|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
Glamorøs
|
Sv: Politi med hijab?
Åja, nå ser jeg det, haha! Men for å være et djevelsyrkersymbol så må det altså være opp ned, med to tagger opp, ikke slik som det der.
|
|
|
#202 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg er helt på linje med glitterchick og Sitron. Jeg ser virkelig ikke problemet. |
|
|
|
#203 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå står jo pentagramet "riktig" og det er slik det ble mest brukt i mange kulturer; egyptisk, jødisk, arbabisk, norsk (!) etc.... Vanskelig med religiøse (og matematiske) symboler gitt! Kan bety (og ikke bety) så mye forskjellig.
|
|
|
#204 |
|
Yes, we can!!
|
Bruken har økt voldsomt de siste årene. Også i Bosnia. Der så man knapt kvinner i hijab for 15 år siden. Nå er det svært utbredt.
|
|
|
#205 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Politi med hijab?Er det ingen som ser problemet med hijab? Hva det står for. Jeg er generelt motstander av at religiøse skikker/symboler etc som fremmer kvinneundertrykking skal åpnes for, der det ikke har vært naturlig før. At hijab skal sørge for at kvinnen ikke ses på som en seksuelt objekt er så våsete og bakstreversk, på lik linje med at man skulle opprettholdt at kvinnen ikke skal ytre seg i forsamlingen i kristen sammenheng.
|
|
|
#206 |
|
Ringskrømt
|
Huh?
For å ta dette med nøytalitet litt videre. En offentlig tjenesteperson, og spesielt en offentlig tjenesteperson med tilgang til så vide maktmidler som en polititjenesteperson, skal representere den norske staten på en nøytral og uhildet måte. Det skal ikke være mulig å så tvil om tjenestepersonens habilitet eller lojalitet under utføring av tjenesteoppgaver, så jeg mener det blir feil om denne personen signaliserer tilhørighet til noe annet enn det myndighetsorganet denne tilhører. |
|
|
|
|
|
#207 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#208 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg synes en lærer i størst mulig grad bør unngå å flagge sin religiøse (eller politiske)overbevisning i jobbsammenheng. Likevel ser jeg på det som mer problematisk hvis RLE-læreren går med hijab, enn hvis mattelæreren gjør det. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
er grønn og fin.
|
Ha en lærer har på seg av klær eller annet er meg egentlig knekkende likegyldig. Det er hvordan personen gjør jobben som lærer som er viktig.
|
|
|
#211 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Politi med hijab?Slenger meg på det høh-et. Jeg ser virkelig ikke problemet, poenget er hvordan jobben gjøres, ikke personlig tro. Problemet er kun når troen påvirker hva barna får høre og jeg vil påstå at det er langt større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker ungene enn en muslimfanatiker.
|
|
|
#212 |
|
Passiv
|
Sv: Politi med hijab?Jeg høh-er med. Kan ikke en muslim som bruker hijab undervise like godt i RL som f.eks en kristen? Det går vel an å ha like stor respekt for andres religion fordi om man er muslim, og viser det? Det blir ikke noe annnerledes enn om en kristen skulle hatt på seg et smykke med kors? |
|
|
|
#213 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Politi med hijab?Jeg må høh-e litt jeg også. Om man tror er jo det noe man har med seg uansett om man har hijab eller kors på seg. Jeg vil tro at det ikke gjør den store forskjellen i forhold til undervisninga og innholdet i denne.
|
|
|
|
#214 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Politi med hijab?Jeg er jo selv RLE-lærer (blant annet) og hadde blitt provosert dersom jeg ikke fikk undervise i hijab, hvis jeg skulle ønske det. |
|
|
|
|
|
#215 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Politi med hijab?Dere som mener det er greit med religiøse symboler, er det greit også med politiske og andre symboler/ting? Partimerker, fotballskjerf, "Boikott Israel"-buttons, "I love Israel"-buttons, alle mulige buttons? Hakekors for den saks skyld? |
|
|
|
|
|
#216 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Politi med hijab?Tja, som lærer synes jeg noe av dette er greit, men ikke alt. |
|
|
|
|
|
#217 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Politi med hijab?Sitat:
|
|
|
#218 |
|
-
Nå er det en, åpenbar og trivielt observert, kjensgjerning at det fins en god del personer i Norge som er av den oppfatning at politifolk flest er rasister; denne oppfatning deles blant annet, etter eget utsagn, av en tidligere norsk justisminister. For de som har en slik oppfatning er det altså rimelig å anta at dagens politiuniform signaliserer tilhørighet til noe annet enn det som er uttalt politikk for myndighetsorganet den uniformerte tilhører på enkelte områder. Kan det tenkes at at å ha en uniformsinstruks som også omfatter godkjent hijab eller turban, om ikke annet, kunne redusere andelen i befolkningen som har en slik oppfatning, og på den måten faktisk gjøre det enklere for politiet å gjøre jobben sin? Kan det tenkes at dette, direkte og indirekte, kunne bidra til en mer hetrogen rekruttering av polititjenestemen, som, dersom de som antar at politifolk flest er rasister skulle ha rett, på sikt faktisk kunne bidra til å redusere dette problemet, dersom det eksisterer, internt i politiet også? |
|
|
|
![]() |
|
|