Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-08, 22:22   #41
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Argumentasjonen blir mer ryddig – men sikker ikke like hardtslående landsens indignert – dersom du bytter ut «Oslo» med «Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø», som var byene jeg fremsatte som kontrast til de ovennevnte.

Ben "men har de leddtrikk?" Murphy

Det finnes faktisk folk som ikke vil bo i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø, men som allikevel har akademisk utdannelse og et ønske om å bruke den til noe nyttig.

Kasia - nå landsens indignert. Hardtslående.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 22:27   #42
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Stavanger og Kristiansand har også blitt universitetsbyer.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 22:39   #43
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil bare påpeke at jeg i prinsippet ikke er i mot å flytte virksomheter ut av Oslo, men når det gjøres bør det gjøres av riktige grunnene, og økonomi er ikke et godt argument.

For det første så koster det penger å flytte en virksomhet, for å få med seg de folkene man vil ha med seg må man betale. Det kan være snakk om både betaling av lån, husleie, ekstra lønn, betalte hjemreiser etc. For det andre så er det alltid noen som ikke vil være med på flyttelasset. Den kompetansen de sitter på må erstattes, og selv om det sitter aldri så god kompetanse der man flytter så tar det alltid en god stund før den nyansatte er produktiv og lønnsom. For det tredje så betyr flytting også flytting av og investering i ny infrastruktur, det er ikke billig. Man sitter også ofte igjen med en liten avdeling der man flyttet i frai i hvert fall midlertidig, og dette er med på å komplisere og fordyre infrastrukturen. For det fjerde så blir jeg ofte rimelig sur når argumentet med at arbeidskraften dit man flytter er så mye billigere at det vil spare seg. Så er ikke tilfelle nå lenger, i hvert fall ikke i så stor grad at det vil gi noen stor effekt. Til slutt så skjer det at når man sitter mer desentralisert så blir det unektelig mer reising. Jeg har sett effekten i flere offentlige virksomheter, og du verden så mye penger som blir brukt på flybilletter og hoteller, jeg fikk bakoversveis. Men en ting man kan tjene på å flytte virksomheter ut av mer sentrale områder er at arbeidskraften kan bli mer stabil, av den enkle grunn at alternativene er ikke så mange dersom man vil bo der man har valgt å bo.

Gammel 05-02-08, 22:59   #44
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Rørleggere har sikkert ingen problemer med å kjøpe seg bolig men jeg har da venner som er lærere som bare kan drømme om å kjøpe bolig her på Grunerløkka eller Tøyen for den del ....

Jeg synes ikke det er en menneskerett å ha råd til å kjøpe en bolig så sentralt man vil, så det at ikke alle har råd til å bo på Grunerløkka, synes jeg er et forholdsvis lite problem, og i alle fall ikke noe argument for økte lønninger for statsansatte Oslo-boere generelt. Folk flest har ikke råd til å bo på Bakklandet eller Nedre Elvehavn i Trondheim heller.

Sitat:

Nå aner ikke jeg hva prisene er i andre byer i Norge, ligger de på samme nivå som Oslo nå?
En ting er å se på Finn men du må jo legge på noen hundretusen på de prisene. I desember ble det solgt 3 leiligheter i denne blokka og alle gikk for 200 000 over takst, det er helt vanlig.

Oslo topper statistikken fortsatt, men det er ikke riktig slik som mange Oslo-folk later til å tro, at boligprisene alle andre steder er latterlig mye lavere. Alle de største byene har boligpriser som ikke ligger veldig mye tilbake for Oslo, i alle fall når det gjelder sentrumsnære leiligheter, og du skal virkelig bosette deg grundig på landet om du skal snakke om "mye for pengene". Det er ikke uvanlig at en bolig går for 2–300 000 over takst i Trondheim også, så jeg tror ikke sammenligningen min i innlegget over sprekker uansett.

I universitetsbyer må man jo forvente at man kan skaffe folk med den kompetansen som trengs. Men flyttelisten for statlige tilsyn i 2003 inneholdt bla. Haugesund, Bodø og Fredrikstad også.

Ben "gudsforlatt anyone?" Murphy

Jeg er absolutt ikke noen forkjemper for desentralisering over en lav sko. Jeg ville bare nyansere "gudsforlattdebatten" en smule ved å vise til at desentralisering kan være så mangt.

Ben "men har de leddtrikk?" Murphy

Nei.

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Stavanger og Kristiansand har også blitt universitetsbyer.

Ja, og vi liker det dårlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 23:09   #45
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes ikke det er en menneskerett å ha råd til å kjøpe en bolig så sentralt man vil, så det at ikke alle har råd til å bo på Grunerløkka, synes jeg er et forholdsvis lite problem, og i alle fall ikke noe argument for økte lønninger for statsansatte Oslo-boere generelt. Folk flest har ikke råd til å bo på Bakklandet eller Nedre Elvehavn i Trondheim heller.Oslo topper statistikken fortsatt, men det er ikke riktig slik som mange Oslo-folk later til å tro, at boligprisene alle andre steder er latterlig mye lavere. Alle de største byene har boligpriser som ikke ligger veldig mye tilbake for Oslo, i alle fall når det gjelder sentrumsnære leiligheter, og du skal virkelig bosette deg grundig på landet om du skal snakke om "mye for pengene". Det er ikke uvanlig at en bolig går for 2–300 000 over takst i Trondheim også, så jeg tror ikke sammenligningen min i innlegget over sprekker uansett.

Jeg er absolutt ikke noen forkjemper for desentralisering over en lav sko. Jeg ville bare nyansere "gudsforlattdebatten" en smule ved å vise til at desentralisering kan være så mangt.

Nei.

Ja, og vi liker det dårlig.

Jeg synes så absolutt det er et stort problem hvis ingen med normal inntekt skal kunne bo i sentrale deler av byer i Norge. Da kommer vi til å ende opp med nettopp samme problem de har i UK - ingen lærere til skoler i sentrum eller folk til politiet (akutt problem nå) Det bør ikke være en rett kun forbeholdt millionærer å bo sentralt synes nå jeg, om det så er Oslo eller Trondheim det er snakk om

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 23:27   #46
astrid_d
Superduperaktiv

astrid_d er populærastrid_d er populærastrid_d er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Vel, kommuneansatte i Oslo tjener jo allerede mer enn kommunalt ansatte i andre kommuner.
Riktignok fordi Oslo kommune ikke er medlem av Kommunenes Sentralforbund og derfor har egen tariffavtale, fordi Oslo ikke er som andre kommuner.

Vel, ikke i mitt yrke. Der lå vi lønnsmessig langt bak kommuner som lå innenfor KSområdet!

astrid_d er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 23:51   #47
Dama
Liten, sterk, smart

Dama sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Dama har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei.

Jovisst har vi leddtrikk!

Dama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-08, 23:58   #48
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes så absolutt det er et stort problem hvis ingen med normal inntekt skal kunne bo i sentrale deler av byer i Norge. Da kommer vi til å ende opp med nettopp samme problem de har i UK - ingen lærere til skoler i sentrum eller folk til politiet (akutt problem nå) Det bør ikke være en rett kun forbeholdt millionærer å bo sentralt synes nå jeg, om det så er Oslo eller Trondheim det er snakk om

Jeg tror ikke man løser det problemet ved å skru opp statlige (og eventuelt kommunale) lønninger generelt. Det eneste man oppnår ved det er vel å presse opp det generelle lønnsnivået, slik at alle tjener relativt sett det samme som de gjør i dag. Og når det skjer, så er det akkurat de samme folkene som har råd til akkurat de samme boligene som i dag. Den eneste forskjellen er at boligene har gått tilsvarende opp i pris som lønningene. Med andre ord status quo.

Og jeg innrømmer gjerne at denne typen økonomisk teori ikke er mitt felt i det hele tatt, så dere som kan slikt må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil.

Gammel 06-02-08, 00:01   #49
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dama, her.

Jovisst har vi leddtrikk!

OK da, men den er nå mest bare til pynt i forhold til hva det burde ha vært.

Dumme, dumme Trondheim kommune på 80-tallet.

Gammel 06-02-08, 00:05   #50
Dama
Liten, sterk, smart

Dama sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Dama har et hav av muligheter foran seg
Standard

Til pynt er den vel ikke akkurat... den har avgang hvert kvarter mellom 06 og 18.

Men ellers er jeg helt enig med deg!

Dama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 00:05   #51
TBM
Passiv

Standard

Jeg vil bare betrygge deg - vi er absolutt ikke i nærheten av å oppleve det ennå.

Dessuten er de aller mest sentrale støkene som er ekstremt dyre forholdsvis små ennå. Og det skal en god del mer folk til i Oslo før de blir såpass store at ikke arbeidskraften orker å reise inn dit for å jobbe.

Synes forøvrig mye av diskusjonene om utflyttingen av arbeidsplasser ovenfor preges av "hvilken side man er på" - altså at man velger seg de argumentene man vil. Jeg vet at det er mange private bedrifter som har tjent bra med penger på å flytte ut i distriktene.

Flytting av statlig arbeidsplasser er ikke bare et spm om penger - det dreier seg i like stor grad om distriktspolitikk (eller regionpolitikk om man vil - de flyttes jo ikke til småplasser men til regionsentre.)

Det er klart det koster å forberede en organisasjon på flytting, sluttpakker til de som ikke ønsker å flytte, overgangsordninger for andre mm, men det er ingen tvil om at det i de tilfellene hvor man har flyttet har hatt veldig mye positivt å si for kvaliteten på arbeidet. Ttil det positive!

I min jobb i dag jobber jeg opp mot flere direktorater - og jeg er ganske sjokkert over den selvhøytidelige tonen, ventrehåndsarbeidet og mangelen på selvstendig tenkning. I motsetning etableres det for tiden et helt nytt direktorat - for IT og ny teknologi - og der er jeg imponert over oppstartsarbeidet. Håper de fortsetter å videreutvikle organisasjonen sin slik at den aldri blir satt og negativ...

Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 00:08   #52
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er også et problem at mennesker med høy utdannelse bare trekker til byene. Jeg måtte le da svigermor fikk fastlegeskjema den gang hun måtte velge fastlege. "Skal jeg velge "fastlege1 ubesatt" eller "fastlege2 ubesatt"?"

- jeg ler - men samtidig er det jo bare trist. Det er mange små utkantkommuner hvor innbyggerne ikke akkurat kan sies å ha god medisinsk oppfølging. Mine foreldre bor også et slikt sted.

Og et søskenbarn jobber og bor et slikt sted - ble utbrent for noen år tilbake da det bare var hun som var der - de "andre" legene reiste jo bare.

Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 00:08   #53
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror ikke man løser det problemet ved å skru opp statlige (og eventuelt kommunale) lønninger generelt. Det eneste man oppnår ved det er vel å presse opp det generelle lønnsnivået, slik at alle tjener relativt sett det samme som de gjør i dag. Og når det skjer, så er det akkurat de samme folkene som har råd til akkurat de samme boligene som i dag. Den eneste forskjellen er at boligene har gått tilsvarende opp i pris som lønningene. Med andre ord status quo.

Og jeg innrømmer gjerne at denne typen økonomisk teori ikke er mitt felt i det hele tatt, så dere som kan slikt må gjerne korrigere meg hvis jeg tar feil.

Det er overhode ikke mitt felt heller men jeg vet det er et faktum at i London så løste de sykepleier og lærerkrisen sent på 80 tallet med å øke "London allowance" pakken som kom i tillegg til lønnen. I dag derimot har de null sjangs til å bo i sentrale deler av byen, derfor er det mange inner city schools som ikke lenger klarer å rekruttere kvalifiserte lærere. Jeg tror (uten å være sikker) at de når gjør tilsvarende med sykepleiere i Edinburgh (gir de en ekstra pakke for å klare boutgifter i Edinburgh).

Sier ikke at vi har kommet dithen i Norge enda men dog, det er en svært så uheldig utvikling.

Gammel 06-02-08, 00:16   #54
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det er overhode ikke mitt felt heller men jeg vet det er et faktum at i London så løste de sykepleier og lærerkrisen sent på 80 tallet med å øke "London allowance" pakken som kom i tillegg til lønnen. I dag derimot har de null sjangs til å bo i sentrale deler av byen, derfor er det mange inner city schools som ikke lenger klarer å rekruttere kvalifiserte lærere. Jeg tror (uten å være sikker) at de når gjør tilsvarende med sykepleiere i Edinburgh (gir de en ekstra pakke for å klare boutgifter i Edinburgh).

Jeg tror bestemt at det må være veldig stor forskjell på å "lønnsforhøye" én bestemt yrkesgruppe, slik det ble gjort med lærerne i Norge for noen år tilbake, og på å skru opp det generelle lønnsnivået, slik Fabian Stang ser ut til å ønske. (Hvis man skal tro at avisartikkelen gjengir ham korrekt. Det er jo ikke sikkert.)

Og jeg tror altså fortsatt ikke at situasjonen i London og i Oslo er sammenligningsbar i dette henseende. Jeg ville i alle fall gjerne ha sett noe dokumentasjon på at det er et reelt problem før jeg lar meg overbevise.

Gammel 06-02-08, 00:23   #55
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg tror bestemt at det må være veldig stor forskjell på å "lønnsforhøye" én bestemt yrkesgruppe, slik det ble gjort med lærerne i Norge for noen år tilbake, og på å skru opp det generelle lønnsnivået, slik Fabian Stang ser ut til å ønske. (Hvis man skal tro at avisartikkelen gjengir ham korrekt. Det er jo ikke sikkert.)

Og jeg tror altså fortsatt ikke at situasjonen i London og i Oslo er sammenligningsbar i dette henseende. Jeg ville i alle fall gjerne ha sett noe dokumentasjon på at det er et reelt problem før jeg lar meg overbevise.

Jeg tror Stang har korrigert sitt utspill i løpet av dagen. Han nevnte politiet som en yrkesgruppe dette kunne gjelde. Oslo Politiet sliter stort med rekruttering og det er jo ikke så rart. Med en begynnerlønn på under 300 000kr er det nærmest en vits å tro at man kan bosette seg i Oslo.

Gammel 06-02-08, 00:31   #56
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg tror Stang har korrigert sitt utspill i løpet av dagen. Han nevnte politiet som en yrkesgruppe dette kunne gjelde. Oslo Politiet sliter stort med rekruttering og det er jo ikke så rart. Med en begynnerlønn på under 300 000kr er det nærmest en vits å tro at man kan bosette seg i Oslo.

Adressa har hatt flere saker i 2008 om Trondheimspolitiet som tjener så dårlig at de dyktigste forsvinner til det private næringsliv eller andre etater som betaler bedre, så igjen: Ikke bare et Oslo-problem.

Gammel 06-02-08, 00:34   #57
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Adressa har hatt flere saker i 2008 om Trondheimspolitiet som tjener så dårlig at de forsvinner til det private næringsliv eller andre etater som betaler bedre, så igjen: Ikke bare et Oslo-problem.

Å herregud Jeg driter i om det er Oslo eller Trondheim som har rekruteringsproblemer til politiet, det er svært uheldig hvis det er fordi de ikke har råd til å bo i Trondheim eller Oslo. Jeg gidder ikke synke ned til dette "hetse nivået", ergo jeg gadd ikke kommentere det idiotiske utsaget om at "alle oslo boere tror ditt eller datt" ... Som jeg sa tidligere i tråden, om det er i Oslo eller Trondheim det er dyrt er et fett, det er uheldig.

Gammel 06-02-08, 00:39   #58
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dama, her.

Til pynt er den vel ikke akkurat... den har avgang hvert kvarter mellom 06 og 18.

Også er det kaker, en kake til hver. Men reisen tar bare ett minutt, så før du vet ordet av det er trikketuren slutt.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-08, 00:41   #59
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Å herregud Jeg driter i om det er Oslo eller Trondheim som har rekruteringsproblemer til politiet, det er svært uheldig hvis det er fordi de ikke har råd til å bo i Trondheim eller Oslo. Jeg gidder ikke synke ned til dette "hetse nivået", ergo jeg gadd ikke kommentere det idiotiske utsaget om at "alle oslo boere tror ditt eller datt" ... Som jeg sa tidligere i tråden, om det er i Oslo eller Trondheim det er dyrt er et fett, det er uheldig.

Nå var jo hele poenget med Fabian Stangs utspill at lønningene skulle økes i Oslo fordi alt er så mye dyrere der sammenlignet med resten av landet. Og da er det ikke helt irrelevant (eller utpreget "hetsende") å sammenligne med situasjonen i andre deler av landet.

Gammel 06-02-08, 00:45   #60
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Nå var jo hele poenget med Fabian Stangs utspill at lønningene skulle økes i Oslo fordi alt er så mye dyrere der sammenlignet med resten av landet. Og da er det ikke helt irrelevant (eller utpreget "hetsende") å sammenligne med situasjonen i andre deler av landet.

Jeg har diskutert på et generelt grunnlag og sagt før også at jeg driter i om det er i Oslo eller Trondheim det er dyrt. Jeg er for en ordning der visse yrkesgrupper kan få tillegg - samme hvor det er i landet. Fint at Stang tar opp denne problemstillingen, han er Oslos ordfører så selvfølgelig snakker han på vegne av Oslo. Så får ordføreren i Trondheim ta tak i problemet også hvis hun gidder.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:48.