|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
heimføing
|
![]() Sv: Skolearrangementer og foreldreinnsats
Har det noe å si hva annet man skal, eller om man skal gjøre noe i det hele tatt den dagen?
Men vi andre, vi som bare gjør ...ingenting på 17. mai, det er altså akseptabelt at vi blir utsatt for sosialt press? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#3 |
Bedreviter
|
Jeg tenker at det spørs veldig på hva som er bakgrunnen for arrangementet. Hvis poenget er å bidra fordi man vil lage en flott 17. mai-feiring, så er det helt opplagt i mitt hode at de som har lyst (og skal delta) kan bidra og at de andre slipper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Eppur si muove.
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
Det er to vesensforskjellige ting, synest eg. Og i mine auge er det at folk ikkje ser denne forskjellen eit litt skremmande symptom på religionane sin stadig minkande status i samfunnet. Å likestille det å ekskludere seg frå fellesskapet av religiøse grunnar, med å ikkje ville delta fordi ein har meir lyst til å gjere ingenting, heng ikkje på greip og er eit uttrykk for manglande forståing for kva religion er og kva det betyr for dei som ser på dette som retningsgivande for livet sitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
heimføing
|
bai, jeg tror du misforsto meg. Jeg likestilte det å dra på hytta med min "jeg skal gjøre ingenting/jeg feirer ikke 17.mai". Jeg likestilte det ikke med å være f.eks. Jehovas Vitne og det å ikke delta i avgudsdyrkelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Jeg skjønner ikke hva relegion har med saken å gjøre her jeg. :domm:
![]() |
#8 |
Librocubicularist
|
Religion har ingenting med 17. mai å gjere, men religion har mykje med grunnen til at f.eks. Jehovas Vitne ikkje feirer 17.mai å gjere. Og når HI spør om det er greit at nokre foreldre reserverer seg mot å delta på grunn av religion, har dette i aller høgste grad noko med om "folk flest" respekterer mindretalet si religiøse overbevisning eller ikkje å gjere. For JV og andre einskildgrupper, blir dette ei form for avgudsdyrking. Dette er imidlertid ei (statistisk sett) så lita og spesiell gruppe, at eg kan ikkje skjønne at FAU si 17.mai- feiring skal stå og falle på denne gruppa. Eg ville heller lagt inn energien på dei som skal på hytta eller dei som skal vere heime og motivert dei til å delta. Og så ville eg vore imøtekommande mot desse religiøse minoritetene og forsøkt å finne ut om det er andre, ikkje-avgudsdyrkande arrangementer dei heller kan tenke seg å plassere innsatsen sin i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eppur si muove.
![]() |
#10 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Helt enig!
![]() |
#11 |
Librocubicularist
|
Godt poeng. Eg er einig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Jeg ser ærlig talt ikke problemet. Man kan vel alltids bidra med noe annet, som f.eks å levere en kake eller noe. Fleksibilitet må gå begge veier tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
Jepp. Jeg kan faktisk lett mene at man er bra trassig eller fundamentalistisk om man får avguder inn i tre liter vaffelrøre. |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
Hvis selve feiringen strider mot noens religion kan jeg godt forstå om de heller ikke vil levere en kake til feiringen. (Og her er det dessuten snakk om familier som overhodet ikke deltar på feiringen selv og dermed ikke "får" noe fra arrangementet, så det er heller ikke snakk om noe "snylting".) Jeg synes dette er noe annet enn "skal på hytta" eller "har ikke lyst til å være med" - da kan man godt forlange/forvente at de leverer en kake eller samler inn gevinster til lotteri eller noe.
![]() |
#15 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Jeg synes det er snylting når barnet deres da vil være med på det som gjøres felles av klassen etterpå for de pengene som er samlet inn. Alle får delta. Akkurat 17. mai feiring, strider det i mot i så mange religioner da? Da får de la være å få fridag den dagen også da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Så religiøst menneske A kan nekte å delta på arrangement X fordi det er slik A tolker sin religion, mens dette ikke er akseptabelt om ikkereligiøs person B nekter å delta på det samme arrangementet?
Mens jeg syns det er ganske fint om religion får en minkende status. I hvert fall om man lar skrifter skrevet for tusenvis av år tilbake være retningsgivende for hva man i dag kan og ikke kan gjøre. Jeg syns man heller bør se på hva som er viktig eller riktig å gjøre, ikke henvise til hva man kan gjøre kun fordi det står i en bok.
![]() |
|
|