Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-09, 21:16   #201
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Det var bilde av et pentagram (eller Salomos stjerne), ikke en Davidstjerne...

Åja, nå ser jeg det, haha! Men for å være et djevelsyrkersymbol så må det altså være opp ned, med to tagger opp, ikke slik som det der.

Og nei, det hadde heller ikke gjort meg noe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 21:20   #202
Left
Passiv

Standard

Jeg er helt på linje med glitterchick og Sitron. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 21:22   #203
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Åja, nå ser jeg det, haha! Men for å være et djevelsyrkersymbol så må det altså være opp ned, med to tagger opp, ikke slik som det der.

Nå står jo pentagramet "riktig" og det er slik det ble mest brukt i mange kulturer; egyptisk, jødisk, arbabisk, norsk (!) etc.... Vanskelig med religiøse (og matematiske) symboler gitt! Kan bety (og ikke bety) så mye forskjellig.

Gammel 05-02-09, 21:28   #204
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hijab og andre hodeplagg brukt i den muslimske verden har vært brukt i lange tider og vært brukt også av ganske unge kvinner. Hvordan det har vært brukt varierer fra kultur til kultur. Også mennesker fra andre religioner i samme kultur har brukt tilsvarende hodeplagg (eks. koptiske kristne kvinner bruker hodeplagg i stor grad). I noen kulturer har det vært mindre brukt. Jeg har bosniske muslimske venner som ikke har brukt hijab annet enn i moske. I Norge er det utstrakt bruk av hijab i en del muslimske miljøer. Det å bo i en kultur hvor man ikke er i majoritet gir ofte en økt religiøs og kulturell bevissthet. Som symbol på islam kan derfor dette ha større betydning her enn i f.eks. Bosnia. At islam har lover om tildekning for kvinner er et faktum, men hvor sterkt hodeplagget som symbol er blir avhengig av kulturen. Jeg tror at dess flere hindringer og jo mer privatisert samfunnet ønsker religion jo større og sterkere symboleffekt blir det ut av slike ting. Det kan ha en bieffekt som en del privatreligiøse forkjempere ikke blir glad for.

Bruken har økt voldsomt de siste årene. Også i Bosnia. Der så man knapt kvinner i hijab for 15 år siden. Nå er det svært utbredt.

Gammel 05-02-09, 21:30   #205
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Er det ingen som ser problemet med hijab? Hva det står for. Jeg er generelt motstander av at religiøse skikker/symboler etc som fremmer kvinneundertrykking skal åpnes for, der det ikke har vært naturlig før. At hijab skal sørge for at kvinnen ikke ses på som en seksuelt objekt er så våsete og bakstreversk, på lik linje med at man skulle opprettholdt at kvinnen ikke skal ytre seg i forsamlingen i kristen sammenheng.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-09, 23:16   #206
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Viktig å holde stat og religion skilt? Si meg, har du ikke barn i skolen?

Huh?

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg er helt på linje med glitterchick og Sitron. Jeg ser virkelig ikke problemet.

For å ta dette med nøytalitet litt videre. En offentlig tjenesteperson, og spesielt en offentlig tjenesteperson med tilgang til så vide maktmidler som en polititjenesteperson, skal representere den norske staten på en nøytral og uhildet måte. Det skal ikke være mulig å så tvil om tjenestepersonens habilitet eller lojalitet under utføring av tjenesteoppgaver, så jeg mener det blir feil om denne personen signaliserer tilhørighet til noe annet enn det myndighetsorganet denne tilhører.

Det er heller ikke slik at det er en menneskerett å kunne ta en spesiell utdannelse eller jobbe innenfor et spesielt yrke. Alle yrkesgrupper stiller krav til sine arbeidstagere, og frem til nå har det ikke vært anledning til å bære hijab til politiuniformen.
For politiet stilles det strenge krav til fysisk og psykisk form, det stilles krav til studiekompetanse og karakterer, førerkort, plettfri vandel osv. Slik jeg ser det er bruk av hijab en individuell avgjørelse som en person tar, men da må også denne personen være forberedt på å ta konsekvensen av denne avgjørelsen hvis han eller hun ikke er i stand til å legge fra seg hijaben hjemme.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 08:02   #207
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Det var bilde av et pentagram (eller Salomos stjerne), ikke en Davidstjerne...

Det var det som var meningen,ja. Jeg hadde lurt litt hvis læreren til barna mine gikk med et satanistisk symbol rundt halsen, men så er jeg jo også en fordømmende og intolerant person. Full av fremmedfrykt.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

For å ta dette med nøytalitet litt videre. En offentlig tjenesteperson, og spesielt en offentlig tjenesteperson med tilgang til så vide maktmidler som en polititjenesteperson, skal representere den norske staten på en nøytral og uhildet måte. Det skal ikke være mulig å så tvil om tjenestepersonens habilitet eller lojalitet under utføring av tjenesteoppgaver, så jeg mener det blir feil om denne personen signaliserer tilhørighet til noe annet enn det myndighetsorganet denne tilhører.

Det er heller ikke slik at det er en menneskerett å kunne ta en spesiell utdannelse eller jobbe innenfor et spesielt yrke. Alle yrkesgrupper stiller krav til sine arbeidstagere, og frem til nå har det ikke vært anledning til å bære hijab til politiuniformen.
For politiet stilles det strenge krav til fysisk og psykisk form, det stilles krav til studiekompetanse og karakterer, førerkort, plettfri vandel osv. Slik jeg ser det er bruk av hijab en individuell avgjørelse som en person tar, men da må også denne personen være forberedt på å ta konsekvensen av denne avgjørelsen hvis han eller hun ikke er i stand til å legge fra seg hijaben hjemme.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 08:06   #208
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Rine, hva synes du er greit og ikke greit at en lærer kler seg i på jobb? Og dere andre også, forresten. :interessert:

Jeg synes en lærer i størst mulig grad bør unngå å flagge sin religiøse (eller politiske)overbevisning i jobbsammenheng. Likevel ser jeg på det som mer problematisk hvis RLE-læreren går med hijab, enn hvis mattelæreren gjør det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:33   #209
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Rine, hva synes du er greit og ikke greit at en lærer kler seg i på jobb? Og dere andre også, forresten. :interessert:

Ha en lærer har på seg av klær eller annet er meg egentlig knekkende likegyldig. Det er hvordan personen gjør jobben som lærer som er viktig.
Det samme gjelder politi med eller uten hijab.
Faremomentet ved bruk av hijab er en ting, men ha søren gjør det om en person har en uniformhijab egentlig?
Det er jo hvordan personen er inne i hue som er viktig, ikke ha som er utenpå.
Det er jo endel politi som er sivilt kledd også, ha med de?

Gammel 06-02-09, 09:46   #210
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Likevel ser jeg på det som mer problematisk hvis RLE-læreren går med hijab, enn hvis mattelæreren gjør det.

Høh? Mener du det?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 09:49   #211
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slenger meg på det høh-et. Jeg ser virkelig ikke problemet, poenget er hvordan jobben gjøres, ikke personlig tro. Problemet er kun når troen påvirker hva barna får høre og jeg vil påstå at det er langt større sjanse for at en kristenfanatiker påvirker ungene enn en muslimfanatiker.

Gammel 06-02-09, 10:04   #212
Left
Passiv

Standard

Jeg høh-er med. Kan ikke en muslim som bruker hijab undervise like godt i RL som f.eks en kristen? Det går vel an å ha like stor respekt for andres religion fordi om man er muslim, og viser det? Det blir ikke noe annnerledes enn om en kristen skulle hatt på seg et smykke med kors?

Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:18   #213
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg må høh-e litt jeg også. Om man tror er jo det noe man har med seg uansett om man har hijab eller kors på seg. Jeg vil tro at det ikke gjør den store forskjellen i forhold til undervisninga og innholdet i denne.

Gammel 06-02-09, 10:19   #214
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jo selv RLE-lærer (blant annet) og hadde blitt provosert dersom jeg ikke fikk undervise i hijab, hvis jeg skulle ønske det.

Gammel 06-02-09, 10:30   #215
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Dere som mener det er greit med religiøse symboler, er det greit også med politiske og andre symboler/ting? Partimerker, fotballskjerf, "Boikott Israel"-buttons, "I love Israel"-buttons, alle mulige buttons? Hakekors for den saks skyld?
Eller er det bare religiøse ting dere synes er greit?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:33   #216
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Tja, som lærer synes jeg noe av dette er greit, men ikke alt.

Det spiller imidlertid ingen rolle for mitt hijab-standpunkt, all den tid jeg ikke ser en hijab først og fremst som et symbol for å markere religiøst standpunkt, men mer et plagg av nødvendighet for de som bærer det.

Gammel 06-02-09, 10:38   #217
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:
Den tidligere filosofiprofessoren Gunnar Skirbekk er sterkt bekymret over Politidirektoratets anbefaling om at religiøse hodeplagg kan bli en del av politiuniformen.
– Poenget med å bære en uniform som representant for en statlig instans som driver med legitim utøvelse av makt, er nettopp at alle personlige oppfatninger eller holdninger må legges til side, sier Skirbekk til Klassekampen.
Han mener det er naturlig at politiet skal speile befolkningen for øvrig, og at det skal være bred rekruttering både når det gjelder klasse, religion og etnisitet.
– Men dersom personen ikke skjønner at en må legge private og gruppemessige markører til side, er vedkommende ikke klare for å rekrutteres til politiyrket, sier Skirbekk.
Han mener det særlig i disse dager er viktig at politiet er nøytralt, når så mange konflikter oppstår rundt religion og religiøs symbolikk.
– Hvordan skulle politifolk med den jødiske kippaen kunne roe ned sinte muslimske ungdommer mot Israels krigføring mot Gaza?

Jeg synes han har et svært godt poeng.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:49   #218
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

En offentlig tjenesteperson, og spesielt en offentlig tjenesteperson med tilgang til så vide maktmidler som en polititjenesteperson, skal representere den norske staten på en nøytral og uhildet måte. Det skal ikke være mulig å så tvil om tjenestepersonens habilitet eller lojalitet under utføring av tjenesteoppgaver, så jeg mener det blir feil om denne personen signaliserer tilhørighet til noe annet enn det myndighetsorganet denne tilhører.

Nå er det en, åpenbar og trivielt observert, kjensgjerning at det fins en god del personer i Norge som er av den oppfatning at politifolk flest er rasister; denne oppfatning deles blant annet, etter eget utsagn, av en tidligere norsk justisminister. For de som har en slik oppfatning er det altså rimelig å anta at dagens politiuniform signaliserer tilhørighet til noe annet enn det som er uttalt politikk for myndighetsorganet den uniformerte tilhører på enkelte områder. Kan det tenkes at at å ha en uniformsinstruks som også omfatter godkjent hijab eller turban, om ikke annet, kunne redusere andelen i befolkningen som har en slik oppfatning, og på den måten faktisk gjøre det enklere for politiet å gjøre jobben sin? Kan det tenkes at dette, direkte og indirekte, kunne bidra til en mer hetrogen rekruttering av polititjenestemen, som, dersom de som antar at politifolk flest er rasister skulle ha rett, på sikt faktisk kunne bidra til å redusere dette problemet, dersom det eksisterer, internt i politiet også?

Ben "I couldn't possibly comment" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:51   #219
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes han har et svært godt poeng.

jeg syns Abid Raja og Lars Gules svar til ham i Klassekampen hadde gode poeng. Han er utdatert og gammeldags.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 10:57   #220
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

jeg syns Abid Raja og Lars Gules svar til ham i Klassekampen hadde gode poeng. Han er utdatert og gammeldags.

Er det på nett?

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:22.