|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Sv: Tjener/stuepike
Jeg er motsatt - rydder gjerne selv men synes vaskingen er kjip. Selv om jeg får litt mer ånden over meg nå når det går mot vår. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Leser
|
Men de som jobber i barnehagen har vel ikke reist rundt halve kloden, forlatt barna sine og bor på et rom i en kjeller for å jobbe der?
|
|
|
#23 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Tjener/stuepikeHvor mye arbeidskraft får man fra en au pair? |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Tjener/stuepikeJeg tror au pair-ordningen kan være fin for alle parter, men den ER veldig sårbar for utnyttelse.
|
|
|
#26 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tjener/stuepikeVi får vasket huset annenhver uke, og jeg har på ingen måte dårlig samvittighet. Vi får hjelp via et firma som har alle formaliteter i orden, ingen blir utbyttet og vi har relativt rent hus.
Gutta -04 og -07 Sist redigert av Tangina : 10-03-10 kl 16:34. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tjener/stuepikedet e nemlig akkurat det som ble nevnt oevnfor. Problemene er jo at de filipinke jentene kommer hit fordi de må (moderne sklaver som forlater barna og mennene sine) for å jobbe for minimale penger som de også sender hjem. De er desperate og for meg blir det fryktelig utnytting av stakkars kvinner og deres sjebne er. Er det derimot snakk om en ung jente som ønsker å bli kjent med den norske kulturen er her ett år og drar gledelig hjem til feks: australia. Og har opplevd ett fantastisk år med nye venner ny kultur osv det blir noe helt annet igjen. For den originale au pair ordningen var jo slik tenkt at de ble en familie med "verten" i mot at verten lærte de språket og de gjorde husarbeid og barnepass til gjegjeld. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Mother of Dragons
|
Veldig enig. Man kan godt ha en aupair som fungerer etter tanken for ordeninge og hvor det ikke er noe utnytting inn i bildet. Samtidig så vet man at det finnes folk som ser på aupairer kun som billige tjenere og bruker dem som underbetalt hushjelp.
|
|
|
#29 |
|
Shake it out!
|
Sv: Tjener/stuepikeMan kan ikke ansette en 29-åring som au pair i Norge, grensen for å være au pair er 28 år, meg bekjent. Eller er det 30? Det er i alle fall en grense. Ellers er jeg helt enig i at au pair er en fin ordning om man følger reglene og innser at au pair ikke kan erstatte fulltids barnehage, ei heller at de skal fungere som hushjelp.
|
|
|
#30 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Tjener/stuepikeGrunnen til at jeg lufta dette i første omgang var at når vi av og til møter dem som vasker i oppgangen her blir jeg veldig beklemt. Får sånn gufs av at de tar på seg en viktig jobb som hvermannsen på Kløfta ikke ville blitt sett død i engang. Så tenker jeg, hvor nedverdigende det måtte være om man i tillegg skulle ha betalt dem for å renske opp etter vår egen møkk inne i kåken. Horribel tanke.
|
|
|
#31 |
|
flisespikker
|
Sv: Tjener/stuepikeJeg synes ikke det er pinlig at folk har vasking som jobb, hverken hjemme hos oss, på en arbeidsplass eller andre steder. Så lenge man betaler dem ordentlig og behandler dem med respekt, har man da ingenting å skamme seg over.
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() |
...tror du de har såpass at de kan leie inn folk til å vaske i egen bopel?
|
|
|
#33 |
|
flisespikker
|
Det kommer vel an på hvor store utgifter de ellers har. Skulle tro det er en prioriteringssak for ganske mange hva man velger å bruke penger på. Jeg blir ikke overrasket om hun som vasker hos oss i praksis tjener bedre enn meg for tiden. (Jeg blir overrasket hvis hun prioriterer å betale andre for å vaske hos seg, da, så kjapt og effektivt som hun gjør det selv.)
|
|
|
#34 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tjener/stuepikeLitt rart at man skal skamme seg over at noen vasker? Er ikke det en jobb like god som noe annet?
|
|
|
#35 |
|
Fjellpiper
|
Er det ikke også vanskeligere å få arbeids- og oppholdstillatelse som nanny/hushjelp enn som au pair, slik at regelverket faktisk understøtter at de som ønsker seg billig hushjelp benytter au pair regelverket? |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tjener/stuepikeJeg synes det ser ut som du har en veldig nedlatende holdning til et helt ærlig arbeid, _Brutus. Man kan fint ha yrkesstolthet og jobbe med rengjøring, om det enn er på kontorer eller hjemme hos folk. Du kunne forsøkt deg å fortelle min salige farmor at hun var stakkarslig og utnyttet, der hun med brask og bram jobbet som rengjører i alle herrens år.
|
|
|
#37 |
|
Leser
|
Sv: Tjener/stuepikeTja, jeg er nok enig med Brutus_ i at vasking er et lavstatusyrke og at det først og fremst er i lavstatusyrker utlendinger får innpass. Og at dette igjen fører til klasseforskjeller.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 10-03-10 kl 18:46. Årsak: la til parantesen |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Tjener/stuepikeMener du at løsningen på at noen yrker har lav status er at man skal slutte å ansette noen i dem?
|
|
|
#39 |
|
Leser
|
Ja, det med utlendinger var jo en digresjon som jeg dro med meg fordi jeg tenkte au pair. Og når jeg tenker au pair så tenker jeg jenter fra Filipinene selv om vi får au pairer hit fra andre land også. Litt mye båstenking der fra min side.
|
|
|
#40 |
|
Leser
|
Nei, men jeg synes det er betenkelig at vi "importerer" polske menn til Norge som snekkere, polske kvinner som vaskere, filipinske kvinner som au pairer. Jeg er redd en slik arbeidsfordeling skaper et klassedelt og segregert samfunn som jeg mener er lite ønskelig.
|
![]() |
|
|