Sv: Politi med hijab?
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Viktig å holde stat og religion skilt? Si meg, har du ikke barn i skolen?
Huh?
Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.
Jeg er helt på linje med glitterchick og Sitron. Jeg ser virkelig ikke problemet.
For å ta dette med nøytalitet litt videre. En offentlig tjenesteperson, og spesielt en offentlig tjenesteperson med tilgang til så vide maktmidler som en polititjenesteperson, skal representere den norske staten på en nøytral og uhildet måte. Det skal ikke være mulig å så tvil om tjenestepersonens habilitet eller lojalitet under utføring av tjenesteoppgaver, så jeg mener det blir feil om denne personen signaliserer tilhørighet til noe annet enn det myndighetsorganet denne tilhører.
Det er heller ikke slik at det er en menneskerett å kunne ta en spesiell utdannelse eller jobbe innenfor et spesielt yrke. Alle yrkesgrupper stiller krav til sine arbeidstagere, og frem til nå har det ikke vært anledning til å bære hijab til politiuniformen.
For politiet stilles det strenge krav til fysisk og psykisk form, det stilles krav til studiekompetanse og karakterer, førerkort, plettfri vandel osv. Slik jeg ser det er bruk av hijab en individuell avgjørelse som en person tar, men da må også denne personen være forberedt på å ta konsekvensen av denne avgjørelsen hvis han eller hun ikke er i stand til å legge fra seg hijaben hjemme.
|