Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-10, 16:25   #221
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Det vanskelige er at det krever god og tydelig og tilstedeværende og kompetent (som i lederkompetanse) ledelse...

Gammel 03-06-10, 16:30   #222
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg enig i. Min høyt ukvalifiserte synseerfaring er at det ikke alltid er de beste lederne som blir rektorer rundt omkring. De må også evalueres og måles og kompetanseheves (og om nødvendig skiftes).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 16:33   #223
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

(og du mener virkelig at en som tjener mye skal skatte 50 % mens du skatter 36 %? Ikke av den siste kronen, men totalt? )

Neppe, for hun skatter neppe 36 % selv. Hun mener forhåpentligvis marginalskatt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 16:33   #224
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det vanskelige er at det krever god og tydelig og tilstedeværende og kompetent (som i lederkompetanse) ledelse...

Jeg tror ikke det bare er det som er vanskelig. For hver gang det blir snakk om resultatlønn for lærere, blir det en debatt om "de gode lærerne" som i "de som får klasser med resultater" som skal få mye mer enn de andre og at det vil skape et elendig arbeidsmiljø og skoler som ikke ønsker problemelever etc. Men jeg tenker at det er fullstendig irrelevant for kvaliteten på en lærer om klassen får snitt på 3 eller 6 på nasjonale prøver for å ta det som eksempel. Poenget må være hvordan vedkommendel lærer har taklet diverse utfordringer og evt øket klasseresultatet i forhold til tidligere år.

Som eksempel på at elevenes karakterer er helt håpløst som mål: min kjemilærer på videregående var en helt håpløs pedagog. Han var av typen som leste fra boka og snudde bunken fra året før. Så fikk han opp 6 av oss i muntlig. Man kan si mannen hadde flaks. De seks som toppet snittresultatet på skolen kom opp, og da er det ikke så rart at snittet ble et sted mellom 5,5 og 6. Det kan imidlertid være en stor bragd å få en klasse gjennom med ståkarakter og hvor faktisk alle elevene fullfører. En eller annen form for målsetting og resultatmål ved nærmste leder er det eneste som duger tror jeg.

Gammel 03-06-10, 19:15   #225
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke lønna som gjør at jeg tviler på om lærerjobben er det riktige for meg. Det er antallet elever i klassene, ressurstilgangen og alle spe.sped.-tilfellene som ikke får spes.ped.-oppfølging. Jeg hadde gjerne droppet lønnsøkning et par-tre år, hvis det betydde at jeg fikk klasser på 25 elever istedenfor 30. Eller hvis de tyngste adferdstilfellene fikk plass på spesialskole, slik både de, foreldrene og skolen ønsker.

Gammel 03-06-10, 23:31   #226
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(og du mener virkelig at en som tjener mye skal skatte 50 % mens du skatter 36 %? Ikke av den siste kronen, men totalt? )

.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Neppe, for hun skatter neppe 36 % selv. Hun mener forhåpentligvis marginalskatt.

Marginal meg her og marginal meg der. Sa jeg ikke lenger framme i tråden at jeg er dårlig med tall?

Men jeg mener at en som tjener mye bør skatte mer enn en som tjener lite. Ikke slik at alle skal sitte igjen med det samme til slutt, men for å utjevne litt. Hvis man ønsker å ha et offentlig tilbud, må man også ha non som jobber der, og siden det visstnok er vanskelig å betale oss ordentlig, synes jeg der er greit at vi sitter igjen med litt av det vi tjener.

Det er jeg enig i. Min høyt ukvalifiserte synseerfaring er at det ikke alltid er de beste lederne som blir rektorer rundt omkring. De må også evalueres og måles og kompetanseheves (og om nødvendig skiftes).

Hvem som helst kan bli rektor, dessverre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 00:29   #227
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det er ikke lønna som gjør at jeg tviler på om lærerjobben er det riktige for meg. Det er antallet elever i klassene, ressurstilgangen og alle spe.sped.-tilfellene som ikke får spes.ped.-oppfølging. Jeg hadde gjerne droppet lønnsøkning et par-tre år, hvis det betydde at jeg fikk klasser på 25 elever istedenfor 30. Eller hvis de tyngste adferdstilfellene fikk plass på spesialskole, slik både de, foreldrene og skolen ønsker.

Helt enig!

Gammel 04-06-10, 08:55   #228
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Marginal meg her og marginal meg der. Sa jeg ikke lenger framme i tråden at jeg er dårlig med tall?

Men jeg mener at en som tjener mye bør skatte mer enn en som tjener lite. Ikke slik at alle skal sitte igjen med det samme til slutt, men for å utjevne litt. Hvis man ønsker å ha et offentlig tilbud, må man også ha non som jobber der, og siden det visstnok er vanskelig å betale oss ordentlig, synes jeg der er greit at vi sitter igjen med litt av det vi tjener.

Men om alle hadde skattet 25 %, hadde fremdeles en som tjener 1 mill fremdeles skattet veldig mye mer enn en som tjener 250.000, ikke sant? Og vi utjevner mye mer enn det, siden vi ikke har flat skatt. Jeg mener bestemt at jeg skatter mer enn 50 øre av den siste kronen jeg tjener; når jeg får et lønnstillegg på 10.000,- får altså felleskapet mer enn jeg selv på bunnlinjen. Jeg blir sikkert arrestert hvis jeg tar feil, men langt unna er det ikke.

- No. 4 -
Gammel 04-06-10, 09:02   #229
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og så er det jo ikke sånn at de fleste som tjener mye fryder seg over å bidra til fellesskapet. Da hadde de vel neppe stemt Høyre hele hurven?

Øy! Jeg stemmer SV og betaler toppskatten min uten å rynke nesa det aller minste. Ok - jeg har ikke millionlønn, men jeg tjener mer enn en lærer altså.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Og hvordan skal man måle resultater? Nasjonale prøver? Faglig nivå? Ja - fint, men hva med den læreren som etter iherdig innsats klarte å få slutt på en vanskelig mobbesak (les andre tråder på forumet, dette er også en viktig bit av en lærers jobb). Hva med den som trådde støttende til da kollegaen på trinnet ble syk, men som på grunn av denne sykdommen ikke maktet å få trinnet høyt opp på nasjonale prøver? Hva med den læreren som fikk jentemiljøet i klassen opp og stå igjen etter noen vanskelige år? Osv, osv. Sumasumarum kan man alltid finne en grunn til at noen fortjener høyere lønn. Og sumasumarum kan rektor derfor alltid argumentere for at akkurat de hun (jeg skriver hun ja) liker best fortjener lønnstillegg - og altså andre ikke gjør det.

Trynetillegg, trynetillegg og atter trynetillegg. Og det skaper et arbeidsmiljø som er elendig. Og et slikt arbeidsmiljø bidrar minst av alt til et godt læringsmiljø.

Øh.
I det private har vi altså det sånn at det settes individuell lønn. Der er det faktisk sånn at noen er humørspredere. Noen tar over oppgavene til en som er syk. Noen involverer seg sterkt i andre ting enn de rene oppgavene man har.

Likevel klarer vi altså veldig fint å sette individuell lønn. Det er ikke mer å si enn at dette er fullt mulig for lærere også. Selvsagt kan man vurdere læreres kvalitet akkurat slik som man kan med alle andre yrkesgrupper. Jeg tror det er læreres frykt for at noen skal få mer enn seg som stopper dette. Blandet med for mange inkompetente rektorer.

Og sånn konkret - dersom en lærer har hatt mer mobbesaker enn normalt og dermed ikke har klart å prioritere læring høyt nok - javel. Da må denne læreren underveis når dette skjærer seg kreve mer ressurser. Det må varsles om at nå stuper kvaliteten fordi jeg prøver å holde lille Carl fra å gå i strupen på lille Ali. Kan noen holde Carl mens jeg underviser klassen?

Hvis skolen så ikke setter inn slike ressurser og læreren må gjøre det selv så viser da læreren til dette ved lønnsvurderingen. På samme måte som jeg vil si fra at teknsike problemer med pc-en min ved en anledning gjorde at et prosjekt jeg satt på ikke ble ferdig.

Har man en klasse med større utfordringer enn andre så setter man sammen med sin leder mål for denne klassen. Man sier faktisk ikke at alle elever i Norge skal ha 4 i norsk for at læreren skal øke i lønn. Det man sier er at man lager et system for å vurdere klassens sammensetning etter feks kartleggingsprøver i alle fag på starten av året. Og da kan man med erfaring ganske godt si hva som er forventet av denne klassen innen sommerferien neste år. Så måler man og ser om målet ble nådd på våren. Har det skjedd noe spesielt som er grunnen til at så ikke skjedde så vurderer man om dette skal få innvirkning på lærerens lønn eller ei.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:04   #230
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Carl og Ali. :knis:

- No. 4 -
Gammel 04-06-10, 09:23   #231
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

smifjes: gode tankar, men umulig i praksis. Då må ein i så fall få heilt andre finansieringsmodellar og ein felles arbeidsgjevar/skuleeigar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:24   #232
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

smifjes: gode tankar, men umulig i praksis. Då må ein i så fall få heilt andre finansieringsmodellar og ein felles arbeidsgjevar/skuleeigar.

Kvifor det?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:30   #233
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er lett å bare si at det er umulig. Kan du forklare hvorfor man må ha en felles skoleeier for eksempel? Hvorfor er det ikke mulig å kartlegge hver klasse på høsten og vurdere lærerens resultater på våren - sett i sammenheng med komplikasjoner som er kjent? Det er dette man gjør i det private og man trenger ikke et felles organ som eier alle ingeniørbedrifter av den grunn altså.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:32   #234
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Kvifor det?

Fordi så lenge kommuner og fylkeskommune har ulik økonomi, og lokal- og fylkespolitikarar og byråkratar som legg dei økonomiske- og innhaldsmessige rammene vil det vere forferdeleg vanskeleg (umulig i praksis, trur eg) å finne gode prinsipp for lokale lønnsforhandlingar. Både kva som skal prioriterast, korleis det skal lønnast og kven som skal få. Med ein meir sams politikk, finansiering og praksis vil det vere langt enklare.

Gammel 04-06-10, 09:36   #235
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fordi så lenge kommuner og fylkeskommune har ulik økonomi, og lokal- og fylkespolitikarar og byråkratar som legg dei økonomiske- og innhaldsmessige rammene vil det vere forferdeleg vanskeleg (umulig i praksis, trur eg) å finne gode prinsipp for lokale lønnsforhandlingar. Både kva som skal prioriterast, korleis det skal lønnast og kven som skal få. Med ein meir sams politikk, finansiering og praksis vil det vere langt enklare.

Og hvordan i alle dager ble dette det aller minste relevant i forhold til å vurdere lærere som individer?

Mener du at dersom det ikke er en lik sats for hele landet så kan man ikke det? En ingeniør i Hedmark tjener altså radikalt forskjellig fra en ingeniør i Stavanger. Både i offentlig og privat sektor. Jeg kan ikke se en eneste grunn til at det skal være unaturlig at lærere lider samme skjebne?

Og jeg kan ikke se at ulike kommuners økonomi skal være det minste relevant i forhold til å lønne lærere individuelt heller.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:38   #236
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er lett å bare si at det er umulig. Kan du forklare hvorfor man må ha en felles skoleeier for eksempel? Hvorfor er det ikke mulig å kartlegge hver klasse på høsten og vurdere lærerens resultater på våren - sett i sammenheng med komplikasjoner som er kjent? Det er dette man gjør i det private og man trenger ikke et felles organ som eier alle ingeniørbedrifter av den grunn altså.

Tidsbruksutvalet sin rapport er ein god peikepinn på kvifor det er svært vanskeleg. Korleis i alle dagar skal t.d. ein lærar i vgs kunne kartlegge og dokumentere 5 klasser på hausten saman med leiar, legge planar for denne og evaluere og dokumentere den i etterkant, i tillegg til alt anna som ein allereie ikkje har tid til å gjere?

Gammel 04-06-10, 09:41   #237
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tidsbruksutvalet sin rapport er ein god peikepinn på kvifor det er svært vanskeleg. Korleis i alle dagar skal t.d. ein lærar i vgs kunne kartlegge og dokumentere 5 klasser på hausten saman med leiar, legge planar for denne og evaluere og dokumentere den i etterkant, i tillegg til alt anna som ein allereie ikkje har tid til å gjere?

Jeg tar som en ren selvfølge at en klasse får et opplegg tilpasset seg slik den har krav på etter loven.

Dette kan man ikke gi uten å sjekke hvor i landet klassen ligger. Ergo er del én av jobben gjort. På slutten av året skal man måle utviklingen og kunnskapen på nytt - der er del to.
Læreren har som alle andre medarbeidersamtale - der er vurderingen en naturlig del av denne.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:42   #238
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jeg kan ikke se en eneste grunn til at det skal være unaturlig at lærere lider samme skjebne? Og jeg kan ikke se at ulike kommuners økonomi skal være det minste relevant i forhold til å lønne lærere individuelt heller.

Okay, der er vi usamde. Eg meiner felles lønnspolitikk er naudsynt for å sikre ein jamnt over god pedagogikk og didaktikk i skulen. Eg meiner lærarar skal ha rom for fagleg integritet til å sloss for eit godt pedagogisk tilbod for kvar enkelt elev, utan å måtte vurdere det opp mot økonomiske prioriteringar i høve eiga lønn.

Det er enklare å bidra til å prioritere eige lønnstillegg når alternativet er materiell reduksjon enn når det er snakk om reduksjon i det pedagogiske tilbodet.

Gammel 04-06-10, 09:44   #239
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Jeg tar som en ren selvfølge at en klasse får et opplegg tilpasset seg slik den har krav på etter loven. Dette kan man ikke gi uten å sjekke hvor i landet klassen ligger. Ergo er del én av jobben gjort. På slutten av året skal man måle utviklingen og kunnskapen på nytt - der er del to.
Læreren har som alle andre medarbeidersamtale - der er vurderingen en naturlig del av denne.

Eg er heilt usamd i at ikkje-analyserte kvantitative mål gir eit tydeleg bilete av kompetansen til ein lærar. Eg trur ikkje ein einaste forelder ønsker den skulen ein då vil få...

Gammel 04-06-10, 09:45   #240
Slettet bruker
Passiv

Standard

Okay, der er vi usamde. Eg meiner felles lønnspolitikk er naudsynt for å sikre ein jamnt over god pedagogikk og didaktikk i skulen. Eg meiner lærarar skal ha rom for fagleg integritet til å sloss for eit godt pedagogisk tilbod for kvar enkelt elev, utan å måtte vurdere det opp mot økonomiske prioriteringar i høve eiga lønn.

Det er enklare å bidra til å prioritere eige lønnstillegg når alternativet er materiell reduksjon enn når det er snakk om reduksjon i det pedagogiske tilbodet.

En av grunnene til at det er ulik lønn er for eksempel at det er ganske ulike kostnader med å leve ulike steder i landet her. Det er ikke gitt at enhver lærer i Hedmark vil flytte til Stavanger for å tjene mer all den tid hele gevinsten pluss det doble av denne igjen forsvinner i boligkostnader.

Dermed er det helt naturlig at man tjener ulikt. Eller mener du man skal utjevne boligpriser også så det koster det samme overalt?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.