Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolearrangementer og foreldreinnsats

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-12, 00:07   #41
Penelope
Superaktiv

Medlem siden: Sep 2006
Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats

Problemet bunner nok i at det oppleves snodig at 17. mai kan ha noe med religion å gjøre.

Men saken reiser jo også noen andre mer generelle problemstillinger -
Er det akseptabelt å nekte en 16. mai-jobb, hvis du skal på hytta på 17. mai?? Fordi du ikke skal delta på arrangementet???

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:10   #42
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Penelope, her.

Er det akseptabelt å nekte en 16. mai-jobb, hvis du skal på hytta på 17. mai?? Fordi du ikke skal delta på arrangementet???

Det lurer jeg også på. Hva om man ikke skal på hytta en gang? Hva om man bare ikke synes å stå opp tidlig for å være med i barnetog og delta i sekkeløp i skolegården er spesielt gøy og man heller vil sove lenge og grille i hagen hjemme? Er ikke det gyldig nok grunn til å ikke delta?

Gammel 12-04-12, 00:16   #43
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet bunner nok i at det oppleves snodig at 17. mai kan ha noe med religion å gjøre.

Eg tenker dette er to forskjellige ting. Viss du skal på hytta, opplevest det ikkje som krenkande overfor den eine, viktige verdien som livet ditt dreier seg rundt. Eg trur ikkje grupper som JV finn på at dei ikkje skal feire 17.mai fordi dei vil slippe dugnad, eller at dei finn på at dei ikkje vil sende ungane i bursdag, fordi dei vil slippe å gi gaver. Dei har ei anna vekelegheitsforståing enn den gjennomsnittelege, humanistisk-kristne-folkereligiøse nordmann, og dei blr slippe å bli utsett for sosialt press når dei vel å ikkje delta i noko som opplevest som avgudsdyrking.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:19   #44
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:22   #45
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det lurer jeg også på. Hva om man ikke skal på hytta en gang? Hva om man bare ikke synes å stå opp tidlig for å være med i barnetog og delta i sekkeløp i skolegården er spesielt gøy og man heller vil sove lenge og grille i hagen hjemme? Er ikke det gyldig nok grunn til å ikke delta?

Har det noe å si hva annet man skal, eller om man skal gjøre noe i det hele tatt den dagen?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

og dei blr slippe å bli utsett for sosialt press når dei vel å ikkje delta i noko som opplevest som avgudsdyrking.

Men vi andre, vi som bare gjør ...ingenting på 17. mai, det er altså akseptabelt at vi blir utsatt for sosialt press?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:27   #46
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Har det noe å si hva annet man skal, eller om man skal gjøre noe i det hele tatt den dagen?

Nei, jeg vet ikke, det er det jeg lurer på. Det er frivillig, men om man bare ikke har lyst til å feire 17. mai på skolen og derfor heller ikke ønsker å gjøre noen innsats i forhold til feiringen lurer jeg bare på om man da blir en av de foreldrene de andre "tenker sitt" om? Ikke at jeg ville brydd meg, men interessant å vite om det er en slags uskreven regel for hva som er akseptert grunn til å ikke bidra.

Gammel 12-04-12, 00:32   #47
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Nei, jeg vet ikke, det er det jeg lurer på. Det er frivillig, men om man bare ikke har lyst til å feire 17. mai på skolen og derfor heller ikke ønsker å gjøre noen innsats i forhold til feiringen lurer jeg bare på om man da blir en av de foreldrene de andre "tenker sitt" om? Ikke at jeg ville brydd meg, men interessant å vite om det er en slags uskreven regel for hva som er akseptert grunn til å ikke bidra.

Jeg tenker at det spørs veldig på hva som er bakgrunnen for arrangementet. Hvis poenget er å bidra fordi man vil lage en flott 17. mai-feiring, så er det helt opplagt i mitt hode at de som har lyst (og skal delta) kan bidra og at de andre slipper.

Hvis poenget er å skaffe nok penger til at klassen min datter går i skal få reise på leirskole, som min datter skal være med på, så er det langt mer naturlig at jeg bidrar selv om jeg ikke skal delta på arrangementet. Og da hadde det vært mer naturlig å enten bidra 16. mai eller å bidra en annen gang. Men man kan jo uansett ikke tvinge noen. Det er jo til syvende og sist en frivillig sak, både om man vil være med å bidra og om man vil sende klassen på leirskole.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:33   #48
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tenker at det spørs veldig på hva som er bakgrunnen for arrangementet. Hvis poenget er å bidra fordi man vil lage en flott 17. mai-feiring, så er det helt opplagt i mitt hode at de som har lyst (og skal delta) kan bidra og at de andre slipper.

Hvis poenget er å skaffe nok penger til at klassen min datter går i skal få reise på leirskole, som min datter skal være med på, så er det langt mer naturlig at jeg bidrar selv om jeg ikke skal delta på arrangementet. Og da hadde det vært mer naturlig å enten bidra 16. mai eller å bidra en annen gang.

Det er jeg enig i.

Gammel 12-04-12, 01:01   #49
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en kommentar til dette sitatet:

Aha, da forstår jeg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 07:12   #50
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg er heller ikke voldsomt begeistret for arbeid med denne typen arrangementer, men jeg anser dugnadsarbeid og fellesskap i regi av blandt annet skolen nærmest som en obligatorisk del av "jobben" med det å ha barn.

Jeg er lite glad i å føle meg presset inn i situasjoner og aktiviteter, og jeg prøver så langt som mulig å legge fra meg mine flink-pike-tendenser, men når det gjelder barna og deres beste, og det å delta på slike arrangementer anser jeg som et gode for barna, svelger jeg gjerne mange kameler.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 07:15   #51
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Spiller det en rolle for om man burde delta eller ikke? (Jeg tok det for øvrig for gitt at det var FAU. Skolen, som i lærene, arrangerer vel neppe 17. mai.)

Ja, det synes jeg. Om skolen tvinger folk til å ha dugnad 17. mai, slik jeg mener å ha tolket noen tidligere i tråden, blir det noe annet enn at foreldregruppa (FAU) har tradisjon for å arrangere en felles sosial happening på sin lokale skole (altså bruke lokaler/uteområde). Om man er sterkt i mot bør man melde seg inn i FAU og jobbe aktivt for å kutte ut felles 17. mai-feiring. Det blir jo som en "bitteliten lokalpolitikk".

På mange skoler er det snakk om ett trinn som står for 17. mai-feiring, og da forventer man å stille opp - for barnas skyld, alle barnas, ikke bare sitt eget, og kanskje i mindre grad fordi man selv som voksen setter slik pris på arrangementet eller ikke (det gjør nemlig ikke jeg heller). Jeg er enig med Hattifnatten at det blir sært å overlate all jobben til andre. Og enig Madickens kamelsvelging.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 07:29   #52
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Min erfaring er at folk gjør det meste for å slippe unna 17.mai jobbingen.

Jeg er foreldrekontakt i guttungens klasse i år, og hans trinn er ansvarlig for 17.mai deler av arrangementet på skolen. Vi har blant annet ansvar for all organisert lek, konkurranser, loddsalg, og innkjøp og organisering av premier til alt dette.

På foreldremøte som var nå nylig, så ga vi en ettertrykkelig oppfordring til samtlige foreldre på trinnet: At de som av ulike årsaker ikke kan bidra på selve dagen, de må yte en innsats i forkant. Enten i form av innsamling av premier, eller å møte opp den 16. mai for forberedelser til den 17.

Det ble mektig stille i lokalet da.

Og det har vist seg år etter år; folk stiller ikke opp. Og verst av alt er de som ikke sier i fra om at de ikke kommer på selve dagen. De blir satt opp på arbeidslistene, og så blir det bare kaos.

Her er det stikk motsatt. Mulig det er fordi vi er en liten skole. Alle er svært positive. I år er det minstejentas klasse som skal arrangere 17 mai. Ellers har vi flere andre arrangementer som vi hjelper til med b.la kulturkvelder.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 07:59   #53
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men vi andre, vi som bare gjør ...ingenting på 17. mai, det er altså akseptabelt at vi blir utsatt for sosialt press?

Det er to vesensforskjellige ting, synest eg. Og i mine auge er det at folk ikkje ser denne forskjellen eit litt skremmande symptom på religionane sin stadig minkande status i samfunnet. Å likestille det å ekskludere seg frå fellesskapet av religiøse grunnar, med å ikkje ville delta fordi ein har meir lyst til å gjere ingenting, heng ikkje på greip og er eit uttrykk for manglande forståing for kva religion er og kva det betyr for dei som ser på dette som retningsgivande for livet sitt.

Gammel 12-04-12, 08:15   #54
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Akkurat i år skulle jeg pnske det var mulig å tvinge foreldre til å stille på 17.arr på skolen.
Hos oss er det 5.klasse som står for opplegget og i år er det vår tur og jeg er en ev klassekontaktene som har ansvar for å tromme sammen opplegget.
Jeg er stygt redd for at det blir jævlig mye jobbing for oss som stiller i år. Vi har hatt to møter og hvor kun 1/4 av foreldrene på trinnet har deltatt.
Jeg synes ikke dette er morsomt i det hele tatt og skulle virkelig ønske at man kunne klare å sette av denne ene dagen i ungenes barneskolekarriere og få til å lage en hyggelig feiring for ungene og nærmiljøet.

Jeg skal uansett ta opp med skolen/FAU og komme med forslag til andre måter å gjøre dette på, for å la ett trinn ha ansvar er rett og slett for mye jobb.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 08:17   #55
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Og sånn for å svare på HI så tror jeg det er helt vanlig at foreldre ikke deltar og jeg er litt usikker på om jeg synes det er greit all den tid det hos oss er snakk om kun 5.klasse som har ansvar, og man har visst om dette siden 1.klasse.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 08:28   #56
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan også være andre dugnader man har prinsipielle eller etiske motforestillinger mot å delta på. I Trøndelag er det ikke uvanlig at bygdefester (fylleslag med 15 års aldersgrense og salg av halve kopper kaffe) arrangeres av idrettslaget. Lagene får inntekter gjennom disse festene og det forventes at man stiller på dugnad. Dette kan være problematisk for en del, og da er det snakk om av etiske grunner, ikke religiøse. Jeg vet at noen reserverer seg mot å delta, men da stiller de opp ekstra på andre typer arrangementer i stedet.

Å stille opp ekstra på andre arrangement, meiner eg høyrer med, når ein reserverer seg mot dugnadsarbeid.

Gammel 12-04-12, 08:30   #57
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan også være andre dugnader man har prinsipielle eller etiske motforestillinger mot å delta på. I Trøndelag er det ikke uvanlig at bygdefester (fylleslag med 15 års aldersgrense og salg av halve kopper kaffe) arrangeres av idrettslaget.

Mora til en kamerat av meg var med i avholdslaget, og sjenket konsekvent fulle kopper med kaffe. Festdeltakerne ble sure og tømte alltid halvparten demonstrativt ut på gulvet. Men hun blånekta å selge halve kopper kaffe. Kul dame!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 08:52   #58
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel med 17 mai som med alle andre ting som krever frivillig insats i nærmiljøet.
Man (vi) blir den samme gjengen som man har jobbet frivillig med i alle år og sittet i styrer med i alle år.

Jeg kunne godt tenkt meg et mer aktivt og aggresivt bygdedyr slik at insatsen ble noe mer rettferdig fordelt......

Men det går jo ikke, for de andre har jo viktigeTM ting de skal gjøre.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 08:57   #59
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er superegoistisk å ikke bidra til 17. mai-arrangementet det året det er "din tur". De fleste har ikke mer enn to-tre barn, så det ryker to-tre 17. maier for de fleste. (På mindre steder er det kanskje sånn at hele bygda bidrar til 17. mai uansett hvilken klasse barnet går i, men på større steder er det vanlig at 4. eller 5. trinn arrangerer) Helt klart - noen har gode grunner for å ikke kunne være med på 17. mai - det må man respektere, men man kan da bidra i forkant?

Hvis jeg skulle reise bort 17. mai hadde jeg tilbudt meg å gjøre andre ting. Skaffe gevinster til lotterier f.eks. Jeg kunne ha vært med og kostet skoleplassen et par dager før. Jeg kunne ha bakt. Jeg kunne egentlig ha bidratt med ganske mye. At jeg ikke skulle være med på 17. mai selv fordi vi skulle på hytta syns jeg er en dårlig unnskyldning for å lempe arbeid over på de andre familiene. Det er jo for ungenes - og nei, jeg tenker ikke bare på mine egne unger - skyld at man lager slike arrangementer.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 09:04   #60
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Kan jeg forresten skyte inn at jeg har vært med i den berømmelige 17. mai-komiteen - og det var ikke vanskelig å få folk. Men så spurte vi ikke heller. Vi plasserte folk på lister - de som vi visste var Jehovas Vitner, skulle på hytta etc. etc. gav vi alternative oppgaver som vi trodde ville passere nåløyet, og det var svært, svært få som ikke kom på sine vakter. Noen gav beskjed om at det ikke passet etc., og da fant vi løsninger på det.

Litt av greia med dugnader og sånn er jo at noen av disse folka som ofte er med i styre og stell ofte kjører skyldfølelsestrippen når de er på møter - og det er det veldig få som liker. Man må droppe den der moraliseringa og bare kjøre på med friskt mot - da tør ikke folk annet enn å komme på vakta si.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:30.