Sv: Oh boy - som Oslo-folk kommer til å angre på ordførervalget sitt...
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Det var vel en drøy overdrivelse, vel?
Jeg sjekket akkurat finn.no (veldig overfladisk), og for den forventede summen av leiligheten vår i Trondheim (som ligger i gangavstand fra sentrum), ser det ut til at vi kan kjøpe en leilighet på Tøyen som er rundt 10 m2 mindre. Alternativt kan vi legge 10–20 % mer på bordet og få noe som tilsvarer den vi har i dag i størrelse og tilstand. Jeg synes ikke akkurat det kvalifiserer til pannikktenkning og krisemaksimering.
At lærerne og rørleggerne i Oslo kanskje ikke har råd til å bosette seg akkurat der de ønsker og med den standarden de ønsker, det betviler jeg ikke, men igjen: det er ikke ikke et problem som Oslo er alene om.
Rørleggere har sikkert ingen problemer med å kjøpe seg bolig men jeg har da venner som er lærere som bare kan drømme om å kjøpe bolig her på Grunerløkka eller Tøyen for den del .... vet ikke akkurat hva kvadratmeter prisen er her men med en inntekt på 350-400 000 så får man vel ikke kjøpt boliger for 2 mill pluss? Man får vel kanskje ettroms for mindre men skal man ha en liten 2 roms leilighet så må man jo ut med 2 mill (eller kanskje litt mindre nå om dagen) ... Nå aner ikke jeg hva prisene er i andre byer i Norge, ligger de på samme nivå som Oslo nå?
En ting er å se på Finn men du må jo legge på noen hundretusen på de prisene. I desember ble det solgt 3 leiligheter i denne blokka og alle gikk for 200 000 over takst, det er helt vanlig.
|