|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsProblemet bunner nok i at det oppleves snodig at 17. mai kan ha noe med religion å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
![]() |
#43 |
Librocubicularist
|
Eg tenker dette er to forskjellige ting. Viss du skal på hytta, opplevest det ikkje som krenkande overfor den eine, viktige verdien som livet ditt dreier seg rundt. Eg trur ikkje grupper som JV finn på at dei ikkje skal feire 17.mai fordi dei vil slippe dugnad, eller at dei finn på at dei ikkje vil sende ungane i bursdag, fordi dei vil slippe å gi gaver. Dei har ei anna vekelegheitsforståing enn den gjennomsnittelege, humanistisk-kristne-folkereligiøse nordmann, og dei blr slippe å bli utsett for sosialt press når dei vel å ikkje delta i noko som opplevest som avgudsdyrking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Bedreviter
|
Ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
heimføing
|
Har det noe å si hva annet man skal, eller om man skal gjøre noe i det hele tatt den dagen?
Men vi andre, vi som bare gjør ...ingenting på 17. mai, det er altså akseptabelt at vi blir utsatt for sosialt press? |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Eppur si muove.
![]() |
#47 |
Bedreviter
|
Jeg tenker at det spørs veldig på hva som er bakgrunnen for arrangementet. Hvis poenget er å bidra fordi man vil lage en flott 17. mai-feiring, så er det helt opplagt i mitt hode at de som har lyst (og skal delta) kan bidra og at de andre slipper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Eppur si muove.
![]() |
#50 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg er heller ikke voldsomt begeistret for arbeid med denne typen arrangementer, men jeg anser dugnadsarbeid og fellesskap i regi av blandt annet skolen nærmest som en obligatorisk del av "jobben" med det å ha barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det synes jeg. Om skolen tvinger folk til å ha dugnad 17. mai, slik jeg mener å ha tolket noen tidligere i tråden, blir det noe annet enn at foreldregruppa (FAU) har tradisjon for å arrangere en felles sosial happening på sin lokale skole (altså bruke lokaler/uteområde). Om man er sterkt i mot bør man melde seg inn i FAU og jobbe aktivt for å kutte ut felles 17. mai-feiring. Det blir jo som en "bitteliten lokalpolitikk". |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Her er det stikk motsatt. Mulig det er fordi vi er en liten skole. Alle er svært positive. I år er det minstejentas klasse som skal arrangere 17 mai. Ellers har vi flere andre arrangementer som vi hjelper til med b.la kulturkvelder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Librocubicularist
|
Det er to vesensforskjellige ting, synest eg. Og i mine auge er det at folk ikkje ser denne forskjellen eit litt skremmande symptom på religionane sin stadig minkande status i samfunnet. Å likestille det å ekskludere seg frå fellesskapet av religiøse grunnar, med å ikkje ville delta fordi ein har meir lyst til å gjere ingenting, heng ikkje på greip og er eit uttrykk for manglande forståing for kva religion er og kva det betyr for dei som ser på dette som retningsgivande for livet sitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsAkkurat i år skulle jeg pnske det var mulig å tvinge foreldre til å stille på 17.arr på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsOg sånn for å svare på HI så tror jeg det er helt vanlig at foreldre ikke deltar og jeg er litt usikker på om jeg synes det er greit all den tid det hos oss er snakk om kun 5.klasse som har ansvar, og man har visst om dette siden 1.klasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Librocubicularist
|
Å stille opp ekstra på andre arrangement, meiner eg høyrer med, når ein reserverer seg mot dugnadsarbeid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Textrovert
|
Mora til en kamerat av meg var med i avholdslaget, og sjenket konsekvent fulle kopper med kaffe. Festdeltakerne ble sure og tømte alltid halvparten demonstrativt ut på gulvet. Men hun blånekta å selge halve kopper kaffe. Kul dame!
![]() |
#58 |
can-jur
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsDet er vel med 17 mai som med alle andre ting som krever frivillig insats i nærmiljøet.
![]() |
![]() |
#59 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsJeg syns det er superegoistisk å ikke bidra til 17. mai-arrangementet det året det er "din tur". De fleste har ikke mer enn to-tre barn, så det ryker to-tre 17. maier for de fleste. (På mindre steder er det kanskje sånn at hele bygda bidrar til 17. mai uansett hvilken klasse barnet går i, men på større steder er det vanlig at 4. eller 5. trinn arrangerer) Helt klart - noen har gode grunner for å ikke kunne være med på 17. mai - det må man respektere, men man kan da bidra i forkant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsatsKan jeg forresten skyte inn at jeg har vært med i den berømmelige 17. mai-komiteen - og det var ikke vanskelig å få folk. Men så spurte vi ikke heller. Vi plasserte folk på lister - de som vi visste var Jehovas Vitner, skulle på hytta etc. etc. gav vi alternative oppgaver som vi trodde ville passere nåløyet, og det var svært, svært få som ikke kom på sine vakter. Noen gav beskjed om at det ikke passet etc., og da fant vi løsninger på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|