|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Det er fint om du gir dine nærmeste beskjed og et donorkort er jo en klar indikasjon på hva du vil, men det er nå engang sånn at det er dine foreldre eller din mann/ kone, barn- avhengi av alder/sivilstatus som tar den avgjørelsen etter du er ærklært hjernedød( skannet to ganger med minimum en times mellomrom uten sirkulasjon i hjernen.) |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?
Det er klart det er en direkte egoistisk handling å avstå fra donasjon, synes jeg. Ikke dermed sagt at jeg ikke mener man er i sin fulle rett til å være egoistisk når man akkurat har mistet et barn. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Ekvilist
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Ja, et reservasjonssystem vil gjøre det enklere. Da blir man tvunget til å ta et standpunkt i forkant. Jeg mener også at det er en egoistisk handling å si nei til donasjon sånn egentlig altså, men jeg kan klare å sette meg inn i at man i en krisesituasjon vil ha ambivalente følelser i forhold til hvordan kroppen til den avdøde håndteres. Jeg husker blant annet avgjørelsen kremere/ikke-kremere etter at pappa døde, at det føltes veldig sjokkartet og rart å sitte å vurdere sånne ting når jeg snakket med ham på telefonen kvelden før liksom.
|
|
|
#24 |
|
Bedreviter
|
I dagens donorlovgiving er det faktisk avdøde selv som "bestemmer". Hvis avdøde har sagt at h*n ønsker å donere, kan helsevesenet bruke avdødes organer uten samtykke fra de pårørende. Jeg er klar over at det ikke praktiseres slik i dag, men det er altså ikke i det hele tatt et langt skritt å ta, lovmessig. Sist redigert av Teofelia : 09-09-08 kl 00:50. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Dersom jeg skulle falle fra ved en ulykke, håper jeg at så mye som mulig av organene mine kan brukes. Det samme gjelder for mannen og barna. Så håper jeg at vi aldri, aldri får behov for å teste dette i praksis...
|
|
|
#27 |
|
Tåler regn
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg har donorkkort i lommeboken min, og har informert min mann om det. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg vil bare si at å kalle det egoistisk å si nei blir feil, for man er i sjokk selv om dødsfallet er ventet. Og å sitte med sitt barns døde kropp og ta stilling til om man skal fjerne organer eller ikke og da si nei har ingenting med egoisme å gjøre. Sist redigert av era : 09-09-08 kl 01:55. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg har tatt standpunkt til dette for mange år siden, og jeg vil donere bort alt de kan bruke, det samme vil alle i nærmeste familie og vennene våre. Og vi er jo da gjensidig informert om hverandres standpunkt.
|
|
|
#32 |
|
Passiv
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg er bærer av donorkort og har vært det en god lang stund. Alle mine er orientert om saken og de respekterer mitt valg. Når den tid kommer skal det som kan brukes, bli brukt og skulle det være nok igjen går det til studentene før jeg kremeres. |
|
|
|
#33 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg gikk med donorkort i lommeboka fra midt på åttitallet når jeg studerte i England. Fyllte ut et norskt kort når de kom, men hvor i all verden er det? |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Off the map.
|
Ja det tror jeg. En bekjent av meg døde i trafikkulykke, men de holdt hjertet i gang da han skulle donere organer.
|
|
|
#35 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg har sagt fra til mine nærmeste. Når det gjelder barna mine blir det straks vanskeligere. era sier mye klokt, synes jeg. Sist redigert av Skremmern : 09-09-08 kl 10:54. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
ctrl+z
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Dette har vi et bevisst forhold til i denne familien. Etter å ha sett svoger slite i organkø i årevis, har vi for lengst tatt et standpunkt.
|
|
|
#37 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg er helt klar på at jeg gjerne vil være organdonor, hvis uhellet først er ute. Dette har jeg informert klart og tydelig til alle i min nærmeste familie.
|
|
|
|
#38 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Ja, jeg vil være donor om det blir aktuelt.
|
|
|
#39 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2008
![]() |
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg har tatt et standpunkt og ønsker å donere. |
|
|
|
![]() |
|
|