|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Skal man ta hensyn til alle allergikere? | |||
| Ja! |
|
5 | 3,01% |
| Man kan selvsagt ikke ta hensyn til alle, men gjøre så godt man kan. |
|
106 | 63,86% |
| Litt hensyn klarer man vel å ta. |
|
42 | 25,30% |
| Nei, det er håpløst. |
|
10 | 6,02% |
| Drit i alle allergikere! |
|
1 | 0,60% |
| Annet |
|
0 | 0% |
| Dustepoll |
|
2 | 1,20% |
| Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#201 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?
Vet du om det jobbes mot det?
|
|
|
|
#202 |
|
Passiv
|
Er ikke det en ok ting å gjøre? Jeg ser ikke helt problemet her må jeg innrømme for om jeg avstår fra å spise nøtter i små lukkede rom, eller lar være å spise sitrusfrukter og epler, ikke plukker jeg opp brødskiver i små lukkede rom, så må vel det være en grei ting? Det er til syvende og sist det dette handler om: en generell holdningsendring i populasjonen som gjør at allergikere lettere kan ferdes i små lukkede rom eller på kino. |
|
|
|
#204 |
|
Leser
|
Jeg skjekket opp i SAS sin katalog på nett og man får i alle fall kjøpt penøtter om bord. (Alt man må skjekke bare for man er på FP!
|
|
|
#205 |
|
Gal kattedame
|
Helt enig, for meg (sykepleier)er det en selvfølge, men ser jo det ikke gjelder alle dessverre.
|
|
|
#206 |
|
Bedreviter
|
Det er flere år siden jeg sluttet helt med parfyme, da jeg skjønte at det utløste migrene for enkelte. Jeg bruker ikke parfymerte vaskemidler overhodet, fordi det lukter høgg og fordi Blobben er atopiker. Å bytte til en uparfymert deodorant, vil koste meg veldig lite. Jeg bruker allerede uparfymert dagkrem fordi jeg liker det best. |
|
|
|
|
|
#207 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Abosolutt en fin ting å gjøre!
|
|
|
|
#208 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det hjalp ikke for hun jeg hadde på besøk heller, hun ble rød og hoven. Men stort mer kunne jeg ikke gjøre, og hun visste hvordan det var før hun kom - så kunne hun ihvertfall ta medisin i forkant.
|
|
|
#209 |
|
Ringskrømt
|
Jeg brukte Omo og sånn før, men så gikk jeg over til neutrale vaskemidler pga barna, og vet du, vi har arvet en del klær av nær slekt, og de stinker parfyme - jeg må vaske alt om igjen, for den lukta er så fremtredende at det er ikke til å holde ut. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Off the map.
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Er det noen allergier som er 'farligere'? Skjønner at det er vanskelig å generalisere. Men har jo inntrykk at en del nøtteallergikere kan bli nærmest dødssyke av å sitte ved siden av noen som spiser peanøtter, mens jeg ikke har hørt om noen bli like syke av å bli eksponert for hundehår på klær. Men dette er ting jeg TROR,ikke noe jeg vet noe om.
|
|
|
#211 |
|
Passiv
|
Noen allergier er enklere for andre å ta hensyn til uten at det er en stor adferdsendring som må til. Når røykere kan klare å sitte uten å røyke i mange timer på et fly klarer nok de aller fleste seg uten nøtter uansett om de elsker nøtter. Jeg kan heller ikke helt se grunnen til at det skal være vanskelig å avstå fra å ta på seg parfyme i form av ulike typer parfymer, parfymerte deoderanter eller parfymerte kremer, man kan da ta det på senere. |
|
|
|
#212 |
|
Fortynnet
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Jeg bruker Omo og kjenner ingen spesiell lukt av klærne. Syns det lukter helt minimalt, jeg kjenner ikke mye forskjell fra Neutral eller hva det heter. Skyllemiddel derimot lukter jo voldsomt. |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Ringskrømt
|
Jeg antar at hun som vasket disse klærne brukte Omo, men helt sikkert noe i tillegg. ja. |
|
|
|
|
|
#214 |
|
Passiv
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?http://www.naaf.no/no/ |
|
|
|
#215 |
|
Ser lyst på livet
|
Det finnes glutenfri trolldeig. I bhg vår så delte de barna inn i grupper under matlagingen, slik at noen andre barn var dme mine da de laget glutenfri mat. I tillegg så ble gulvene vasket 3 ggr pr dag slik at barna mine ikke skulle bli syke. |
|
|
|
|
|
#216 |
|
By the Sea
|
Fullstendig enig i det som ble skrevet over her.
|
|
|
#217 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Riktig!
|
|
|
#218 |
|
Passiv
|
Sv: Skal man ta hensyn til alle allergikere?Saken var vel heller at Tito stilte spørsmål om hvorfor Skvetten sine allergier skulle fortjene mer hensyn enn andres plager eller funksjonshemninger. Dessuten stilte Tito spørsmål ved om dette gjelder mange nok til at det var verdt bryderiet og dessuten ble det brakt på et mer personlig plan ved å foreslå å ta en spørreundersøkelse på forumet over hvor mange det gjelder. |
|
|
|
#219 |
|
Leser
|
Det kan jo også ha noe med måten Tito formulerer seg på. For all del, jeg er helt uenig i konklusjonen om at det er enkeltindivider sitt ansvar at folk med alvorlig allergi ikke skal bli syke i offentlige rom, men jeg skjønner godt at folk kan bli provosert av måten Tito skriver på, dette gapestokk bildet for eksempel. Og jeg er enig med smilefjes i at det er like mye Tito som Skvetten som har gjort denne diskusjonen personfokusert..
|
|
|
#220 |
|
Passiv
|
Selvfølgelig kan jeg bruke meg selv som eksempel i og med at jeg er et av disse menneskene som kan bli alvorlig syk i offentlige rom på grunn av at andre velger å parfymere seg. Synes til og med det er hensynsløst at folk parfymerer seg før de skal inn i små lukkede rom og ja, det synes jeg hver enkelt bør ta ansvar for når de vet at slike mennesker finnes, de av oss som blir syke av sånt. Når det er sagt synes jeg i grunnen at det er forfriskende med en debatt hvor ikke alle er like pk. Det tør Tito å la være med og det er en fin ting. |
|
![]() |
|
|