Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skolen ba barna forlate Facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-11, 00:01   #41
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolen ba barna forlate Facebook

Oppfatter dere virkelig "regler"på et privateid, profittmotivert nettsamfunn som ViktigeTM å følge?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:26   #42
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er enig med advokaten, jeg:

Sitat:

Skolen må ha en hjemmel for å bestemme hva barna skal bedrive på fritiden. Så må det være opp til Facebook å håndheve aldersgrensen de har satt. Riset bak speilet er at skolen skal angi barna til Facebook, men den type personlig informasjon kan de ikke utlevere

Når det er sagt: Jeg ville nok aldri ha rast i media om krenkelse etc. I alle fall ikke om annet enn trusselen om utlevering av personlig informasjon til en tredjepart.

I prinsippet handler det for meg om selvtekt. Jeg løper ikke rundt og leker politi selv om jeg mener kriminalitet er galt, liksom.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:36   #43
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvis saken er slik den blir beskrevet i artikkelen, så er jeg enig med foreldrene her. Hvis dette stemmer,så har lærerne _truet_ elevene til å slette seg, og det er ikke greit. En oppfordring derimot, det blir noe annet, selv om denne oppfordringen kanskje burde gått til foreldrene også.

På skolen vår så har de tre største trinnene en ansatt som jobber mye innen miljø. Dette innebærer blant annet at hun har fått en stor rolle i det å se elevene og ¨å være der for dem. Hun har blitt en person som de går til, med større og/eller mindre problemer. Problemer de kanskje ikke vil gå til lærer med, etc.

Hun har blitt en meget populær person i skolen, og en person elevene har valgt å stole på, så da hun ble nedrent av venneforespørsler på fb, så laget hun seg en egen profil til dette. Hun ville vel, av forskjellige årsaker, ikke ha elevene inn på sin private profil.

Jeg antar at hun ikke tenkte over dette med aldersgrensen da hun opprettet denne profilen, og som mor så så jeg ikke noe negativt i det, da jeg så at jenta mi hadde henne som venn. (stusset jo først på at en skoleansatt lot elevene komme inn på sin bruker, i den grad hun gjorde, men så fant jeg ut av dette med to profiler, og anså det hele som helt ok)

Selvfølgelig kom jo dette skolen for øret også, og da tok de grep. Ikke mot elevene, men mot denne voksne. Hun fikk, med bakgrunn i aldersgrensen, klar beskjed om å slette denne profilen.

Dette kravet etterfulgte hun selvfølgelig, til elevenes store fortvilelse. Jenta mi var sinna på skolen, men etter at jeg forklarte, så ble hun enig. Jeg forklarte at det er en ting at vi foreldre faktisk har gitt aksept for at hun registrerte deg der for tidlig, og det samme med de som legger henne til som venn, men det blir noe helt annet nå skolen også gir aksept for dette regelbruddet, og denne ene voksne representerer faktisk skolen.

Jeg synes skolen reagerte helt riktig her. Selvfølgelig kunne de slått ned på de elevene som er under 13 år også, men de har tydeligvis innsett at det er noe de ikke kan legge seg for mye borti, annet enn å oppfordre.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:11   #44
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Oppfatter dere virkelig "regler"på et privateid, profittmotivert nettsamfunn som ViktigeTM å følge?

Nei, men jeg oppfatter det som svært viktig å ikke undergrave det fornuftige læreren sier (jeg tror ikke et sekund på at han har "truet" noen) på den måten som foreldrene her gjør.

Er det forresten ikke et tankekors at det foregår så mye FB-mobbing på denne skolen hvis foreldrene følger opp det som skjer der så godt som de sier?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 20:09   #45
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, men jeg oppfatter det som svært viktig å ikke undergrave det fornuftige læreren sier (jeg tror ikke et sekund på at han har "truet" noen) på den måten som foreldrene her gjør.

Er det forresten ikke et tankekors at det foregår så mye FB-mobbing på denne skolen hvis foreldrene følger opp det som skjer der så godt som de sier?

Jeg har ikke lest artikkelen, men skulle vel anta at mobbing, uansett hvor den foregår ikke forsvinner med FB profiler og skolen har en lang vei å gå både i forhold til elever og nettkunnskap og i forhold til ignorante foreldre....

Gammel 22-01-11, 20:26   #46
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg synes skolen heller skulle fortalt ungene hvor mye virus de kan dra på seg på fb jeg. Så hadde de kanskje oppnådd å se en effekt også.

:noterer: Jeg har jo Mækk, så jeg har vært heldig så langt. Anywho, jeg skal ha foreldremøte på onsdag. Vi er en Olweusskole (antimobbeprogram), og har mobbeundersøkelse hver høst. Nå har resultatene kommet, og vi skal legge dem frem for foreldrene på onsdag. Det er mye nettmobbing, og en del på Facebook, så jeg kommer til å ha et punkt med det, faktisk. Da skal jeg ta med virus og FB også. Takk.

Gammel 22-01-11, 22:53   #47
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Ingen som reagerer på at skolen truet med og utlevere taushetsbelagt info til FB? Det er tydeligvis helt greit?

Tja, det er ikke helt godt å vite hva som egentlig ble sagt:

a) I dag skal dere gå hjem og slette profilene deres med en gang, ellers så ringer jeg til facebook og politiet!

b) Elev: Hva gjør du hvis vi ikke sletter oss da, lærer? Sladrer du til facebook?
Lærer (som ikke har tenkt over den delen av saken): Tja, det er jo alltids en mulighet... men jeg regner jo med at dere vil følge reglene uansett!

Alt. a er ikke greit, alt b ser jeg ikke det store problemet med. Og jeg ser overhodet ikke noe problem med at skolen og lærerne snakker med elevene om nettvett og oppfordrer dem til å følge lover og regler...

Gammel 22-01-11, 22:57   #48
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest artikkelen, men skulle vel anta at mobbing, uansett hvor den foregår ikke forsvinner med FB profiler og skolen har en lang vei å gå både i forhold til elever og nettkunnskap og i forhold til ignorante foreldre....

Nei, den forsvinner ikke, men en viktig arena for mobbing ville forsvunnet hvis FB-profilene ble borte.

Gammel 22-01-11, 23:03   #49
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, den forsvinner ikke, men en viktig arena for mobbing ville forsvunnet hvis FB-profilene ble borte.

Hadde det ikke vært lurere å lære dem å bruke nett og FB på en alright måte?

Gammel 22-01-11, 23:05   #50
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jepp, men jeg tenker at det er foreldrene sin jobb, ikke skolen.

Gammel 22-01-11, 23:59   #51
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En ting er nettvett. Det jobber ihvertfall vi mye med. En annen ting er at FB faktisk ikke er lov å bruke før man er 13. Mine elever er 10. Jeg vil ikke oppfordre til noe de ikke har lov til.

Gammel 23-01-11, 09:36   #52
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Mener du at skolen skal lære elevene å bruke et nettsted på en måte som er mot nettstedets egne regler?

Gammel 23-01-11, 12:59   #53
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Mener du at skolen skal lære elevene å bruke et nettsted på en måte som er mot nettstedets egne regler?

Det samme har jeg lurt på når jeg har lest denne diskusjonen. I denne saken synes jeg det å dra inn nettvett på FB er noe malplassert.

Gammel 24-01-11, 18:14   #54
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

En ting er nettvett. Det jobber ihvertfall vi mye med. En annen ting er at FB faktisk ikke er lov å bruke før man er 13. Mine elever er 10. Jeg vil ikke oppfordre til noe de ikke har lov til.

Så da kan de som alikevel er på FB herje som de vil?
Å snakke om og lage spilleregler for bruk av sosiale medier på nett (eller sms/mms for den del) er LurtTM, uavhengig av om det er satt en aldersgrense eller ikke. At det er FB som er brukt denne gangen er tilfeldig, nestegang er det msn eller nettby....

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg mener at skolen har en stor og viktig oppgave i å lære barna å ferdes på nett, det være seg forum, youtube, FB, Nettby, blink, superia etc.
Denne type sosiale medier er kommet for å bli og veldig mange barn har lite eller ingen oppfølgning hjemmenifra og trenger massiv opplæring i å bruke slikt. Aldersgrense eller ikke.
Mener du at seksualundervisning heller ikke bør forekomme i skolen før etter fylte 16 år?

Gammel 24-01-11, 19:01   #55
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Mener du at seksualundervisning heller ikke bør forekomme i skolen før etter fylte 16 år?

Jeg ville definitivt oppfordret elevene med å vente (minst) til de var 16 år med å ha sex, på samme måte som jeg ville oppfordret med å vente til de var 13 med å registrere seg på Facebook. Det betyr ikke at jeg ikke ville snakket om eller undervist om noen av disse temaene før aldergrensen var nådd.

Gammel 24-01-11, 19:11   #56
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Standard

Nå gjør du deg vanskelig, Floksa. Jeg sa ikke at vi driter i hele Skumle Internettet og later som om det er en arena som ikke finnes. Jeg sa at vi jobber mye med nettvett. Det jeg også sier er qt jeg ikke oppfordrer elevene mine til å gjøre noe de strengt tatt ikke har lov til. Zulu ga en god sammenlikning der. En ting er å forebygge, en annen ting er å oppfordre.

Gammel 25-01-11, 11:02   #57
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Men jeg inbiller meg at disse foreldrene ikke vanker noe særlig på nett selv? For å bruke meg selv som eksempel. Jeg har vært aktiv i forumverden siden 2000 og har således fått nettbruk under huden.

Jeg tror det var et slikt foredrag mannen min var på og for ham var det inget nytt som kom fram.

Det tror jeg du har helt rett i. Hverken mannen eller jeg lærte noe nytt (annet enn navnet på et par slike nettsteder som vi ikke hadde hørt om), og endte opp med å være skikkelig fascinert over hvor lite de andre visste.
Vi lærte vel muligens noe likevel, gitt. At ikke alle følger med på hva ungene gjør.

Gammel 28-01-11, 02:46   #58
Garamond
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dersom det gjelder skolens internett er de i sin fulle rett., Skolens nettverk har pedagogiske formål. Noen skoler stenger til og med Facebook for elevene. Dessuten tar Facebook mye nettkapasitet

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 10:48   #59
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Garamond, her.

Dersom det gjelder skolens internett er de i sin fulle rett., Skolens nettverk har pedagogiske formål. Noen skoler stenger til og med Facebook for elevene. Dessuten tar Facebook mye nettkapasitet

Dersom du leser tråden så er det ikke det vi diskuterer. Skolen ba/truet elevene til å slette sine FB-kontoer.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:00   #60
Garamond
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Dersom du leser tråden så er det ikke det vi diskuterer. Skolen ba/truet elevene til å slette sine FB-kontoer.

Jada, jeg har lest tråden.

Jeg er noen ganger skeptisk til Aftenpostens vinklinger fordi de ikke alltid er like flinke til å få frem alle fakta. Her presenteres ikke skolens syn på saken bredt nok synes jeg.

Svært mange elever har tilgang til skolenettet i skoletiden. Da er det skolens retningslinjer som gjelder hvis elevene bruker sine private konti i skoletiden er skolen i sin fulle rett.

Selv om skolen ikke gir elevene nettilgang synes jeg fortsatt det er greit at de gir beskjed til facebook når de vet at elever som er for små har facebookkonti. Jeg kan ikke se noe galt i det. Skolen kan uansett ikke stenge elevenes konti, bare oppfordre dem til å gjøre det selv eller oppfordre facebook til å gjøre det. Det er helt greit at skolen har en klar profil angående dette synes jeg.

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.