Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Valg av Lucia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-09, 21:29   #101
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Valg av Lucia

Nå har jeg ikke jenter så dette er ikke noe problem for meg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:39   #102
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Jeg tror kanskje at det er viktigerer for mammaene enn for barna .
På mine arbeidsplasser har jeg aldri opplevd problemer uansett hvilken måte det har blitt valgt på.

Gammel 10-12-09, 21:43   #103
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg synes det er litt merkelig å reagere på sånne ting, og får litt vibber til mammaene til jazz-balett-whatever-dansende småknøtt i råsa strutteskjørt som krangler med dommerne fori deres lille yndling var best, i konflikt med hva dommerne måtte mene. Hadde man gått på utseende eller hudfarge ved utvelgelsen kan jeg gått forstå at det blir reaksjoner, men at man velger noe så nøytralt som alder synes jeg ikke er spesielt kontroversielt.

Jeg får også de vibbene, men når det kommer til valg av alder, så skjønner jeg at man kan bli litt lei om man er født i siste halvdel av året, fordi det skjer aldri at noen blir valgt fordi de er yngst i kullet. Eller i midten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:45   #104
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var trekning i barnehagen vår. De som vil være Lucia skriver seg på en lapp.
Storesøster er lei seg fordi hun ikke vant - lillebror sier at han er Lucia Han skal jo gå i tog!

Gammel 10-12-09, 21:46   #105
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg får også de vibbene, men når det kommer til valg av alder, så skjønner jeg at man kan bli litt lei om man er født i siste halvdel av året, fordi det skjer aldri at noen blir valgt fordi de er yngst i kullet. Eller i midten.

Men er det et vanlig kriterie? Jeg kan ikke huske at jeg noen sinne har "tapt" noe på grunn av sen fødselsdato. Lucia i barnehagen gjelder vel som oftest kun førskolekullet. Hadde det vært snakk om hver eneste år hadde det stilt seg annerledes.

Gammel 10-12-09, 21:49   #106
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

I vår barnehage, med ca 150 barn, var det ingen Lucia. Bare mange, mange hvitkledte terner og stjernegutter. Det føltes helt naturlig og fint. Ingen visste uansett hva som var foran og bak i toget.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:52   #107
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det et vanlig kriterie? Jeg kan ikke huske at jeg noen sinne har "tapt" noe på grunn av sen fødselsdato. Lucia i barnehagen gjelder vel som oftest kun førskolekullet. Hadde det vært snakk om hver eneste år hadde det stilt seg annerledes.

Det er ikke helt uvanlig at den eldste får en eller annen oppgave.

Gammel 10-12-09, 21:52   #108
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jentemamma, og kan virkelig ikke bry meg mindre om det er mitt eget barn eller naboens som bærer lyskrona. Jeg synes heller ikke luciatoget er så veldig spesielt. Jeg skjønner imidlertid ikke hvordan dere klarer å plukke opp vibbene om mammaer som dytter barna sine frem i denne tråden. Jeg leser bare et ønske om rettferdig fordeling av rollene.

Hilsen en med mørkt hår som aldri var lucia.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 21:53   #109
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det bare i vår barnehage at det er 4-åringene og ikke skolestarterne som er Lucia?
"Russen" får så mye annen oppmerksomhet at her er de på trinnet under som går i Lucia-tog. Synes det er veldig greit.

Når det gjelder hvem som skal være Lucia synes jeg trekning er helt fair. Ikke det at jeg er så nøye på det egentlig. Man kan ikke alltid få det man vil her i livet og hvorfor ikke lære det tidlig? Min datter ble ikke trukket ut i år, for verken henne eller meg var dette en "big deal". Hun gikk sist i toget og smilte like blendende hun!

Gammel 10-12-09, 21:56   #110
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, noen er veldig bevisst at de er eldst i kullet. Jeg ser ikke bort fra at en slik praksis kan føre med seg ei jente trekker lucia-kortet i tide og utide.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 22:05   #111
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Det beste er selvsagt å ha opptaksprøver. Se hvem som best kan dramatisere å servere de utklorede øynene sine til en frier, så har du Luciaen din der.

Gammel 10-12-09, 22:08   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hørt om det fra flere steder, så jeg tror det er ganske vanlig. Men som jeg sa til HI, det kan godt hende at det blir helt anderledes på skolen, så derfor ser jeg ikke det helt store problemet.

I barnehagen til Glitterbarnet så aner jeg ikke hvordan de avgjør hvem som skal være lucia. Glitterbarnet syns det er stas, men nekter å gå i luciakjortel, og har til nød godtatt hvit genser om han får på en kul t-skjorte over så snart toget er ferdig. Her går alle barna i luciatog, de som ikke kan gå selv, blir båret.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 22:16   #113
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Tja, jeg syns egentlig barnehagen kan gjøre det som føles rett for dem. Vi trekker på en måte, men av og til styrer vi den trekkinga litt, fordi det kanskje er noen som litt mer enn andre trenger å bli fremhevet litt, mens andre igjen ikke trenger det. Om det er så rettferdig er jo en annen sak, men sånn er det nå. Om det skulle være slik at det ikke er noen spesielle behov som trengs å ta så trekker vi mellom førskolebarna, både gutter og jenter.

Jeg signerer denne jeg, for sånn gjør vi det hos oss også. Fikset trekking.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 22:30   #114
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så vidt jeg har skjønt er Lucia i Sverige verre enn de fleste skjønnhetskonkurranser, særlig i de store byene hvor det velges en hovedlucia for hele byen. Søsteren min bor i Stockholm og jeg får lattermilde referater hvert år.

Ja, du aner ikke hvor ille det faktiskt er.

Det blir valgt en Lucia i hver by, det er skikkelig fotosessions og folk stemmer på sin favoritt gjennom å sende inn svarslipp fra lokalavisen. I de mindre byene er det selvsagt den med størst slekt som vinner.

Så har vi jo Sveriges Lucia, som nærmest kan sammenlignes med en missekonkurranse.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 23:11   #115
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

I barnehagen der eg jobbar, brukar me å gå Lucia på sjukehuset. Koseleg tradisjon. Men poenget da, me brukar å bytte på å vere Lucia-jenta. på den måten får alle dei eldste vere Lucia. Syns nå det er rett og eg trur det er vanleg?

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 23:18   #116
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Det som beskrives fra Sverige kjenner jeg godt igjen fra min oppvekst i Fredrikstad. Avstemmingen i lokalavisa Demokraten preget november og desember. En terne hver uke, og så en lucia blant disse. Fulgte nøye med og husker godt da storesøsteren til min bestevenninne ble lucia. For store portrettintervjuer i avisa måtte de bidra med mye sang for byens eldre (forsåvidt meningsfylt), samt sitte i en luciavogn og bli kjørt rundt i gatene i forbindelse med byens julegrantenning (mer klamt, men jentene så ut til å like det godt!).

Nå ble jeg nysgjerrig på om dette skjer i Fredrikstad i 2009! Snoker.

Gammel 10-12-09, 23:25   #117
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

bør skje ved loddtrekning ja!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 23:26   #118
Gwen
Midtsommerprinsesse

Gwen sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Gwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smartGwen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av valborg, her.

Nå ble jeg nysgjerrig på om dette skjer i Fredrikstad i 2009! Snoker.

Ja, det gjør det.

Demokraten har selvfølgelig full dekning av arrangementet,

Gammel 10-12-09, 23:31   #119
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

I vår barnehage er det trekning blandt alle førskolebarna. Ei jente som lucia og en gutt som stjernegutt skal gå foran i luciatoget. Resten av førskoleungene bak. Det er i alle fall gjort på en rettferdig måte hvor alle putter navnelappen sin oppi og det blir trukket.

Slik gjør vi det i vår barnehage også, mest rettferdig det synes jeg.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-09, 23:36   #120
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener dere helt alvorlig at gutter også bør få være Lucia? Jeg trodde problemet var at alle jentene hadde lyst, løser man det ved å trekke guttene (som ganske sikkert ikke har lyst) inn i saken.
Hva blir det neste? "Nore, i et dukkehjem." (Skjønt dukkehjem går vel heller ikke...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:01.