|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Kortere skoleferie
Ja, men hun sier også at hun ikke har mulighet til å ta ut all overtid som avspasering. Det kan derfor høres ut som hun mener at lærerne er heldigere enn andre.
|
|
|
#22 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, hvis du skal arbeide inn all tvungen avspasering ,så må du vel stort sett jobbe nesten 1,5 time ekstra hver dag?
|
|
|
#23 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Kortere skoleferieJeg ser på mannen min at han trenger den lange sommerferien + avspasering som lærere har. Han har noen lovpålagte ferier, og har stort sett fri fra skolen ved høytider. Men vi kan ikke hoppe på en billig sydentur midt i skoleåret. Vi kan ikke ta langhelger sånn helt uten videre - som vi ser mange rundt oss kan ta. Og som jeg selv kunne gjort, ettersom jeg disponerer min egen avspasering fritt.
|
|
|
#24 |
|
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
Jeg er veldig enig med deg.
|
|
|
#25 |
|
~~~~~~~
|
Jeg jobber i det private - og jeg begynner på jobb kl 08.00 noen dager før noen dager etter. Jeg går ikke "hjem" kl 15.30 - noen kvelder jobber jeg både til 22 og 23, helgejobb er heller ikke uvanlig i den bransjen jeg driver, jeg er mye ute på kundearrangementer i form av reiser, og får ofte høre "oj så innmari heldig du er som får reise så mye" og tenker "værsjego - reis så mye du vil - JEG gjør det for jobben min, men ville ha prioritert en tur med familien istedenfor) jeg har overtid innbakt i min lønn og har ikke avspaseringsmuligheter, men det er nå valgt å jobbe der jeg gjør og tar konsekvensen av det. Men jeg har ofte inntrykk av at det er lærere, sykepleiere o.l. skriker høyt når det kommer til dårlig betalt og godt fortjent ferie. Jeg tror de aller fleste jobber godt for sine fortjente feriedager og sin lønn. Og hva er egentlig en dårlig betalt jobb?
|
|
|
#26 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg skrev at det var en viktig grunn, men at det finnes andre grunner også. Hvis regnskapsførere, Rema-ansatte og elektroingeniører hadde like lang sommerferie som lærere, ville jeg likevel ikke vurdert de yrkene. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Kortere skoleferieMå vi gjøre denne tråden også til en tråd om læreres arbeidsforhold?
|
|
|
#28 |
|
Dig for victory!
|
Så læreryrket bør være et kall, da eller?
Det Rine sa. Lange friperioder var et viktig insentiv for meg da jeg valgte hvilket yrke jeg ville studere til. Men jeg elsker jobben min og kunne virkelig ikke tenke meg å gjøre noe annet. Uten avspaseringsukene hadde det ikke vært mulig per i dag. Med vanlig åtte til fire-dager og litt overtid her og der kunne det gått bra. Med 45 til 60 timer i uka - not so much. Jeg merker selv at de sommerukene er bra for meg. Juni er hektisk, og jeg bruker minst to uker bare på å klare å senke skuldrene. I august er jeg sulten og på hugget igjen.
|
|
|
|
#29 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Kortere skoleferieJeg ser poenget ditt, Stompa. Jeg synes man må kunne diskutere skolebarns ferier uten at det nødvendigvis trenger å bli en diskusjon om lærerens arbeidsforhold. Jeg er forøvrig veldig enig med Kanne - jeg synes ferien skal være som den er.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
For meg henger det ikke på greip at lengre dager og mindre ferie automatisk gir mer læring. I USA har de i gjennomsnitt 180 dagers skole i året, Australia 200, 195 i England, 190 i Finland, 198 i Sverige og 236 i India, så som du ser er det ikke de helt store forskjellene.
|
|
|
#31 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp, Stompa har et poeng. Det var vel jeg som dro inn arbeidsforholdene også, ( |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Kortere skoleferieJeg har ingenting i mot lang skoleferie, kan ikke huske den som for lang da jeg gikk på barneskole, og når poden en gang begynner skal jeg glede meg til den. Og ikke minst unner jeg lærerene det lange avbrekket. Jeg tror kort ferie ville ført til større lærerfrafall enn vi allerede har. Jeg kan se at mine lærervenner blir slitne og trenger det gode avbrekket om sommeren. Og ære være dem for den gode jobben de gjør resten av året.
|
|
|
|
#33 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Signerer. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Bedreviter
|
Sv: Kortere skoleferieJeg synes lærernes ferie er helt irrelevant for hvordan skoleåret skal organiseres. Hvis man bestemte seg for å gi skolebarna fem ukers ferie i løpet av året, så måtte selvsagt lærernes arbeidsdag tilpasses dette. Og selvsagt kan lærere klare seg på fem ukers ferie hvis man valgte å gjøre det slik; alle andre yrkesgrupper kan det. Noen lærere ville slutte, men andre ville komme til, som ikke hadde forventninger om den samme ferien. Det ville være et problem i et korttidsperspektiv, men null problem på sikt. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kortere skoleferieHvis jeg kunne gått ned til 37,5 timer i uka, og hatt fleksibel ferie og avspassering, så hadde jeg nok kunnet bytte ut dagens ordning. Men for å få til det måtte man ha ansatt ganske mange flere lærere.
|
|
|
#36 |
|
Kontrollfrik
Vel, det er realiteten for mange på min arbeidsplass i hvert fall. Mulig jeg sporer helt av her nå, men det enorme presset en gjennomsnittlig lærer er utsatt for i forhold til arbeidsmengde og tempo, er etter min mening direkte helseskadelig. Jeg elsker å være lærer, men jeg hadde ikke giddet det hvis det ikke var for feriene. Beklager, men sånn er det. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Bedreviter
|
Man måtte selvsagt ha revurdert veldig mye i forhold til dagens ordning, om man skulle kuttet ned dagens ferieordning. For eksempel måtte hver lærer kanskje hatt færre undervisningstimer pr. uke, og på den måten unngått å opparbeide seg alle disse avspaseringstimene som skal avspaseres i påsken, til jul og om sommeren. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kortere skoleferieMen er det riktig at større barn har behov for mer ferie en små barn? Jeg synes den ofte travle hverdagen til de små også tilsier at de har godt av en forholdsvis lang ferie på sommeren. Det er jo fryktelig slitsomt med barn som kjeder seg men hjelpes så godt de har av det også tenker jeg.
|
|
|
#39 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Det er slike utsagn som gjør at "dere" virker sutrete. Ja, de fleste har tatt poenget om at lærere jobber mye utover vanlig arbeidstid i skoleåret. Derfor avspaserer dere i feriene. Dette er allikevel utregnet ut fra hva man kan forvente (?) at en lærer jobber. Da blir det tullete å skrive at dere har mindre ferie enn oss andre. Når du sier slikt, går du ut fra at ingen andre jobber overtid? Eller at all overtid avspaseres? At vi som har jobber som går kontinuerlig gjennom året ikke mottar telefoner og mail som må besvares i løpet av ferien?
|
|
|
#40 |
|
Kontrollfrik
Sv: Kortere skoleferieJa, det må du gjerne mene. Jeg driter i det. |
|
|