|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg synes man skal få velge selv, om man tenker over det å ikke bli en "byrde" for andre når det gjelder å bli kjørt hit og dit. Jeg skjønner ikke at noen frivillig vil være så hjelpesløse at de må kjøres hit og dit av andre. Er kollektivtilbudet tilstede er det jo noe annet. Jeg er imidlertid VELDIG glad for at jeg tok lappen som 19-åring. Og jeg er ikke enig i at kunnskapene forsvinner fort, jeg synes det er som å sykle. Jeg hadde ikke bil da jeg tok lappen men lånte mama sin av og til. Det kunne fort gå 3-4 måneder fra den ene gangen jeg kjørte til den andre de første årene. Ingen problem. Jeg bodde svært sentralt med tanke på busser og alt, men valgte å bli ferdig med det. Og når jeg ser hvor sinnssykt dyrt det er blitt i dag er jeg sjeleglad jeg tok den før. Det koster 700 kroner eller mer for EN kjøretime!
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?
Slik var det med jenta mi også. Hun vergret seg for hun gruet seg, men innerst inne visste jeg at hun hadde lyst.
Sist redigert av amo : 12-01-11 kl 10:34. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Ta den nå. De (få) jeg kjenner som ikke tok den da de var rundt 18 har angret veldig. Men det er jo ikke noe man skal tvinge noen til akkurat.
|
|
|
#84 |
|
Fortynnet
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg syns det må være et ønske hos vedkommende attenåring, og ikke noe man MÅ. Ellers så syns jeg igrunnen ikke det er verken positivt eller negativt at noen ønsker å vente, folk er forskjellige og alle trenger ikke gjøre ting likt. Så det så. |
|
|
|
|
|
#85 |
|
Borte
|
Jeg syns alle burde gjøre som meg og være som meg.
|
|
|
#86 |
|
Sviiisj!!
|
Såklart. 18-åringer er tross alt myndige. (Og jeg synes ikke dette er noen god grunn til å gjøre avkommet arveløse heller, jmf mitt forslag i en annen tråd.
|
|
|
#87 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei jeg hører mange si det, men som nevnt før så kan noe være lurt med tanke på at man ikke vet hvordan framtida vil bli. Man vet verken hva man vil behøve, hvor man bosetter seg eller hvilken økonomi man får. Eksemplene i denne tråden har vært de som klarte dette fint, hadde økonomi til det, eller bosatte seg sentralt. Det blir som de som ikke velger høyere utdannelse etter vgs. Noen av dem klarer seg også helt fint. Men det anbefales jo likevel at man har en form for utdanning i dag, da ikke alle er like heldige. På noen områder kan det være lurt å ha noe i bakhånd. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Glamorøs
|
Nå er det ikke akkurat en treårig bachelor vi snakker om her, men kanskje 3-6 måneder. Jeg vil påstå at det er innenfor hva som er mulig å skaffe seg på et senere tidspunkt, om det blir nødvendig. Pengene er selvsagt et aspekt, om foreldrene mener at pengene fordunster om de ikke blir brukt på 18-årsdagen.
|
|
|
#89 |
|
Textrovert
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg har aldri sett på det å ha førerkort som så essensielt at det er noe foreldre BØR sponse ungene med. Jeg fikk økonomisk hjelp av mamma til å ta lappen, men det var først etter at jeg hadde brukt HELE lønna mi fra sommerjobben på kjøretimer, og ikke hadde mer å ta av. Det synes jeg på en måte var fair. Jeg så, og ser på, det å ha førerkort som et gode, ikke en menneskerett eller en livsnødvendighet. Så jeg kommer ikke til å blakke meg totalt bare for at sønnen min skal ha førerkort, altså. Selv om det hadde vært utrolig viktig for han nå å ta kjøretimer, så hadde han måtte bidra en god del økonomisk selv.
|
|
|
#90 |
|
Textrovert
|
Ja, jeg skjønner ikke helt den der.
|
|
|
#91 |
|
Glamorøs
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg fikk heller ikke penger til lappen, men jeg fikk leilighet som forskudd på arv. Dette var i en tid hvor prisene var helt på bunn, men det er jeg faren min evig takknemlig for. I en alder av 36 har jeg fremdeles ikke et rødt øre i boliglån, siden verdien økte så enormt på den leiligheten at jeg kunne selge og kjøpe min halvdel av den leiligheten vi har nå.
|
|
|
#92 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?I Oslo og andré store byer er det ikke unormalt å ha månedskort på kollektiv fremfor lappen. Min mor som bor midt i Oslo har aldri hatt lappen og hevder at hun aldri har hatt behov. Hun kan kjøre MYE taxi for de pengene hun ikke bruker på bil. Jeg kjører henne på IKEA o.l. ett par ganger i året. Jeg tok førerkort som 18 åring i Oslo, men brukte det ikke før jeg var 22 år. Da var jeg nok en noe usikker sjåfør.
|
|
|
#93 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg kjenner folk som tar taxi fast en gang i uka, faktisk (og som ikke er 90!).
|
|
|
#94 |
|
© All rights reserved
|
Hva det er for noe? Da skal kanskje neste barn sponses, for eksempel? |
|
|
|
|
|
#95 |
|
Textrovert
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Men hvis han ønsker å vente, da, og samtidig ikke belemrer dere med å være sjåfører? Spiller det da noen rolle om pengene står på konto noen år? Jeg skjønner jo at dette blir mer et teoretisk spørsmål, all den tid det sikkert er vanskelig å være tenåring på bøgda uten lappen og uten å kreve at foreldrene kjører.
|
|
|
#96 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Jeg setter ikke pengene på konto til han, det er fullstendig uaktuelt. Jeg har ikke så mye penger og jeg sparer heller ikke for at han skal kunne ta lappen når det passer han. Om han ikke vil ta lappen neste år (men det vil han heldigvis), så blir pengene brukt til andre ting. Vi kommer til å forsake en del ting i familien for å ha råd til å sponse han, og vi er ikke villig til å forsake dersom vi ikke må. Vi er altså ikke villig til å spare til han på konto, i alle fall ikke nå når vi har mye annet å bruke pengene på. |
|
|
|
|
|
#97 |
|
~~~~~~~
|
jeg kjørte mye taxi under samme alibi når jeg bodde i Oslo.
|
|
|
#98 |
|
Epikur
|
Jeg har heller aldri hatt en jobb som direkte krevde lappen, og jeg tror det har hjulpet meg å holde meg rimelig slank, siden jeg syklet eller gikk dersom det ikke var busser som direkte korresponderte. Det er lett å bli lat og bedagelig når man har bil og ikke har gode treningsvaner, noe jeg ikke hadde før jeg ble nesten 30.
|
|
|
#99 |
|
Glamorøs
|
Jeg forstår godt argumentet om at siden dere er avhengig av bil der dere bor, så må han ta lappen. Jeg hadde heller ikke giddet å kjøre ungdom som kunne hatt lappen rundt. Men om man er i en situasjon hvor man ikke trenger lappen, så skjønner jeg ikke helt at man ikke kan sette av de samme pengene ukentlig, og gi ham det senere.
|
|
|
#100 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?Har ikkje lest heile tråden. |
|
|
|
![]() |
|
|