|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
can-jur
|
Sv: Skolen ba barna forlate FacebookOppfatter dere virkelig "regler"på et privateid, profittmotivert nettsamfunn som ViktigeTM å følge?
|
|
|
|
#42 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skolen ba barna forlate FacebookJeg kjenner at jeg er enig med advokaten, jeg:
Når det er sagt: Jeg ville nok aldri ha rast i media om krenkelse etc. I alle fall ikke om annet enn trusselen om utlevering av personlig informasjon til en tredjepart.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Skolen ba barna forlate FacebookHvis saken er slik den blir beskrevet i artikkelen, så er jeg enig med foreldrene her. Hvis dette stemmer,så har lærerne _truet_ elevene til å slette seg, og det er ikke greit. En oppfordring derimot, det blir noe annet, selv om denne oppfordringen kanskje burde gått til foreldrene også.
|
|
|
#44 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Skolen ba barna forlate Facebook
Nei, men jeg oppfatter det som svært viktig å ikke undergrave det fornuftige læreren sier (jeg tror ikke et sekund på at han har "truet" noen) på den måten som foreldrene her gjør. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
can-jur
|
Jeg har ikke lest artikkelen, men skulle vel anta at mobbing, uansett hvor den foregår ikke forsvinner med FB profiler og skolen har en lang vei å gå både i forhold til elever og nettkunnskap og i forhold til ignorante foreldre....
|
|
|
|
#46 |
|
Snikende tiger
|
:noterer: Jeg har jo Mækk, så jeg har vært heldig så langt. Anywho, jeg skal ha foreldremøte på onsdag. Vi er en Olweusskole (antimobbeprogram), og har mobbeundersøkelse hver høst. Nå har resultatene kommet, og vi skal legge dem frem for foreldrene på onsdag. Det er mye nettmobbing, og en del på Facebook, så jeg kommer til å ha et punkt med det, faktisk. Da skal jeg ta med virus og FB også. Takk.
|
|
|
#47 |
|
Travelt opptatt
|
Tja, det er ikke helt godt å vite hva som egentlig ble sagt:
|
|
|
#48 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Nei, den forsvinner ikke, men en viktig arena for mobbing ville forsvunnet hvis FB-profilene ble borte. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
can-jur
|
Hadde det ikke vært lurere å lære dem å bruke nett og FB på en alright måte?
|
|
|
|
#51 |
|
Snikende tiger
|
En ting er nettvett. Det jobber ihvertfall vi mye med. En annen ting er at FB faktisk ikke er lov å bruke før man er 13. Mine elever er 10. Jeg vil ikke oppfordre til noe de ikke har lov til.
|
|
|
#52 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Mener du at skolen skal lære elevene å bruke et nettsted på en måte som er mot nettstedets egne regler?
|
|
|
#53 |
|
Ekvilist
|
Det samme har jeg lurt på når jeg har lest denne diskusjonen. I denne saken synes jeg det å dra inn nettvett på FB er noe malplassert.
|
|
|
#54 |
|
can-jur
|
Så da kan de som alikevel er på FB herje som de vil?
Jeg mener at skolen har en stor og viktig oppgave i å lære barna å ferdes på nett, det være seg forum, youtube, FB, Nettby, blink, superia etc.
|
|
|
|
#55 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg ville definitivt oppfordret elevene med å vente (minst) til de var 16 år med å ha sex, på samme måte som jeg ville oppfordret med å vente til de var 13 med å registrere seg på Facebook. Det betyr ikke at jeg ikke ville snakket om eller undervist om noen av disse temaene før aldergrensen var nådd.
|
|
|
#56 |
|
Snikende tiger
|
Sv: Skolen ba barna forlate FacebookNå gjør du deg vanskelig, Floksa. Jeg sa ikke at vi driter i hele Skumle Internettet og later som om det er en arena som ikke finnes. Jeg sa at vi jobber mye med nettvett. Det jeg også sier er qt jeg ikke oppfordrer elevene mine til å gjøre noe de strengt tatt ikke har lov til. Zulu ga en god sammenlikning der. En ting er å forebygge, en annen ting er å oppfordre.
|
|
|
#57 |
|
Protonterapeut
|
Det tror jeg du har helt rett i. Hverken mannen eller jeg lærte noe nytt (annet enn navnet på et par slike nettsteder som vi ikke hadde hørt om), og endte opp med å være skikkelig fascinert over hvor lite de andre visste.
|
|
|
#58 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: Skolen ba barna forlate FacebookDersom det gjelder skolens internett er de i sin fulle rett., Skolens nettverk har pedagogiske formål. Noen skoler stenger til og med Facebook for elevene. Dessuten tar Facebook mye nettkapasitet |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Populærkulturjunkie
|
Dersom du leser tråden så er det ikke det vi diskuterer. Skolen ba/truet elevene til å slette sine FB-kontoer. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
![]() |