Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg synes ikke det er en menneskerett å ha råd til å kjøpe en bolig så sentralt man vil, så det at ikke alle har råd til å bo på Grunerløkka, synes jeg er et forholdsvis lite problem, og i alle fall ikke noe argument for økte lønninger for statsansatte Oslo-boere generelt. Folk flest har ikke råd til å bo på Bakklandet eller Nedre Elvehavn i Trondheim heller.Oslo topper statistikken fortsatt, men det er ikke riktig slik som mange Oslo-folk later til å tro, at boligprisene alle andre steder er latterlig mye lavere. Alle de største byene har boligpriser som ikke ligger veldig mye tilbake for Oslo, i alle fall når det gjelder sentrumsnære leiligheter, og du skal virkelig bosette deg grundig på landet om du skal snakke om "mye for pengene". Det er ikke uvanlig at en bolig går for 2–300 000 over takst i Trondheim også, så jeg tror ikke sammenligningen min i innlegget over sprekker uansett.
Jeg er absolutt ikke noen forkjemper for desentralisering over en lav sko. Jeg ville bare nyansere "gudsforlattdebatten" en smule ved å vise til at desentralisering kan være så mangt.
Nei. 
Ja, og vi liker det dårlig. 
Jeg synes så absolutt det er et stort problem hvis ingen med normal inntekt skal kunne bo i sentrale deler av byer i Norge. Da kommer vi til å ende opp med nettopp samme problem de har i UK - ingen lærere til skoler i sentrum eller folk til politiet (akutt problem nå) Det bør ikke være en rett kun forbeholdt millionærer å bo sentralt synes nå jeg, om det så er Oslo eller Trondheim det er snakk om
|