|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Borte
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...
|
|
|
#43 |
|
Hertuginne
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...Jeg vil bare påpeke at jeg i prinsippet ikke er i mot å flytte virksomheter ut av Oslo, men når det gjøres bør det gjøres av riktige grunnene, og økonomi er ikke et godt argument.
|
|
|
#44 |
|
Bedreviter
|
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...
Jeg synes ikke det er en menneskerett å ha råd til å kjøpe en bolig så sentralt man vil, så det at ikke alle har råd til å bo på Grunerløkka, synes jeg er et forholdsvis lite problem, og i alle fall ikke noe argument for økte lønninger for statsansatte Oslo-boere generelt. Folk flest har ikke råd til å bo på Bakklandet eller Nedre Elvehavn i Trondheim heller.
Oslo topper statistikken fortsatt, men det er ikke riktig slik som mange Oslo-folk later til å tro, at boligprisene alle andre steder er latterlig mye lavere. Alle de største byene har boligpriser som ikke ligger veldig mye tilbake for Oslo, i alle fall når det gjelder sentrumsnære leiligheter, og du skal virkelig bosette deg grundig på landet om du skal snakke om "mye for pengene". Det er ikke uvanlig at en bolig går for 2–300 000 over takst i Trondheim også, så jeg tror ikke sammenligningen min i innlegget over sprekker uansett.
Jeg er absolutt ikke noen forkjemper for desentralisering over en lav sko. Jeg ville bare nyansere "gudsforlattdebatten" en smule ved å vise til at desentralisering kan være så mangt.
Nei.
Ja, og vi liker det dårlig. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes så absolutt det er et stort problem hvis ingen med normal inntekt skal kunne bo i sentrale deler av byer i Norge. Da kommer vi til å ende opp med nettopp samme problem de har i UK - ingen lærere til skoler i sentrum eller folk til politiet (akutt problem nå) Det bør ikke være en rett kun forbeholdt millionærer å bo sentralt synes nå jeg, om det så er Oslo eller Trondheim det er snakk om |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...
Vel, ikke i mitt yrke. Der lå vi lønnsmessig langt bak kommuner som lå innenfor KSområdet! |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror ikke man løser det problemet ved å skru opp statlige (og eventuelt kommunale) lønninger generelt. Det eneste man oppnår ved det er vel å presse opp det generelle lønnsnivået, slik at alle tjener relativt sett det samme som de gjør i dag. Og når det skjer, så er det akkurat de samme folkene som har råd til akkurat de samme boligene som i dag. Den eneste forskjellen er at boligene har gått tilsvarende opp i pris som lønningene. Med andre ord status quo. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Liten, sterk, smart
Medlem siden: Jan 2008
![]() |
Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...Til pynt er den vel ikke akkurat... den har avgang hvert kvarter mellom 06 og 18. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Passiv
|
Jeg vil bare betrygge deg - vi er absolutt ikke i nærheten av å oppleve det ennå. |
|
|
|
#52 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#53 |
|
anglofil
Det er overhode ikke mitt felt heller men jeg vet det er et faktum at i London så løste de sykepleier og lærerkrisen sent på 80 tallet med å øke "London allowance" pakken som kom i tillegg til lønnen. I dag derimot har de null sjangs til å bo i sentrale deler av byen, derfor er det mange inner city schools som ikke lenger klarer å rekruttere kvalifiserte lærere. Jeg tror (uten å være sikker) at de når gjør tilsvarende med sykepleiere i Edinburgh (gir de en ekstra pakke for å klare boutgifter i Edinburgh). |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Bedreviter
|
Jeg tror bestemt at det må være veldig stor forskjell på å "lønnsforhøye" én bestemt yrkesgruppe, slik det ble gjort med lærerne i Norge for noen år tilbake, og på å skru opp det generelle lønnsnivået, slik Fabian Stang ser ut til å ønske. (Hvis man skal tro at avisartikkelen gjengir ham korrekt. Det er jo ikke sikkert.) |
|
|
|
|
|
#55 |
|
anglofil
Jeg tror Stang har korrigert sitt utspill i løpet av dagen. Han nevnte politiet som en yrkesgruppe dette kunne gjelde. Oslo Politiet sliter stort med rekruttering og det er jo ikke så rart. Med en begynnerlønn på under 300 000kr er det nærmest en vits å tro at man kan bosette seg i Oslo. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Bedreviter
|
Adressa har hatt flere saker i 2008 om Trondheimspolitiet som tjener så dårlig at de dyktigste forsvinner til det private næringsliv eller andre etater som betaler bedre, så igjen: Ikke bare et Oslo-problem. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
anglofil
Å herregud |
|
|
|
|
|
#58 |
|
<*(((<
|
Også er det kaker, en kake til hver. Men reisen tar bare ett minutt, så før du vet ordet av det er trikketuren slutt. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Bedreviter
|
Nå var jo hele poenget med Fabian Stangs utspill at lønningene skulle økes i Oslo fordi alt er så mye dyrere der sammenlignet med resten av landet. Og da er det ikke helt irrelevant (eller utpreget "hetsende") å sammenligne med situasjonen i andre deler av landet. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
anglofil
Jeg har diskutert på et generelt grunnlag og sagt før også at jeg driter i om det er i Oslo eller Trondheim det er dyrt. Jeg er for en ordning der visse yrkesgrupper kan få tillegg - samme hvor det er i landet. Fint at Stang tar opp denne problemstillingen, han er Oslos ordfører så selvfølgelig snakker han på vegne av Oslo. Så får ordføreren i Trondheim ta tak i problemet også hvis hun gidder. |
|
|
|
![]() |
|
|