Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kortere skoleferie

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 12:15   #21
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kortere skoleferie

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Fløyel sier vel nettopp at lærerne jobber inn timene i løpet av året, slik at de i praksis ikke har færre arbeidstimer enn andre?

Ja, men hun sier også at hun ikke har mulighet til å ta ut all overtid som avspasering. Det kan derfor høres ut som hun mener at lærerne er heldigere enn andre.

Jeg synes forøvrig det er dumt å skulle gjøre noe med skoleferien når det strengt tatt kun er en kort periode (1.-4. klasse?) det er et problem at barna har lengre sommerferie enn foreldrene. Som det er nevnt tidligere i tråden har større barn behov for ferien og etterhvert bruker de ferien til å tjene penger og få arbeidserfaring.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:15   #22
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg foreslår at du prøver et år som lærer. Tipper du får en ganske annen oppfatning av hvor mye fri man har. Jeg kunne f.eks godt tenke meg å være ferdig på jobb når jeg går hjem 15.30, og har jobbet siden 8.00, men det er det slett ikke alltid jeg er.

Nei, hvis du skal arbeide inn all tvungen avspasering ,så må du vel stort sett jobbe nesten 1,5 time ekstra hver dag?

Gammel 02-08-10, 12:20   #23
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser på mannen min at han trenger den lange sommerferien + avspasering som lærere har. Han har noen lovpålagte ferier, og har stort sett fri fra skolen ved høytider. Men vi kan ikke hoppe på en billig sydentur midt i skoleåret. Vi kan ikke ta langhelger sånn helt uten videre - som vi ser mange rundt oss kan ta. Og som jeg selv kunne gjort, ettersom jeg disponerer min egen avspasering fritt.

Jeg kunne heller sett for meg lengre skoledager og mindre lekser når elevene kommer opp på ungdomstrinnet, enn å kutte ned på sommerferien.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:20   #24
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Når jeg leste Rine sitt innlegg ble jeg litt trist kjenner jeg. At ferien kanskje er det som gjør at mine barns lærere vil være lærer, det skremmer meg litt. For sett i sammenheng med andre yrker med ca like lang utdanning som lærerne som også jobber i det offentlige syns jeg nemlig ikke lønn og arbeidsforholdene til lærerne er så dårlige. Men meg om det.

Jeg er veldig enig med deg.

Gammel 02-08-10, 12:20   #25
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foreslår at du prøver et år som lærer. Tipper du får en ganske annen oppfatning av hvor mye fri man har. Jeg kunne f.eks godt tenke meg å være ferdig på jobb når jeg går hjem 15.30, og har jobbet siden 8.00, men det er det slett ikke alltid jeg er.

Jeg jobber i det private - og jeg begynner på jobb kl 08.00 noen dager før noen dager etter. Jeg går ikke "hjem" kl 15.30 - noen kvelder jobber jeg både til 22 og 23, helgejobb er heller ikke uvanlig i den bransjen jeg driver, jeg er mye ute på kundearrangementer i form av reiser, og får ofte høre "oj så innmari heldig du er som får reise så mye" og tenker "værsjego - reis så mye du vil - JEG gjør det for jobben min, men ville ha prioritert en tur med familien istedenfor) jeg har overtid innbakt i min lønn og har ikke avspaseringsmuligheter, men det er nå valgt å jobbe der jeg gjør og tar konsekvensen av det. Men jeg har ofte inntrykk av at det er lærere, sykepleiere o.l. skriker høyt når det kommer til dårlig betalt og godt fortjent ferie. Jeg tror de aller fleste jobber godt for sine fortjente feriedager og sin lønn. Og hva er egentlig en dårlig betalt jobb?

Gammel 02-08-10, 12:25   #26
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg leste Rine sitt innlegg ble jeg litt trist kjenner jeg. At ferien kanskje er det som gjør at mine barns lærere vil være lærer, det skremmer meg litt. For sett i sammenheng med andre yrker med ca like lang utdanning som lærerne som også jobber i det offentlige syns jeg nemlig ikke lønn og arbeidsforholdene til lærerne er så dårlige. Men meg om det.

Jeg skrev at det var en viktig grunn, men at det finnes andre grunner også. Hvis regnskapsførere, Rema-ansatte og elektroingeniører hadde like lang sommerferie som lærere, ville jeg likevel ikke vurdert de yrkene.
Jeg liker godt å jobbe med ungdom, setter pris på at jeg har ganske stor grad av selvstendighet i forhold til hva jeg gjør når og hva og jeg elsker at ingen dager og timer er like på jobb. Variasjon er viktig for meg. Likevel: Det er mentalt slitsomt å være lærer og som jeg skrev over: Når verken lønn eller arbeidsforhold er noe å skryte av (fysiske forhold i klasserom og kontor, for mange elever pr. lærer, lang ventetid for å få hjelp hos andre instanser, BUP og PPT, nye, ugjennomtenkte læreplaner som kommer altfor ofte osv, osv.) må det en gulrot til for å få folk til å bli i yrket. For meg er friperiodene den gulroten.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:26   #27
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Må vi gjøre denne tråden også til en tråd om læreres arbeidsforhold? Jeg er lærer, jeg elsker jobben min, jeg synes jeg jobber mye (norsklærer i videregående, I say no more) men at jeg får godt igjen for det i form av bra lønn og gode arbeidstidsordninger. Jeg er ikke lærer fordi vi har lenge fri om sommeren - men samtidig må jeg innrømme at blir sommerferien drastisk kortere (snakker flere uker her) kommer jeg til å revurdere yrkesvalget mitt fordi det er de eneste ukene på året da jeg har helt fri; da både skrivepulten og hodet er tømt for alt som har med jobb å gjøre og jeg kan koble helt ut. Samtidig ser jeg poenget til de med barn i småskolen, og jeg synes egentlig det er merkelig at det er så mange kommuner som ikke har SFO-tilbud på sommeren og dermed gir familier problemer med den lange ferien.

Hmm. Poengløst innlegg, vet ikke hva jeg ville si, egentlig.

Gammel 02-08-10, 12:33   #28
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Så læreryrket bør være et kall, da eller?

Jeg skrev at det var en viktig grunn, men at det finnes andre grunner også. Hvis regnskapsførere, Rema-ansatte og elektroingeniører hadde like lang sommerferie som lærere, ville jeg likevel ikke vurdert de yrkene.
Jeg liker godt å jobbe med ungdom, setter pris på at jeg har ganske stor grad av selvstendighet i forhold til hva jeg gjør når og hva og jeg elsker at ingen dager og timer er like på jobb. Variasjon er viktig for meg. Likevel: Det er mentalt slitsomt å være lærer og som jeg skrev over: Når verken lønn eller arbeidsforhold er noe å skryte av (fysiske forhold i klasserom og kontor, for mange elever pr. lærer, lang ventetid for å få hjelp hos andre instanser, BUP og PPT, nye, ugjennomtenkte læreplaner som kommer altfor ofte osv, osv.) må det en gulrot til for å få folk til å bli i yrket. For meg er friperiodene den gulroten.

Det Rine sa. Lange friperioder var et viktig insentiv for meg da jeg valgte hvilket yrke jeg ville studere til. Men jeg elsker jobben min og kunne virkelig ikke tenke meg å gjøre noe annet. Uten avspaseringsukene hadde det ikke vært mulig per i dag. Med vanlig åtte til fire-dager og litt overtid her og der kunne det gått bra. Med 45 til 60 timer i uka - not so much. Jeg merker selv at de sommerukene er bra for meg. Juni er hektisk, og jeg bruker minst to uker bare på å klare å senke skuldrene. I august er jeg sulten og på hugget igjen.

Gammel 02-08-10, 12:33   #29
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ser poenget ditt, Stompa. Jeg synes man må kunne diskutere skolebarns ferier uten at det nødvendigvis trenger å bli en diskusjon om lærerens arbeidsforhold. Jeg er forøvrig veldig enig med Kanne - jeg synes ferien skal være som den er.

Gammel 02-08-10, 12:34   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Vi skal ri på lange ferier, korte skoledager og ekstra fridager lagt til helligdager og hva har du, men samtidig så tør vi av og til å se på det dårlige nivået som faktisk også finnes i den norske skolen. Det er, for meg, et eller annet her som ikke henger på greip.

For meg henger det ikke på greip at lengre dager og mindre ferie automatisk gir mer læring. I USA har de i gjennomsnitt 180 dagers skole i året, Australia 200, 195 i England, 190 i Finland, 198 i Sverige og 236 i India, så som du ser er det ikke de helt store forskjellene.

Jeg syns for øvrig ferien er fin som den er, men det er bra det finnes ulike tilbud å fylle den med, som sommerleir, sommerskole og liknende.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:40   #31
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg ser poenget ditt, Stompa. Jeg synes man må kunne diskutere skolebarns ferier uten at det nødvendigvis trenger å bli en diskusjon om lærerens arbeidsforhold. Jeg er forøvrig veldig enig med Kanne - jeg synes ferien skal være som den er.

Jepp, Stompa har et poeng. Det var vel jeg som dro inn arbeidsforholdene også, () men det var for å illustrere hvorfor det er viktig med sommerferien (for meg.) Ser også et behov for å presisere litt, siden det var en del som reagerte på det jeg skrev: Jeg valgte jobb ut fra interesser, men nå, etter mange år, og med mer innsikt i hva jobben egentlig innebærer, er feriene en av grunnene til at jeg fortsatt er i yrket. Tror egentlig det finnes veldig få lærere som har fått et kall, men hva vet vel jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:43   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingenting i mot lang skoleferie, kan ikke huske den som for lang da jeg gikk på barneskole, og når poden en gang begynner skal jeg glede meg til den. Og ikke minst unner jeg lærerene det lange avbrekket. Jeg tror kort ferie ville ført til større lærerfrafall enn vi allerede har. Jeg kan se at mine lærervenner blir slitne og trenger det gode avbrekket om sommeren. Og ære være dem for den gode jobben de gjør resten av året.

Gammel 02-08-10, 12:44   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synd å si, men lang ferie/avspasering er en viktig grunn (ikke den eneste) til at jeg er lærer. Forsvinner den, forsvinner jeg. Og mange med meg. Let`s face it: Det er ikke artig å være lærer alltid, og når arbeidsforhold og lønn som regel er realtivt dårlige, må det være noe annet positivt som trekker folk til yrket.

Signerer.

Dessuten har lærere mindre ferie enn andre, bare sånn til info for de som lurte på det. 4 uker og 1 dag, for å være nøyaktig.

Jeg har aldri hatt 8 ukers sommerferie, forøvrig. 6 1/2 er normalen for lærere i min kommune.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:45   #34
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes lærernes ferie er helt irrelevant for hvordan skoleåret skal organiseres. Hvis man bestemte seg for å gi skolebarna fem ukers ferie i løpet av året, så måtte selvsagt lærernes arbeidsdag tilpasses dette. Og selvsagt kan lærere klare seg på fem ukers ferie hvis man valgte å gjøre det slik; alle andre yrkesgrupper kan det. Noen lærere ville slutte, men andre ville komme til, som ikke hadde forventninger om den samme ferien. Det ville være et problem i et korttidsperspektiv, men null problem på sikt.

Når det er sagt, synes jeg det er veldig bra og helt nødvendig med 6-8 ukers sommerferie for skolebarn. En ting er at jeg tror de har godt av det. En annen ting er at det ville bli vldig vanskelig for resten av samfundet om alle barnefamilier skulle avvikle ferien i løpet av fire uker i juli. Det er langt mer praktisk å spre folks ferie over flere uker.

Det man trenger, i stedet for kortre ferie, mener jeg er et skikkelig opplegg for SFO/sommerskole, slik at det fantes reelle aktivitetsmuligheter for de barna som trengte det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:47   #35
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis jeg kunne gått ned til 37,5 timer i uka, og hatt fleksibel ferie og avspassering, så hadde jeg nok kunnet bytte ut dagens ordning. Men for å få til det måtte man ha ansatt ganske mange flere lærere.

Gammel 02-08-10, 12:49   #36
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg leste Rine sitt innlegg ble jeg litt trist kjenner jeg. At ferien kanskje er det som gjør at mine barns lærere vil være lærer, det skremmer meg litt.

Vel, det er realiteten for mange på min arbeidsplass i hvert fall. Mulig jeg sporer helt av her nå, men det enorme presset en gjennomsnittlig lærer er utsatt for i forhold til arbeidsmengde og tempo, er etter min mening direkte helseskadelig. Jeg elsker å være lærer, men jeg hadde ikke giddet det hvis det ikke var for feriene. Beklager, men sånn er det.

Gammel 02-08-10, 12:49   #37
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis jeg kunne gått ned til 37,5 timer i uka, og hatt fleksibel ferie og avspassering, så hadde jeg nok kunnet bytte ut dagens ordning. Men for å få til det måtte man ha ansatt ganske mange flere lærere.

Man måtte selvsagt ha revurdert veldig mye i forhold til dagens ordning, om man skulle kuttet ned dagens ferieordning. For eksempel måtte hver lærer kanskje hatt færre undervisningstimer pr. uke, og på den måten unngått å opparbeide seg alle disse avspaseringstimene som skal avspaseres i påsken, til jul og om sommeren.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:50   #38
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men er det riktig at større barn har behov for mer ferie en små barn? Jeg synes den ofte travle hverdagen til de små også tilsier at de har godt av en forholdsvis lang ferie på sommeren. Det er jo fryktelig slitsomt med barn som kjeder seg men hjelpes så godt de har av det også tenker jeg.

Gammel 02-08-10, 12:50   #39
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Signerer.

Dessuten har lærere mindre ferie enn andre, bare sånn til info for de som lurte på det. 4 uker og 1 dag, for å være nøyaktig.

Jeg har aldri hatt 8 ukers sommerferie, forøvrig. 6 1/2 er normalen for lærere i min kommune.

Det er slike utsagn som gjør at "dere" virker sutrete. Ja, de fleste har tatt poenget om at lærere jobber mye utover vanlig arbeidstid i skoleåret. Derfor avspaserer dere i feriene. Dette er allikevel utregnet ut fra hva man kan forvente (?) at en lærer jobber. Da blir det tullete å skrive at dere har mindre ferie enn oss andre. Når du sier slikt, går du ut fra at ingen andre jobber overtid? Eller at all overtid avspaseres? At vi som har jobber som går kontinuerlig gjennom året ikke mottar telefoner og mail som må besvares i løpet av ferien?

Jeg har virkelig ingen problemer med å unne lærerene den ferien de har. Jeg har heller ingen problemer med å se at lærere jobber mye i løpet av skoleåret. Jeg synes imidlertid dere skal slutte å trekke "vi har det så kjipt"-kortet. De fleste andre akademikere (som er den gruppen jeg selv kjenner best) kan heller ikke legge fra seg jobben kl 15.30 hver dag.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:51   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Ja, det må du gjerne mene. Jeg driter i det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.