58
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Man skal selvsagt respektere andres syn på død, sorg og ja, det meste. Men dersom jeg hadde syntes det var så vanskelig å tenke på at mine avdøde slektninger ble obdusert og lignende at jeg ikke ville donere av den grunn, hadde jeg nok jobbet endel med dette for å bli kvitt slike tanker. Donasjon er såpass viktig, synes jeg, at mine følerier rundt død og organer bør bli litt nedprioritert. Synes JEG, jeg skjønner jo at dette er et vanskelig tema og vil jo helst ikke støte noen.

Obduksjon har som formål å avgjøre dødsårsak, jeg syns derfor ikke at det er sammenlignbart med det å faktisk fjerne deler av kroppen til den avdøde.

Jeg er litt sånn... jeg kunne godt donert bort mine egne organer, men vet jeg ville kviet meg for å si ja hvis det gjaldt mannen eller barna. Og jeg vet at mannen også har det sånn. Vi har diskutert organdonasjon, og han er krystallklar: ikke aktuelt.

Jeg syns ikke man skal forlange at folk skal nedprioritere sine følelser rundt død og organer. Alle har sin måte å komme igjennom sorg på, og det må man bare respektere.

Gammel 09-09-08, 16:01   #59
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke man skal forlange at folk skal nedprioritere sine følelser rundt død og organer. Alle har sin måte å komme igjennom sorg på, og det må man bare respektere.

Veldig enig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 16:13   #60
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tatt et standpunkt, og jeg har informert mine nærmeste. Jeg ønsker å donere bort de organer som er brukanes. Her i Norge tar de vel bare indre organer, gjør de ikke? Hjerte, lunger, lever, nyrer og en til? Men er det noen som trenger hud eller øyne, så for all del.

Men jeg ønsker ikke å donere kroppen min til forskning.

Mannen mener det samme som meg. Vi er vel også enige om at våre barns organer kan doneres bort, men jeg merker at jeg jobber litt med den følelsen. Barna mine! Men det er andre små håpefulle som har mer bruk for Maias hjerte om hun skulle være så uheldig å falle fra i ung alder

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:55.