|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årHelt enig i at det blir utrolig feil å synse noe som helst basert på utenlandsk forskning. Så vidt jeg har forstått er det veldig stor forskjell på barnehagerpedagogikk i utlandet og her.
|
|
|
|
#42 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to år
|
|
|
#43 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg kan se at det kanskje er best for noen barn å være hjemme et ekstra år, men for min gutt var dette overhodet ikke tilfelle. På ene siden suger jeg i å aktivisere ham, ihvertfall da han var 12 mnd, og på andre siden ser jeg hvordan han blomstrer i bhg. At det skal føre til ADHD er meg fremmed.
|
|
|
#44 |
|
ctrl+z
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg er forsåvidt enig, selv om to av mine barn har startet opp som ettåringer. Det er jobb og økonomi som har styrt avgjørelsen.
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg tror ikke barn tar skade av barnehage. Så langt derifra.
|
|
|
|
#46 |
|
Glamorøs
|
Jo, det var det jeg skrev om at de drev med i vår barnehage.
Selvfølgelig er det mulig å oppnå, men min erfaring er at det går mye bedre i de barnehagene hvor det faktisk finnes pedagogisk personale. Og selvfølgelig er det også andre ting som er viktig, det går an å ha to tanker i hodet på en gang. Det ene utelukker ikke det andre.
|
|
|
#47 |
|
This is normal!
|
Auda! :stikker og kjøper lesebriller:
|
|
|
|
#48 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men de er vel flere enn en person på 12 ett-til treåringer? Hvis ikke kan de umulig klare å dekke disse små barnas behov.
|
|
|
#49 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Nei, eg ser den. Men eg kjenner faktisk foreldre som meiner at det KUN skal vere personale med pedagogisk utdannelse i barnehagar. Og då lurar eg veldig på korleis dei samtidig kan meine at dei sjølv er kompetente til å ta seg av sine eigne barn. Dersom det er så viktig at personar som tar seg av barn har pedagogisk kompetanse burde det i såfall vere obligatorisk med barnehage for alle barn.
|
|
|
#50 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årBlant dem jeg kjenner som er motstandere av barnehage til små barn er det en klar overvekt som har rolige, forsiktige barn. Jeg møtte en dem av dem i går, og treåringen hennes satt rolig og fornøyd i vognen sin. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Live and let live
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årÆsj, jeg blir bare sur av slike svarthvitt-polariserte diskusjoner. Barn er forskjellige, foreldre har forskjellige evner, familier har ulike livssituasjoner.
|
|
|
#52 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Men hvor fremmede blir barnehagepersonalet? Knerten forholder seg til de tre samme (flotte) menneskene hver dag. Han kjenner dem godt nå (veldig mye bedre enn besteforeldrene sine f.eks). Han har kjent dem så lenge han har levd, for de var der hver dag vi hentet og leverte snuppa i barnehagen mens jeg var i permisjon.
|
|
|
|
#53 |
|
Ja, eg kan sikkert ramse opp 10 ungar eg veit om som absolutt burde vere i barnehage, men som ikkje er det. Og 10 andre ungar som går i barnehage men som sikkert ville hatt det minst like bra heime.
|
|
|
#54 |
|
This is normal!
|
Definerere du alle som fremmede som ikke har kjent barnet siden fødselen? Mine barn har i den flotte barnehagen de går nå, etablert gode, nære forhold til de som jobber der. For meg er dette trygge, faste omsorgspersoner. Vi har hatt valget mellom å la barna være hjemme med en av oss, i barnehage eller hos besteforeldre, og det valget var veldig lett.
|
|
|
|
#55 |
|
Det kan nok være noe i det. Jeg er en av de som mener barn under to år har det bedre hjemme, men jeg er nok farget av at min gutt er en stille, rolig, forsiktig og sjenert gutt. Jeg vil derfor moderere meg til å si at hva som er rett for et barn kan være feil for et annet. Noen ettåringer har sikkert godt av å begynne i barnehage. Min gutt hadde ikke hatt godt av det, det er jeg sikker på.
|
|
|
|
#56 |
|
Magisk
|
|
|
#57 |
|
Ustabil
|
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årKanskje er jeg preget av at jeg ikke har så små barn lenger. Men det jeg tenker er at det er på tide at noen begynne å snakke om innholdet, og ikke om hvem som eier huset. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Magisk
Jeg definerer vel fremmede som når barna blir overlatt til mennesker de ikke kjenner eller føler seg trygge på. Jeg er helt med på at barn har godt av å ha omgang med andre barn, men når de er under to år er det gjerne båndet mellom mor/far og barn som er det viktigste for barnets utvikling.
|
|
|
#59 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus
![]() |
Samme her, men jeg så jo at mine barn trivdes veldig godt i bhg fra 1 års alderen |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barn bør ikke begynne i barnehage før de er to årJeg er selvsagt enig i at kvaliteten på barnehagen må være god. Men det gjelder jo også foreldrene dersom barna skal være hjemme med dem. Jeg synes barnehagen gjør så uendelig mye bra som man kanskje ikke gjør hjemme. Jeg anser meg selv for å være en god mor, men jeg må innrømme at jeg ikke gjør halvparten av det de gjør i barnehagen sammen med barna. Jeg tror barnet mitt får en mer variabel hverdag i barnehagen enn å være hjemme hele dagen med meg. Mitt barn trenger det sosiale nettverket som barnehagen gir. |
|
|
|
![]() |
|
|