Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-15, 20:02   #101
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Enten er skolegudstjeneste fint og viktig for mange og da gidder de vel å sette ett kryss på et skjema. Eller så betyr det egentlig ikke så mye og så kan skolen få to ekstra timer som de kan bruke til noe nyttig. For eksempel besøke et aldershjem og synge sanger og glede noen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 20:26   #102
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

HEF-erne holder nok barna sine borte fra forkynning, så dette handler ikke om at de er redde for at ungene skal bli påvirket. Planen bak aktiv påmelding er selvsagt at alle sløvingene der ute ikke skal gidde å returnere lappen slik at det blir flest unger på skolen og slik at HEF-barna ikke blir i mindretall. Det er kjipt å være i mindretall, og jaffal kjipt om skolen ikke klarer å skape den samme høytidsstemningen som kirken gjør, selv om den i de aller fleste tilfeller gjør så godt de kan. Det handler altså om at de har en mistanke om at ungene deres har det bittelittegranne kjipt to timer i året og at de ikke er som "alle andre" og det må man selvsagt sette alle ressursene man har inn for å forhindre.

Du mener faktisk at at fordi du personlig synes at julegudstjeneste er koselig så skal det være sånn at man skal ha inn flest mulig unger på det?

Du har ikke noen bedre argumenter enn at du synes det er koselig? Og skjønner du at det er et ræva argument?

Gammel 17-11-15, 20:50   #103
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Du mener faktisk at at fordi du personlig synes at julegudstjeneste er koselig så skal det være sånn at man skal ha inn flest mulig unger på det?

Du har ikke noen bedre argumenter enn at du synes det er koselig? Og skjønner du at det er et ræva argument?

Spørsmålene du stiller passer ikke til innlegget du quotet. Jeg svarte på spørsmålet om hvorvidt noen var redd for at ungene skulle bli frelst/påvirket av en gudstjeneste og forklarte at det neppe er det som er grunnen, i alle fall ikke fra HEF sitt synspunkt.

Og så er det veldig fristende å snu på spørsmålene dine:

Du mener faktisk at fordi du ikke har noen gode erfaringer med julegudstjeneste så skal det nå blir sånn at man prøver å få færrest mulig unger med?

Du har ikke bedre argumenter enn at dette er et viktig prinsipp for deg. Skjønner du- nå- at dette er et ræva argument?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 20:55   #104
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Men rine: mener du det er greit med forkynnelse i skolen?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 20:57   #105
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor ses det på som helt greit å kalle alle HEFere fanatikere her, egentlig?
Jeg synes på ingen måte det er ok.

Min motstand mot skolegudstjeneste er som Mavericks begrunnelse sier: trosopplæring og skole bør ikke ha noe med hverandre å gjøre.
Mine barn får forøvrig også velge helt selv. Det har resultert i at en har gått ca 50-50 på alternativ og kirke, en kun har vært i kirka en gang og to tror jeg har vært med i kirka hver gang.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 21:03   #106
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så flott at du kom med noen gode spørsmål! Beste innlegget ditt i denne tråden så langt.

Du mener faktisk at fordi du ikke har noen gode erfaringer med julegudstjeneste så skal det nå blir sånn at man prøver å få færrest mulig unger med?

Jeg mener at mine erfaringer ikke er relevant for andre mennesker og derfor ikke er noe å bry seg om.

Jeg mener at en så viktig og samlende ting som avslutning før ferie bør gjøres på en slik måte at klassene kan gjøre det samlet, og derfor bør være en aktivitet som er frikoblet fra livssynet til et mindretall.
En julegudstjeneste burde heller vært arrangert tidligere i advent.

Du har ikke bedre argumenter enn at dette er et viktig prinsipp for deg. Skjønner du- nå- at dette er et ræva argument?

Dette er ikke et viktig prinsipp for meg, men jeg er helt enig i at dersom det var det, så hadde det vært et grunnleggende ræva argument.

Gammel 17-11-15, 21:12   #107
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Hvorfor ses det på som helt greit å kalle alle HEFere fanatikere her, egentlig?

Ses det på som helt greit, da?

Gammel 17-11-15, 21:17   #108
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Men rine: mener du det er greit med forkynnelse i skolen?

Nope. Bare i ca. en time 18. desember hvert år.
Nei, jeg tuller ikke.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener at en så viktig og samlende ting som avslutning før ferie bør gjøres på en slik måte at klassene kan gjøre det samlet, og derfor bør være en aktivitet som er frikoblet fra livssynet til et mindretall.
En julegudstjeneste burde heller vært arrangert tidligere i advent.

.

Jeg er enig i at klassen skal ha en felles avslutning som alle er med på, og mine innlegg i tråden har vært basert på at det har man faktisk.
Hos oss er juleavslutningen typisk en time eller to om morgenen nest siste eller tredje siste skoledag (der de som ikke er med baker, pynter, spiller, synger) og så har klassen en felles avslutning siste skoledag. En delt juleavslutning som absolutt punktum for skoleåret før jul, synes jeg ikke er OK.

Er det virkelig vanlig at det er "kirken og god jul!", altså?

Gammel 17-11-15, 21:33   #109
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ses det på som helt greit, da?

Det protesteres sjelden mot karakteristikken, i hvert fall.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 21:45   #110
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett at noen har brukt karakteristikken i tråden, det var derfor jeg lurte på hva du mente. Hvilke poster tenker du på?

Gammel 17-11-15, 21:48   #111
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det er vel enten fordi ingen har brukt den eller fordi man er enig.

Gammel 17-11-15, 21:54   #112
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Jeg er aktiv HEF-er, men fanatisk nekter jeg å være med på at jeg er.

Folk skal få tro, gå i sine hellige hus og utøve bønn og hva de nå vil, men jeg vil ikke være en del av det og det ønsker jeg respekt for.

Skolegudstjenester opplever jeg som ubehagelige. Det er klart definert hva en gudstjeneste er: "Gudstjenesten er det viktigste møtestedet for kristne. Den er stedet der de kristne blir synlig som en menighet; et fellesskap av mennesker som deler troen på Gud, og Jesu Kristi oppstandelse. Den er et sted der mennesker møter hverandre, og sammen trer frem for Gud." og det sier seg selv at det ikke passer for alle å delta.

Gammel 17-11-15, 22:12   #113
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg er aktiv HEF-er, men fanatisk nekter jeg å være med på at jeg er.

Men er det noen som har sagt det? Helt ærlig - jeg skjønner ikke hvorfor dere plutselig snakker om dette?

Gammel 17-11-15, 22:20   #114
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Men er det noen som har sagt det? Helt ærlig - jeg skjønner ikke hvorfor dere plutselig snakker om dette?

Det er helt riktig, order fanatisk har ikke blitt brukt.
Jeg kan legge til at jeg heller ikke er mer religiøs enn paven i min religionsmotstand. (Eller hva som sto et sted i tråden.) Naturlig nok, siden jeg som sagt ikke er motstander av religioner.

Gammel 17-11-15, 23:53   #115
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

HEF oppfatter jeg som religiøse i troen på at religion er feil, og dermed er de ikke noe alternativ for en agnostiker som mener at folk må få tro hva de vil, bare de ikke preker helvete og verdens undergang til dem som ikke tror.

Vi ble kalt religiøse i troen på at religion er feil. Å kalles religiøs er vel sidestilt med fanatisk i en HEF-er sine øyne.

Jeg er en HEF-er med unge i privat barnehage med kristne vedtekter. Jeg går for kvalitet, og så får vi ta det med på kjøpet.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 09:27   #116
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Vi ble kalt religiøse i troen på at religion er feil. Å kalles religiøs er vel sidestilt med fanatisk i en HEF-er sine øyne.

Jeg er en HEF-er med unge i privat barnehage med kristne vedtekter. Jeg går for kvalitet, og så får vi ta det med på kjøpet.

Jeg synes det er rimelig fanatisk å sidestille religiøs med fanatisk, da - det lyser jo ikke akkurat toleranse av sånne holdninger.

Gammel 18-11-15, 09:48   #117
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Men er det noen som har sagt det? Helt ærlig -
jeg skjønner ikke hvorfor dere plutselig snakker om dette?

Nei det stemmer - ingen har brukt ordet fanatisk om HEFere i tråden, men det har kommet flere karakteristikker som jeg synes er rimelig ufine, som lyser av undersforstått "se så fanatiske de er" og som jeg slett ikke kjenner meg igjen i:

Selvsagt er det derfor. Her har nok HEF hatt en finger med i spillet, vil jeg tro.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

HEF'erne er mer religiøse enn paven i sin religionsmotstand. Jeg er ikke mottagelig for forkynnelse, så jeg kan fritt bevege mellom gudshus og gudsdyrkelse, aldeles upåvirket. Det er jo bare de som antar seg selv som sårbare overfor en plutselig omvendelse som kan være så redd for å nærme seg en kirke?

HEF-erne holder nok barna sine borte fra forkynning, så dette handler ikke om at de er redde for at ungene skal bli påvirket. Planen bak aktiv påmelding er selvsagt at alle sløvingene der ute ikke skal gidde å returnere lappen slik at det blir flest unger på skolen og slik at HEF-barna ikke blir i mindretall. Det er kjipt å være i mindretall, og jaffal kjipt om skolen ikke klarer å skape den samme høytidsstemningen som kirken gjør, selv om den i de aller fleste tilfeller gjør så godt de kan. Det handler altså om at de har en mistanke om at ungene deres har det bittelittegranne kjipt to timer i året og at de ikke er som "alle andre" og det må man selvsagt sette alle ressursene man har inn for å forhindre.

Jeg er selv medlem av HEF, og kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Ingen andre HEFere jeg kjenner tenker sånn heller, og på infomøte for konfirmanter i regi av HEF på mandag var de klare på at hovedfokuset i kursopplegget ligger på toleranse for alle typer livssyn.

Selv lar jeg ungene velge selv om de vil delta på gudstjenestene ila. skoleåret (og det er ikke bare en, nei ...). Ofte har de valgt å delta - ikke egentlig fordi de har lyst, men fordi det alternative opplegget er så traurig at de helst vil slippe det. Jeg håper aktiv påmelding kan tvinge fram et bedre alternativt opplegg.

Gammel 18-11-15, 09:50   #118
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Nei det stemmer - ingen har brukt ordet fanatisk om HEFere i tråden, men det har kommet flere karakteristikker som jeg synes er rimelig ufine, som lyser av undersforstått "se så fanatiske de er" og som jeg slett ikke kjenner meg igjen i:

Jeg er selv medlem av HEF, og kjenner meg ikke igjen i noe av dette. Ingen andre HEFere jeg kjenner tenker sånn heller, og på infomøte for konfirmanter i regi av HEF på mandag var de klare på at hovedfokuset i kursopplegget ligger på toleranse for alle typer livssyn.

Selv lar jeg ungene velge selv om de vil delta på gudstjenestene ila. skoleåret (og det er ikke bare en, nei ...). Ofte har de valgt å delta - ikke egentlig fordi de har lyst, men fordi det alternative opplegget er så traurig at de helst vil slippe det. Jeg håper aktiv påmelding kan tvinge fram et bedre alternativt opplegg.

Veldig enig med alt dette.

Gammel 18-11-15, 09:54   #119
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Nope. Bare i ca. en time 18. desember hvert år.
Nei, jeg tuller ikke.

Men det er jo ikke bare en time til jul, det er påske og det er sommer også noen steder. Og det er jo ikke greit. Forkynnelse har ingenting i skolen å gjøre. Kirke, moske, synagogebesøk, ja takk, men ikke forkynnelse.

Jeg synes det er veldig merkelig at en lærer kan mene dette. Om det er slik at det ikke er lov, som en over her nevnte. Jeg vet ikke, vet bare at det ikke er lov i bhg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-15, 10:16   #120
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Enig i dette, og synes det er helt bak mål å slenge ut sånne påstander. Jeg er ikke medlem av HEF, men av Humanistforbundet, men det er forsåvidt irrelevant. Jeg synes aktiv påmelding er veldig lurt og veldig riktig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.