|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?
Det enkleste er å skrive det ut selv. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ustabil
|
Jeg har vurdert det, og kommet til at jeg ikke vil være donor. Unntaket er dersom jeg f.eks. kan gi en nyre mens jeg fortsatt er i live. Men etter min død er det ikke aktuelt å donere organer. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Bedreviter
|
Hvordan stiller du deg da til å eventuelt ta imot organer? |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Re: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?
Helt enig, men samtidig sitter det folk med dødssyke små barn som faktisk dør i kø mens de venter på nye organer, og for dem å vite at folk heller vil la organene gå til spille fordi det er for tøft å donere dem bort når barnet allikevel er dødt ... Jeg forstår så inderlig godt begge sider, det er en uutholdelig situasjon. Men jeg prøver å tenke så godt jeg kan på at jeg i løpet av et halvt sekund ville ha tatt imot organer til mitt eget barn, og da bør det også gå andre veien. Men det er ikke lett, jeg håper jeg aldri trenger å ta stilling til det.
|
|
|
#45 |
|
Ustabil
|
Saken er den at mine aller nærmeste (særlig mannen) absolutt ikke hadde ønsket at noen skulle "partert" meg etter min død. Fordi dette ville blitt svært vanskelig for han vil jeg ikke si ja til å donere organer. Det handler om følelser, sorgreaksjoner - ikke om det rent praktiske. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
X First Lady
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Dette har vi alle i familien tenkt nøye over for lenge siden og det er en selvfølge for oss å donere evnt organer bort. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Både jeg og mannen har donorkort i lommeboka, og det er en selvfølge for oss at det gjelder barna også.
|
|
|
|
#48 |
|
Borte
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg stiller meg selvsagt fullt og helt til disposisjon som organdonor, og de kan ta hva de vil av organer. Mannen min og jeg har helt sammenfallende tanker om og syn på dette.
|
|
|
#49 |
|
X First Lady
Jeg klarer ikke helt å skjønne dette jeg. Man vil svært gjerne ta imot andres organer men vil selv ikke gi. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Ja, jeg ønsker å være donor, og jeg har gitt beskjed om dette til mine nærmeste. De kan ta alt som brukes kan.
|
|
|
|
#51 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Man skal selvsagt respektere andres syn på død, sorg og ja, det meste. Men dersom jeg hadde syntes det var så vanskelig å tenke på at mine avdøde slektninger ble obdusert og lignende at jeg ikke ville donere av den grunn, hadde jeg nok jobbet endel med dette for å bli kvitt slike tanker. Donasjon er såpass viktig, synes jeg, at mine følerier rundt død og organer bør bli litt nedprioritert. Synes JEG, jeg skjønner jo at dette er et vanskelig tema og vil jo helst ikke støte noen.
|
|
|
#52 |
|
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Re: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?
Ja, og slik tenker jeg også nå.
|
|
|
#53 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Samme her, egentlig. Jeg prøver å sette meg inn i situasjonen, men ser bare for meg at jeg helst ville ha sittet med barnet i armene til det ikke var mer igjen av det, ingen skulle fått tatt det fra meg. Nei huff, jeg orker ikke å tenke på det!
|
|
|
#54 |
|
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Vi har prata gjennom det, og går med organdonorkort i lommeboka begge to, og har informert våre foreldre og søsken om dette. Vi er også enige om at hvis vi noen gang blir spurt som pårørende og må ta avgjørelsen om noen av våre nære, vil vi si ja.
|
|
|
#55 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Her har vi alle tatt diskusjonen - og vi er alle for organdonasjon.
|
|
|
#56 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?* Har du vurdert om dette er noe du vil gjøre? Ja |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Ustabil
|
"Svært gjerne" var nå ditt uttrykk, da. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Ustabil
|
Obduksjon har som formål å avgjøre dødsårsak, jeg syns derfor ikke at det er sammenlignbart med det å faktisk fjerne deler av kroppen til den avdøde. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Hvordan forholder du deg til organdonasjon?Jeg har tatt et standpunkt, og jeg har informert mine nærmeste. Jeg ønsker å donere bort de organer som er brukanes. Her i Norge tar de vel bare indre organer, gjør de ikke? Hjerte, lunger, lever, nyrer og en til? Men er det noen som trenger hud eller øyne, så for all del.
|
![]() |
|
|