Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt ...
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Det er overhode ikke mitt felt heller men jeg vet det er et faktum at i London så løste de sykepleier og lærerkrisen sent på 80 tallet med å øke "London allowance" pakken som kom i tillegg til lønnen. I dag derimot har de null sjangs til å bo i sentrale deler av byen, derfor er det mange inner city schools som ikke lenger klarer å rekruttere kvalifiserte lærere. Jeg tror (uten å være sikker) at de når gjør tilsvarende med sykepleiere i Edinburgh (gir de en ekstra pakke for å klare boutgifter i Edinburgh).
Jeg tror bestemt at det må være veldig stor forskjell på å "lønnsforhøye" én bestemt yrkesgruppe, slik det ble gjort med lærerne i Norge for noen år tilbake, og på å skru opp det generelle lønnsnivået, slik Fabian Stang ser ut til å ønske. (Hvis man skal tro at avisartikkelen gjengir ham korrekt. Det er jo ikke sikkert.)
Og jeg tror altså fortsatt ikke at situasjonen i London og i Oslo er sammenligningsbar i dette henseende. Jeg ville i alle fall gjerne ha sett noe dokumentasjon på at det er et reelt problem før jeg lar meg overbevise.
|