|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Streikerett?Det vanskelige er at det krever god og tydelig og tilstedeværende og kompetent (som i lederkompetanse) ledelse...
|
|
|
#222 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Streikerett?Det er jeg enig i. Min høyt ukvalifiserte synseerfaring er at det ikke alltid er de beste lederne som blir rektorer rundt omkring. De må også evalueres og måles og kompetanseheves (og om nødvendig skiftes).
|
|
|
#223 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Streikerett?
Neppe, for hun skatter neppe 36 % selv. Hun mener forhåpentligvis marginalskatt.
|
|
|
#224 |
|
maler
|
Jeg tror ikke det bare er det som er vanskelig. For hver gang det blir snakk om resultatlønn for lærere, blir det en debatt om "de gode lærerne" som i "de som får klasser med resultater" som skal få mye mer enn de andre og at det vil skape et elendig arbeidsmiljø og skoler som ikke ønsker problemelever etc. Men jeg tenker at det er fullstendig irrelevant for kvaliteten på en lærer om klassen får snitt på 3 eller 6 på nasjonale prøver for å ta det som eksempel. Poenget må være hvordan vedkommendel lærer har taklet diverse utfordringer og evt øket klasseresultatet i forhold til tidligere år.
|
|
|
#225 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Streikerett?Det er ikke lønna som gjør at jeg tviler på om lærerjobben er det riktige for meg. Det er antallet elever i klassene, ressurstilgangen og alle spe.sped.-tilfellene som ikke får spes.ped.-oppfølging. Jeg hadde gjerne droppet lønnsøkning et par-tre år, hvis det betydde at jeg fikk klasser på 25 elever istedenfor 30. Eller hvis de tyngste adferdstilfellene fikk plass på spesialskole, slik både de, foreldrene og skolen ønsker.
|
|
|
#226 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Marginal meg her og marginal meg der. Sa jeg ikke lenger framme i tråden at jeg er dårlig med tall?
Hvem som helst kan bli rektor, dessverre. |
|
|
|
|
|
#227 |
|
Er frisk!
|
Helt enig!
|
|
|
|
#228 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Men om alle hadde skattet 25 %, hadde fremdeles en som tjener 1 mill fremdeles skattet veldig mye mer enn en som tjener 250.000, ikke sant?
|
|
|
#229 |
|
Passiv
|
Øy! Jeg stemmer SV og betaler toppskatten min uten å rynke nesa det aller minste. Ok - jeg har ikke millionlønn, men jeg tjener mer enn en lærer altså.
Øh. |
|
|
|
#231 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Streikerett?smifjes: gode tankar, men umulig i praksis. Då må ein i så fall få heilt andre finansieringsmodellar og ein felles arbeidsgjevar/skuleeigar. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Passiv
|
Det er lett å bare si at det er umulig. Kan du forklare hvorfor man må ha en felles skoleeier for eksempel? Hvorfor er det ikke mulig å kartlegge hver klasse på høsten og vurdere lærerens resultater på våren - sett i sammenheng med komplikasjoner som er kjent? Det er dette man gjør i det private og man trenger ikke et felles organ som eier alle ingeniørbedrifter av den grunn altså. |
|
|
|
#234 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Fordi så lenge kommuner og fylkeskommune har ulik økonomi, og lokal- og fylkespolitikarar og byråkratar som legg dei økonomiske- og innhaldsmessige rammene vil det vere forferdeleg vanskeleg (umulig i praksis, trur eg) å finne gode prinsipp for lokale lønnsforhandlingar. Både kva som skal prioriterast, korleis det skal lønnast og kven som skal få. Med ein meir sams politikk, finansiering og praksis vil det vere langt enklare. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
Passiv
|
Og hvordan i alle dager ble dette det aller minste relevant i forhold til å vurdere lærere som individer? |
|
|
|
#236 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Tidsbruksutvalet sin rapport er ein god peikepinn på kvifor det er svært vanskeleg. Korleis i alle dagar skal t.d. ein lærar i vgs kunne kartlegge og dokumentere 5 klasser på hausten saman med leiar, legge planar for denne og evaluere og dokumentere den i etterkant, i tillegg til alt anna som ein allereie ikkje har tid til å gjere? |
|
|
|
|
|
#237 |
|
Passiv
|
Jeg tar som en ren selvfølge at en klasse får et opplegg tilpasset seg slik den har krav på etter loven. |
|
|
|
#238 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Okay, der er vi usamde. Eg meiner felles lønnspolitikk er naudsynt for å sikre ein jamnt over god pedagogikk og didaktikk i skulen. Eg meiner lærarar skal ha rom for fagleg integritet til å sloss for eit godt pedagogisk tilbod for kvar enkelt elev, utan å måtte vurdere det opp mot økonomiske prioriteringar i høve eiga lønn. |
|
|
|
|
|
#239 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er heilt usamd i at ikkje-analyserte kvantitative mål gir eit tydeleg bilete av kompetansen til ein lærar. Eg trur ikkje ein einaste forelder ønsker den skulen ein då vil få... |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Passiv
|
En av grunnene til at det er ulik lønn er for eksempel at det er ganske ulike kostnader med å leve ulike steder i landet her. Det er ikke gitt at enhver lærer i Hedmark vil flytte til Stavanger for å tjene mer all den tid hele gevinsten pluss det doble av denne igjen forsvinner i boligkostnader. |
|
![]() |
|
|