Sv: Positivt eller negativt at en ungdom ønsker å vente med å ta lappen?
Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.
Jeg syns det må være et ønske hos vedkommende attenåring, og ikke noe man MÅ. Ellers så syns jeg igrunnen ikke det er verken positivt eller negativt at noen ønsker å vente, folk er forskjellige og alle trenger ikke gjøre ting likt. Så det så.
Nei jeg hører mange si det, men som nevnt før så kan noe være lurt med tanke på at man ikke vet hvordan framtida vil bli. Man vet verken hva man vil behøve, hvor man bosetter seg eller hvilken økonomi man får. Eksemplene i denne tråden har vært de som klarte dette fint, hadde økonomi til det, eller bosatte seg sentralt. Det blir som de som ikke velger høyere utdannelse etter vgs. Noen av dem klarer seg også helt fint. Men det anbefales jo likevel at man har en form for utdanning i dag, da ikke alle er like heldige. På noen områder kan det være lurt å ha noe i bakhånd.
Som foreldre kan man jo være tydelig der, spesielt hvis man i tillegg har tenkt å sponse dette til barna. Vi ser på det som så essensielt, at vi sparer penger til dette for dem. Vi vet det kan være vanskelig å ha råd til dette som ungdom, men da er på en måte et hinder borte når den tid kommer. På samme måte som vi skal støtte dem på skolen, og motivere til å velge en utdanning når den tid kommer.
Men hvis alt er overlatt til ungdommens selv, så ser jeg så klart at saken stiller seg annerledes. Hvis de må betale det selv, så blir så klart motivasjonen en annen. Det blir noe annet hvis dette er mer selvsagt, og man har støtte hjemmefra.
|