Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

TV-reklamene til Care og TV-aksjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 15:12   #61
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: TV-reklamene til Care og TV-aksjonen

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Skuespiller er jo nettopp skuespillere for at de skal dramatisere noe, ikke leve det. Jeg syns det er litt lattervekkende at man bare vil ha det helt ekte, altså.

Man har ikke sagt at man bare vil ha det helt ekte. Men argumentasjonen for hvorfor nettopp dette er en ok måte å gjøre det på må jo henge på greip. Og det synes jeg ikke den har gjort så langt.

Men nå skal jeg lese Cares begrunnelse. :iler:
Så at det var noe med humor, og det lurte jeg faktisk litt på - om det var ment humoristisk. At de plutselig viste seg å snakke norsk, altså. For det var unektelig litt småkomisk - og overraskende. Og at hovedtanken var å nå ut til eldre og svaksynte hang ikke på greip for undertegnede. (Ikke fordi det i seg selv ikke er viktig, altså. Men fordi det nok kanskje ville vært lettere med en vanlig voiceover med de "vante" oppfordringene/appellene.)

Edit: Nå har jeg lest. Ble egentlig ikke så mye klokere - utover det at det sto at de spilte på humor i disse filmene.

Sist redigert av Claire : 14-10-09 kl 15:18.
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 15:17   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke tanken de beskriver kommer frem i tv-reklamene i det hele tatt.

Og det ekle i at damen først er redd mannen sin, så lettet over at han ikke er sint/kommer til å slå, så glad og kjærlig, det er der fortsatt, syns jeg.

Gammel 14-10-09, 15:21   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå må dere huske at de snakker om hele profilen da, ikke bare disse reklamesnuttene. Jeg er også ganske overbevist om at det er sammensatt grunn til at de snakker norsk, ikke enten humor eller å kommunisere med en større målgruppe, liksom. Men jeg kan nesten garantere at sistnevnte er en del av det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 15:25   #64
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde forøvrig sansen for at de bruker bilder av sterke og smilende kvinner. Håper bare det gjenspeiler virkeligheten. Jeg synes tross alt det er en viktig del av et humanitært-/bistandsprosjekt. Selv om det samtidig er viktig å nå ut til mange. Vanskelig balansegang. Hvem vil ha virkelighet, liksom? Vi vil helst ha reality.

Gammel 14-10-09, 15:27   #65
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm- jeg har tenkt litt på disse norske skuespillerne de bruker og grunnen til det. Og jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor egentlig
Også er det et eller annet med at om de hadde brukt europeisk-utseende skuespillere som snakket hadde dette blitt helt underlig, men
Nei, som sagt. Denne reklamen forstår jeg rett og slett ikke. Men bildene var fine!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 15:28   #66
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man vil ha virkelighet, men ikke en sjåvinistisk virkelighet, man vil ha smilende sterke kvinner, men ikke de som har det skikkelig fælt og kanskje trenger det mest. Jeg er glad jeg ikke driver med bistandsreklame gitt.

Uansett, jeg syns TV-aksjonen i år går til et veldig godt formål!

Gammel 14-10-09, 15:36   #67
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Uansett, jeg syns TV-aksjonen i år går til et veldig godt formål!

DET kan vi være enige om.

Gammel 14-10-09, 15:49   #68
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det ekle i at damen først er redd mannen sin, så lettet over at han ikke er sint/kommer til å slå, så glad og kjærlig, det er der fortsatt, syns jeg.

Kanskje hun er som norske kvinner (i hvert fall en som jeg kjenner), at hun er obs på at mannen kan bli Ironisk og tilogmed i enkelttilfeller komme med Sarkasmer, som han kan gjøre noen ganger når denne tilfeldige kvinnen som jeg kjenner har kjøpt Unødvendige Ting, som f.eks Egg Shapers fra Japan, på Internettet?

Gammel 14-10-09, 15:58   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kanskje hun er som norske kvinner (i hvert fall en som jeg kjenner), at hun er obs på at mannen kan bli Ironisk og tilogmed i enkelttilfeller komme med Sarkasmer, som han kan gjøre noen ganger når denne tilfeldige kvinnen som jeg kjenner har kjøpt Unødvendige Ting, som f.eks Egg Shapers fra Japan, på Internettet?

Hm? Det har jeg da aldri hørt om. Spesielt ikke når man bestiller bittesmå plastikkepler hvor marken er en grønn skje som man kan ha ketchup i heller.

Gammel 14-10-09, 16:04   #70
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lite sidespor kanskje, men jeg hørte et foredrag med Yunus rundt kvinner og microlån. Grunnen til at dette fungerer så strålende er at kvinner alltid betaler tilbake og slik kan gi videre. Grunnen til at de alltid betaler tilbake er at de er styrt av lav risikovillighet. Menn er i større grad styrt av større villgihet for risiko, og derved oftere kan kræsjlander. Det blir derved lenger mellom store suksesser, microlån trenger mer den jevne suksessen og derved bærer dette seg over tid. Veldig forenklet, men slik fungerer det nå.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 16:06   #71
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Når man da har en innsamlingsaksjon som er basert på fakta om at det er mer verdifullt (i form av resultater) å hjelpe kvinner - da synes jeg det blir helt villt at man i reklamen ie en ulydigdet. Skulle man ha formidlet (i reklamen) at det var mannen som støttet kona, tok opp lånet etc når det ikke er sannheten? Det må da være et visst samsvar mellom hva organisasjonen (care) faktisk gjør og hva reklamen viser. Hvis man synes reklamen er diskriminerende lurer jeg jo på hva man synes om bistanden?

(har litt red.problemer med pc så det kommer av og til bokstaver og ord der de ikke hører hjemme mulig quotet er rota til)

Jeg synes den er lettvint og noe naiv, og gjør en alvorlig problematikk spiselig ,selv om kua er fin er det ikke usansysnlig at hun hadde fått skikkelig på trynet for å ha vært ulydig, fordi hans mor ikke hadde eiendomsrett og han kan ha vokst opp med en lærdom som gjør det til hans plikt og straffe en ulydig kone. (spade=spade det skjønner jeg og)
Jeg er ikke naiv og fullt klar over hva aksjonen i år handler om, og alvoret i mange kvinner og barns hverdag, jeg er også helt enig i at en av de viktigste og mest effektive måtene å få utfasa disse steinalderholdninge er å gi kvinner utdannelse og kunnskap.
Problemet i reklamen er ikke at mannediskriminering, for meg er problemet at man bruker virkemiddelet latteliggjøring for å fordre likestilling -noe jeg ikke har noen tro på virker- skal man bruke humor må man i allefall treffe litt. Denne koselige lille historien synes jeg ufarliggjør og roter bort budskapet og virker direkte fordummende, jeg liker ikke reklamer som undervurderer problematikk og eller seeren denne gjør begge og det er for meg strykkarakter. Da kun for akkurat denne reklamesnutten ikke for saken generelt.

era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 16:08   #72
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm? Det har jeg da aldri hørt om. Spesielt ikke når man bestiller bittesmå plastikkepler hvor marken er en grønn skje som man kan ha ketchup i heller.

Eller de pinvinene for majones/dressing, hvor nebbet er en skje? Har du sett dem? Ehhh..

Avsporing ja.

Gammel 14-10-09, 16:16   #73
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Denne koselige lille historien synes jeg ufarliggjør og roter bort budskapet og virker direkte fordummende, jeg liker ikke reklamer som undervurderer problematikk og eller seeren denne gjør begge og det er for meg strykkarakter. Da kun for akkurat denne reklamesnutten ikke for saken generelt.

Ja, ok. Mulig vi bare snakker forbi hverandre. Jeg heller synes ikke reklamen er spesielt god, men det er uhyre sjeldent jeg ser gode reklamer, og som Glitterchick er inne på så er bistandsreklamer vanskelige. (Og en masse andre reklamer også, husker dere "Et lite stykke Norge" fra Amnesty feks?)

Nåja, alle er jo enige om at tv-aksjonen er bra, så det er kanskje ikke noe stort diskusjonstema at reklamefilmen ikke blir nominert til gullfisken.

Gammel 14-10-09, 16:35   #74
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Men det kunne det jo overhodet ikke, så det poenget ser jeg ikke helt.

Du trenger jo ikke se poenget, men jeg tror mange utviser mer empati og mer forståelse jo nærere noe føles. Ref alle som sier de synes det er enda verre å se på lidende barn på tv etter at de selv fikk barn. "Tenk om det var mitt barn som hadde mistet mor og far og satt alene på jordet uten noe å spise".

Uansett; ingen fasit fra min side, det var bare den tanken jeg gjorde meg da jeg så reklamen for første gang og hørte de snakket norsk.

Gammel 14-10-09, 16:53   #75
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Du trenger jo ikke se poenget, men jeg tror mange utviser mer empati og mer forståelse jo nærere noe føles. Ref alle som sier de synes det er enda verre å se på lidende barn på tv etter at de selv fikk barn. "Tenk om det var mitt barn som hadde mistet mor og far og satt alene på jordet uten noe å spise".

Ja, jeg ser at identifikasjonsfaktoren sikkert er viktig for mange. Men jeg synes jo det perspektivet du skisserer her er noe snevert. Men hvis den økte empatien og forståelsen fører til at man bidrar tilsvarende mye mer med penger til aksjonen, så kan det i det minste brukes til noe. Og det gjør det kanskje.

Gammel 14-10-09, 16:55   #76
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Mulig det er snevert, det er grenser hvor dyp jeg er det 1/10 sekundet jeg tenker over reklamene som fyker forbi på tv.

Gammel 14-10-09, 17:07   #77
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skuespiller er jo nettopp skuespillere for at de skal dramatisere noe, ikke leve det. Jeg syns det er litt lattervekkende at man bare vil ha det helt ekte, altså.

Bistandsreklamer er for øvrig noe av det vanskeligste som finnes. De må ikke være så lettbeinte at man ikke føler sympati, men heller ikke så grusomme at man ikke orker å forholde seg til det.

En bistandsorganisasjon lagde en gang i tiden en reklame med underernærte, afrikanske barn som ikke greide å stå på bena ledsaget av latterboks-latter. Den ble så in-your-face at ingen orker å se på den en gang, og langt mindre gi penger. Vi er nemlig innrettet sånn at vi aller helst gir penger til det vi kan assosiere oss bittelitt med, det må ikke være for eksotisk. Jeg mener å huske at katastrofer i Afrika er det vi som privatpersoner gir aller minst til, mens sånn som tsunamien raste det inn penger. Fordi det var hvite mennesker i stor grad som ble rammet. Året etter ble Pakistan rammet av jordskjelv med omtrent like mange døde og sårete tror jeg, det var det omtrent ingen som gadd å gi penger til.

Signerer dette og det andre glitter har skrevet i denne tråden (hvis hun ikke skrev noe fryktelig teit etter dette innlegget da, for lengre har jeg ikke kommet ).

Ellers har jeg kun sett den reklamen Iset linket til, ikke den med kua.

Gammel 14-10-09, 17:08   #78
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det må være greitt å vise drittsekkmenn (etter norsk standard) når man jobber for undertrykte kvinner, jeg vil anta at Care ikke har tatt situasjonen helt ut av luften, men at dette illustrerer hverdagen i mange av prosjektene de har.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 17:57   #79
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Signerer dette og det andre glitter har skrevet i denne tråden (hvis hun ikke skrev noe fryktelig teit etter dette innlegget da, for lengre har jeg ikke kommet )..

Hun har skrevet en hel masse som er særdeles teit og usaklig etter det der. Så der gikk du på en smell.

Gammel 14-10-09, 18:36   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hun har skrevet en hel masse som er særdeles teit og usaklig etter det der. Så der gikk du på en smell.

Spesielt det med miniplastikkepler med grønn mark-skje til ketchup.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:32.