Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolearrangementer og foreldreinnsats

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-12, 00:22   #1
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Det lurer jeg også på. Hva om man ikke skal på hytta en gang? Hva om man bare ikke synes å stå opp tidlig for å være med i barnetog og delta i sekkeløp i skolegården er spesielt gøy og man heller vil sove lenge og grille i hagen hjemme? Er ikke det gyldig nok grunn til å ikke delta?

Har det noe å si hva annet man skal, eller om man skal gjøre noe i det hele tatt den dagen?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

og dei blr slippe å bli utsett for sosialt press når dei vel å ikkje delta i noko som opplevest som avgudsdyrking.

Men vi andre, vi som bare gjør ...ingenting på 17. mai, det er altså akseptabelt at vi blir utsatt for sosialt press?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:27   #2
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Har det noe å si hva annet man skal, eller om man skal gjøre noe i det hele tatt den dagen?

Nei, jeg vet ikke, det er det jeg lurer på. Det er frivillig, men om man bare ikke har lyst til å feire 17. mai på skolen og derfor heller ikke ønsker å gjøre noen innsats i forhold til feiringen lurer jeg bare på om man da blir en av de foreldrene de andre "tenker sitt" om? Ikke at jeg ville brydd meg, men interessant å vite om det er en slags uskreven regel for hva som er akseptert grunn til å ikke bidra.

Gammel 12-04-12, 00:32   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg vet ikke, det er det jeg lurer på. Det er frivillig, men om man bare ikke har lyst til å feire 17. mai på skolen og derfor heller ikke ønsker å gjøre noen innsats i forhold til feiringen lurer jeg bare på om man da blir en av de foreldrene de andre "tenker sitt" om? Ikke at jeg ville brydd meg, men interessant å vite om det er en slags uskreven regel for hva som er akseptert grunn til å ikke bidra.

Jeg tenker at det spørs veldig på hva som er bakgrunnen for arrangementet. Hvis poenget er å bidra fordi man vil lage en flott 17. mai-feiring, så er det helt opplagt i mitt hode at de som har lyst (og skal delta) kan bidra og at de andre slipper.

Hvis poenget er å skaffe nok penger til at klassen min datter går i skal få reise på leirskole, som min datter skal være med på, så er det langt mer naturlig at jeg bidrar selv om jeg ikke skal delta på arrangementet. Og da hadde det vært mer naturlig å enten bidra 16. mai eller å bidra en annen gang. Men man kan jo uansett ikke tvinge noen. Det er jo til syvende og sist en frivillig sak, både om man vil være med å bidra og om man vil sende klassen på leirskole.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 00:33   #4
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tenker at det spørs veldig på hva som er bakgrunnen for arrangementet. Hvis poenget er å bidra fordi man vil lage en flott 17. mai-feiring, så er det helt opplagt i mitt hode at de som har lyst (og skal delta) kan bidra og at de andre slipper.

Hvis poenget er å skaffe nok penger til at klassen min datter går i skal få reise på leirskole, som min datter skal være med på, så er det langt mer naturlig at jeg bidrar selv om jeg ikke skal delta på arrangementet. Og da hadde det vært mer naturlig å enten bidra 16. mai eller å bidra en annen gang.

Det er jeg enig i.

Gammel 12-04-12, 07:59   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vi andre, vi som bare gjør ...ingenting på 17. mai, det er altså akseptabelt at vi blir utsatt for sosialt press?

Det er to vesensforskjellige ting, synest eg. Og i mine auge er det at folk ikkje ser denne forskjellen eit litt skremmande symptom på religionane sin stadig minkande status i samfunnet. Å likestille det å ekskludere seg frå fellesskapet av religiøse grunnar, med å ikkje ville delta fordi ein har meir lyst til å gjere ingenting, heng ikkje på greip og er eit uttrykk for manglande forståing for kva religion er og kva det betyr for dei som ser på dette som retningsgivande for livet sitt.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 09:23   #6
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er to vesensforskjellige ting, synest eg.

bai, jeg tror du misforsto meg. Jeg likestilte det å dra på hytta med min "jeg skal gjøre ingenting/jeg feirer ikke 17.mai". Jeg likestilte det ikke med å være f.eks. Jehovas Vitne og det å ikke delta i avgudsdyrkelse.

Hvorfor er det mer legitimt å slippe unna dersom man reiser bort, men ikke dersom man er hjemme?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 09:43   #7
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Det er to vesensforskjellige ting, synest eg. Og i mine auge er det at folk ikkje ser denne forskjellen eit litt skremmande symptom på religionane sin stadig minkande status i samfunnet. Å likestille det å ekskludere seg frå fellesskapet av religiøse grunnar, med å ikkje ville delta fordi ein har meir lyst til å gjere ingenting, heng ikkje på greip og er eit uttrykk for manglande forståing for kva religion er og kva det betyr for dei som ser på dette som retningsgivande for livet sitt.

Jeg skjønner ikke hva relegion har med saken å gjøre her jeg. :domm:

Mener du de som ikke stiller opp pga sin relegion feks JV? Eller mener du at at folk generelt er dårligere til å stille opp, og at det er skummelt for kristendommen? For relegion har jo egentlig ikke noe med 17.mai feiringen å gjøre. Vi feirer jo at vi er et fritt land. Det har vel ikke noe med Gud og Jesus å gjøre? Eller er det jeg som er helt ute nå? :trøtt i trynet i dag:

Gammel 12-04-12, 09:56   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg skjønner ikke hva relegion har med saken å gjøre her jeg. :domm:

Mener du de som ikke stiller opp pga sin relegion feks JV? Eller mener du at at folk generelt er dårligere til å stille opp, og at det er skummelt for kristendommen? For relegion har jo egentlig ikke noe med 17.mai feiringen å gjøre. Vi feirer jo at vi er et fritt land. Det har vel ikke noe med Gud og Jesus å gjøre? Eller er det jeg som er helt ute nå? :trøtt i trynet i dag:

Religion har ingenting med 17. mai å gjere, men religion har mykje med grunnen til at f.eks. Jehovas Vitne ikkje feirer 17.mai å gjere. Og når HI spør om det er greit at nokre foreldre reserverer seg mot å delta på grunn av religion, har dette i aller høgste grad noko med om "folk flest" respekterer mindretalet si religiøse overbevisning eller ikkje å gjere. For JV og andre einskildgrupper, blir dette ei form for avgudsdyrking. Dette er imidlertid ei (statistisk sett) så lita og spesiell gruppe, at eg kan ikkje skjønne at FAU si 17.mai- feiring skal stå og falle på denne gruppa. Eg ville heller lagt inn energien på dei som skal på hytta eller dei som skal vere heime og motivert dei til å delta. Og så ville eg vore imøtekommande mot desse religiøse minoritetene og forsøkt å finne ut om det er andre, ikkje-avgudsdyrkande arrangementer dei heller kan tenke seg å plassere innsatsen sin i.

Gammel 12-04-12, 10:00   #9
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Eg ville heller lagt inn energien på dei som skal på hytta eller dei som skal vere heime og motivert dei til å delta.

Jeg ville heller lagt inn energien på de som faktisk benytter seg av arrangementet, det er da tross alt de som skaper behovet for et arrangement, ikke de som konsekvent feirer hjemme/på hytta/andre steder.

Gammel 12-04-12, 10:04   #10
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville heller lagt inn energien på de som faktisk benytter seg av arrangementet, det er da tross alt de som skaper behovet for et arrangement, ikke de som konsekvent feirer hjemme/på hytta/andre steder.

Helt enig!

Det er jo her man må legge inn en innsats for å få folk til å delta på gjennomføringen. Hos de som har tenkt til å være med å feire dagen.

De som ønsker å være andre steder bør ikke presses til å være med på forberedelsene heller.

Gammel 12-04-12, 10:05   #11
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Godt poeng. Eg er einig.

Gammel 12-04-12, 10:10   #12
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Religion har ingenting med 17. mai å gjere, men religion har mykje med grunnen til at f.eks. Jehovas Vitne ikkje feirer 17.mai å gjere. Og når HI spør om det er greit at nokre foreldre reserverer seg mot å delta på grunn av religion, har dette i aller høgste grad noko med om "folk flest" respekterer mindretalet si religiøse overbevisning eller ikkje å gjere. For JV og andre einskildgrupper, blir dette ei form for avgudsdyrking. Dette er imidlertid ei (statistisk sett) så lita og spesiell gruppe, at eg kan ikkje skjønne at FAU si 17.mai- feiring skal stå og falle på denne gruppa. Eg ville heller lagt inn energien på dei som skal på hytta eller dei som skal vere heime og motivert dei til å delta. Og så ville eg vore imøtekommande mot desse religiøse minoritetene og forsøkt å finne ut om det er andre, ikkje-avgudsdyrkande arrangementer dei heller kan tenke seg å plassere innsatsen sin i.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Man kan vel alltids bidra med noe annet, som f.eks å levere en kake eller noe. Fleksibilitet må gå begge veier tenker jeg.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:13   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Man kan vel alltids bidra med noe annet, som f.eks å levere en kake eller noe. Fleksibilitet må gå begge veier tenker jeg.

Jepp. Jeg kan faktisk lett mene at man er bra trassig eller fundamentalistisk om man får avguder inn i tre liter vaffelrøre.

Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 10:18   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Hvis selve feiringen strider mot noens religion kan jeg godt forstå om de heller ikke vil levere en kake til feiringen. (Og her er det dessuten snakk om familier som overhodet ikke deltar på feiringen selv og dermed ikke "får" noe fra arrangementet, så det er heller ikke snakk om noe "snylting".) Jeg synes dette er noe annet enn "skal på hytta" eller "har ikke lyst til å være med" - da kan man godt forlange/forvente at de leverer en kake eller samler inn gevinster til lotteri eller noe.

Gammel 12-04-12, 10:34   #15
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvis selve feiringen strider mot noens religion kan jeg godt forstå om de heller ikke vil levere en kake til feiringen. (Og her er det dessuten snakk om familier som overhodet ikke deltar på feiringen selv og dermed ikke "får" noe fra arrangementet, så det er heller ikke snakk om noe "snylting".) Jeg synes dette er noe annet enn "skal på hytta" eller "har ikke lyst til å være med" - da kan man godt forlange/forvente at de leverer en kake eller samler inn gevinster til lotteri eller noe.

Jeg synes det er snylting når barnet deres da vil være med på det som gjøres felles av klassen etterpå for de pengene som er samlet inn. Alle får delta. Akkurat 17. mai feiring, strider det i mot i så mange religioner da? Da får de la være å få fridag den dagen også da.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-12, 14:55   #16
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Det er to vesensforskjellige ting, synest eg.

Så religiøst menneske A kan nekte å delta på arrangement X fordi det er slik A tolker sin religion, mens dette ikke er akseptabelt om ikkereligiøs person B nekter å delta på det samme arrangementet?

Og i mine auge er det at folk ikkje ser denne forskjellen eit litt skremmande symptom på religionane sin stadig minkande status i samfunnet.

Mens jeg syns det er ganske fint om religion får en minkende status. I hvert fall om man lar skrifter skrevet for tusenvis av år tilbake være retningsgivende for hva man i dag kan og ikke kan gjøre. Jeg syns man heller bør se på hva som er viktig eller riktig å gjøre, ikke henvise til hva man kan gjøre kun fordi det står i en bok.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.