Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tjener/stuepike

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-10, 16:00   #21
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Sv: Tjener/stuepike

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg kunne tenkt meg ryddehjelp, gjerne hver formiddag slik at vi kom hjem til et ryddig hjem hver dag. Vasking tar jeg selv.

Jeg er motsatt - rydder gjerne selv men synes vaskingen er kjip. Selv om jeg får litt mer ånden over meg nå når det går mot vår.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 16:09   #22
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Hmm, jeg "kjøper" jo barnapass hele tiden i og med barna er i barnehage? Det er ikke i mitt hjem og ekskusivt for meg, men likevel?

Men de som jobber i barnehagen har vel ikke reist rundt halve kloden, forlatt barna sine og bor på et rom i en kjeller for å jobbe der?

jeg er ikke noen fanatisk motstander av au pairer, men det å direkte sammeligne dem med folk som jobber i barnehage blir vel kunnskapsløst synes jeg.

Gammel 10-03-10, 16:10   #23
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Hvor mye arbeidskraft får man fra en au pair?

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 16:16   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

30 timer per uke, barnepass og "lettere husarbeid".

Gammel 10-03-10, 16:22   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror au pair-ordningen kan være fin for alle parter, men den ER veldig sårbar for utnyttelse.

Men den er, slik den alltid har vært, en flott "bakdørsmulighet" til å komme inn i og bli kjent med et land der man ellers ikke kunne fått innpass i. Det gjelder norske jenter som fikk komme til England eller USA eller Frankrike og lære språket og få et år i et "spennende utland", og det gjelder for fillipinske au pairer som vil ha innpass i et vestlig land, lære språket, og på sikt skaffe seg mulighet til varig opphold i et land der det faktisk går an å jobbe og forsørge seg selv (i motsetning til på Filippinene). Å komme til Norge som au pair er en flott måte å virkelig forstå kulturen og "kodene" på - akkurat som det har vært for norske jenter som har reist ut. Og arbeidsbelastningen er ikke større enn at man har god tid til å lære språk og lære landet å kjenne på fritiden.

Den store, og viktige forskjellen, er retrettmuligheten. Det at de fillipinske jentene VIRKELIG ikke vil hjem igjen gjør dem veldig sårbare.

Ellers, sånn utenom au pair-problematikken, ligger vel forskjellen på å få hjelp til å vakse huset kontra til å vakse bilen, at arbeidet kommer så tett opp i intimsonen vår, når det er vårt eget hjem, vår personlige do, våre skitne truser. Det skaper en spesiell arbeidsgiver/ansatt-dynamikk.

Gammel 10-03-10, 16:25   #26
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi får vasket huset annenhver uke, og jeg har på ingen måte dårlig samvittighet. Vi får hjelp via et firma som har alle formaliteter i orden, ingen blir utbyttet og vi har relativt rent hus.

Problemet med au pair-ordningen er at den var men som en kulturutvekslingsordning: unge mennesker skulle få anledning til å leve sammen med en familie i et annet land, lære om kultur og språk, få husly og litt penger i bytte mot barnepass og moderate mengder husarbeid. Slik folk flest oppfatter det i dag, er en au pair ikke noe annet enn en billig husjelp, og rettighetene til au pairen er ikke godt nok sikret. Det har aldri vært aktuelt for oss å ha au pair, men hvis det skulle bli tilfelle, ville jeg lest denne rapporten først: http://www.fafo.no/Fafo-frokost/090820/index.htm

Sist redigert av Tangina : 10-03-10 kl 16:34.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 17:08   #27
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

det e nemlig akkurat det som ble nevnt oevnfor. Problemene er jo at de filipinke jentene kommer hit fordi de må (moderne sklaver som forlater barna og mennene sine) for å jobbe for minimale penger som de også sender hjem. De er desperate og for meg blir det fryktelig utnytting av stakkars kvinner og deres sjebne er. Er det derimot snakk om en ung jente som ønsker å bli kjent med den norske kulturen er her ett år og drar gledelig hjem til feks: australia. Og har opplevd ett fantastisk år med nye venner ny kultur osv det blir noe helt annet igjen. For den originale au pair ordningen var jo slik tenkt at de ble en familie med "verten" i mot at verten lærte de språket og de gjorde husarbeid og barnepass til gjegjeld.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 17:22   #28
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Om det er legitimt? Ja, det synes jeg da. Jeg ser ikke noe betenkelig med det å kjøpe hjelp til husarbeid og barnepass heller. Utnytting av au pair-ordningen er derimot noe som bør diskuteres. Jeg benytter meg selv av au pair, og synes det er en god ordning for oss og vår au pair. Men jeg hører og leser historier hvor det er problematiske arbeidsforhold for kvinnen, og jeg er usikker på om regelverket i Norge er stramt nok for å sikre at de ikke blir utnyttet.

Veldig enig. Man kan godt ha en aupair som fungerer etter tanken for ordeninge og hvor det ikke er noe utnytting inn i bildet. Samtidig så vet man at det finnes folk som ser på aupairer kun som billige tjenere og bruker dem som underbetalt hushjelp.

Om man ønsker å ansette en 29-åring som har egne barn i hjemlandet og som høyst sannsynlig er filla lite interessert i annet enn å forsørge barna sine, så bør man gi henne lønn etter den jobben hun gjør, nemlig det å jobbe som nanny eller hushjelp og som skal ha høyere lønn, og ikke tilsnike det via au-pair-ordningen.

Gammel 10-03-10, 17:57   #29
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan ikke ansette en 29-åring som au pair i Norge, grensen for å være au pair er 28 år, meg bekjent. Eller er det 30? Det er i alle fall en grense. Ellers er jeg helt enig i at au pair er en fin ordning om man følger reglene og innser at au pair ikke kan erstatte fulltids barnehage, ei heller at de skal fungere som hushjelp.

Hun vi hadde trodde hun skulle være alt dette, men det plukket vi effektivt av henne Og jeg vet at hun sluttet hos familien hun begynte hos etter oss fordi de krevde mer av henne enn det hun skulle yte etter reglene.

Jeg hadde glatt hatt au pair igjen, men trenger det neppe nå som ungene er i skolealder og jeg er student. Men det var en befrielse da minstemann hadde barnehage i stikk motsatt retning av jobben, jeg jobbet og mannen reiste mye og livet generelt var fucket opp av logistikk som nesten kvelte oss.

Vår au pair var forresten ute etter å se verden, og ville videre til Spania eller Canada når hun hadde hatt sine to år i Norge. De hadde tydeligvis ikke aldersregeler. Hun hadde verken mann eller barn hjemme, og jeg tror jeg hadde slitt med å ha en som hadde det.

Gammel 10-03-10, 18:26   #30
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Grunnen til at jeg lufta dette i første omgang var at når vi av og til møter dem som vasker i oppgangen her blir jeg veldig beklemt. Får sånn gufs av at de tar på seg en viktig jobb som hvermannsen på Kløfta ikke ville blitt sett død i engang. Så tenker jeg, hvor nedverdigende det måtte være om man i tillegg skulle ha betalt dem for å renske opp etter vår egen møkk inne i kåken. Horribel tanke.

Gammel 10-03-10, 18:29   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er pinlig at folk har vasking som jobb, hverken hjemme hos oss, på en arbeidsplass eller andre steder. Så lenge man betaler dem ordentlig og behandler dem med respekt, har man da ingenting å skamme seg over.

Gammel 10-03-10, 18:33   #32
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ikke det er pinlig at folk har vasking som jobb, hverken hjemme hos oss, på en arbeidsplass eller andre steder. Så lenge man betaler dem ordentlig og behandler dem med respekt, har man da ingenting å skamme seg over.

...tror du de har såpass at de kan leie inn folk til å vaske i egen bopel?

Gammel 10-03-10, 18:35   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

...tror du de har såpass at de kan leie inn folk til å vaske i egen bopel?

Det kommer vel an på hvor store utgifter de ellers har. Skulle tro det er en prioriteringssak for ganske mange hva man velger å bruke penger på. Jeg blir ikke overrasket om hun som vasker hos oss i praksis tjener bedre enn meg for tiden. (Jeg blir overrasket hvis hun prioriterer å betale andre for å vaske hos seg, da, så kjapt og effektivt som hun gjør det selv.)

Gammel 10-03-10, 18:38   #34
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Litt rart at man skal skamme seg over at noen vasker? Er ikke det en jobb like god som noe annet?

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 18:40   #35
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Om man ønsker å ansette en 29-åring som har egne barn i hjemlandet og som høyst sannsynlig er filla lite interessert i annet enn å forsørge barna sine, så bør man gi henne lønn etter den jobben hun gjør, nemlig det å jobbe som nanny eller hushjelp og som skal ha høyere lønn, og ikke tilsnike det via au-pair-ordningen.

Er det ikke også vanskeligere å få arbeids- og oppholdstillatelse som nanny/hushjelp enn som au pair, slik at regelverket faktisk understøtter at de som ønsker seg billig hushjelp benytter au pair regelverket?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 18:41   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det ser ut som du har en veldig nedlatende holdning til et helt ærlig arbeid, _Brutus. Man kan fint ha yrkesstolthet og jobbe med rengjøring, om det enn er på kontorer eller hjemme hos folk. Du kunne forsøkt deg å fortelle min salige farmor at hun var stakkarslig og utnyttet, der hun med brask og bram jobbet som rengjører i alle herrens år.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 18:45   #37
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg er nok enig med Brutus_ i at vasking er et lavstatusyrke og at det først og fremst er i lavstatusyrker utlendinger får innpass. Og at dette igjen fører til klasseforskjeller.

Det betyr selvfølgelig ikke at alle som vasker har dårlig lønn, føler seg sett ned på og ikke eier yrkesstolthet. Og det å trekke frem enkeltpersoner som motargumenter ikke er helt reelle argumenter. Jeg tror nok man kan tjene bra svart, men da mister man jo goder som forsikring på jobben, pensjonspoeng, sykepenger etc (Jeg er faktisk ikke helt sikker på hva jeg tjener i timen i og med at jeg ikke har timeslønn, men årslønn. Tror jeg skal skjekke det opp, det er litt interessant i forhold til slike diskusjoner.)

Sist redigert av him : 10-03-10 kl 18:46. Årsak: la til parantesen
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 18:48   #38
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du at løsningen på at noen yrker har lav status er at man skal slutte å ansette noen i dem?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 18:48   #39
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Tja, jeg er nok enig med Brutus_ i at vasking er et lavstatusyrke og at det først og fremst er i lavstatusyrker utlendinger får innpass. Og at dette igjen fører til klasseforskjeller.

Ja, det med utlendinger var jo en digresjon som jeg dro med meg fordi jeg tenkte au pair. Og når jeg tenker au pair så tenker jeg jenter fra Filipinene selv om vi får au pairer hit fra andre land også. Litt mye båstenking der fra min side.

Gammel 10-03-10, 18:51   #40
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Mener du at løsningen på at noen yrker har lav status er at man skal slutte å ansette noen i dem?

Nei, men jeg synes det er betenkelig at vi "importerer" polske menn til Norge som snekkere, polske kvinner som vaskere, filipinske kvinner som au pairer. Jeg er redd en slik arbeidsfordeling skaper et klassedelt og segregert samfunn som jeg mener er lite ønskelig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.